موج گرما در مکزیک؛ هشدار افزایش دما به بالای ۴۵ درجه و تایید فوت ۸ نفر

تهران- ایرنا- همزمان با تداوم موج شدید گرما در مکزیک، وزارت بهداشت این کشور از فوت دست‌کم ۸ نفر در اثر گرمای شدید هوا در فصل جاری خبر داد و مقام‌ها هشدار دادند که دمای هوا در برخی مناطق از ۴۵ درجه فراتر خواهد رفت.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی تله سور، وزارت بهداشت مکزیک از طریق بیانیه‌ای اعلام کرد در بازه زمانی سوم تا دهم ژوئن (۱۳ تا ۲۰ خرداد)، ۶۹ مورد گرمازدگی به دلیل افزایش شدید دما در این کشور گزارش شده است.

این نهاد تصریح کرد هفت نفر از افراد فوت شده، در اثر گرمازدگی و نفر هشتم به دلیل کم آبی جان خود را از دست داده‌اند. این رقم تقریبا ۳ برابر بیشتر از بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۲ است.

در همین حال، اداره کل اپیدمیولوژی مکزیک اعلام کرد حدود ۴۸۷ نفر تحت تاثیر گرمای شدید هوا قرار گرفته‌اند و این به معنای افزایش ۷۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ است.

سرویس ملی هواشناسی مکزیک اعلام کرده که سه مورد از چهار مورد موج‌های گرمای پیش‌بینی‌شده برای سال ۲۰۲۳ تا امروز رخ داده است.

موج نخست گرما در این کشور از یکم تا دهم آوریل (۱۲ تا ۲۱ فروردین)، موج دوم از سوم تا دوازدهم مه (۱۳ تا ۲۲ اردیبهشت)، موج سوم از یکم ژوئن (۱۱ خرداد) آغاز شده و تا هجدهم یا بیستم ماه جاری میلادی (۲۸ یا ۳۰ خرداد) ادامه خواهد داشت.

مقام‌های مکزیک هشدار دادند که دمای هوا در ۲۳ ایالت از ۴۰ درجه و در ۱۳ منطقه از ۴۵ درجه سانتیگراد فراتر خواهد رفت؛ بنابراین مردم از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید اجتناب کنند.

موج گرما به دوره دست‌کم سه روز متوالی با دمای هوای بالاتر از میانگین اطلاق می‌شود. این پدیده، مکزیک را در جایگاه یکی از گرم‌ترین مناطق در نیمکره غربی قرار داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha