۲۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۳۶
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85142774
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روایتی از یک خبر| صدای شکستن سد تحریم نفتی ایران در گوش آمریکا

تهران- ایرنا- برغم اعمال تحریم‌های به زعم آمریکایی ها «فلج کننده» علیه صنعت نفت ایران، مقاومت ستودنی ملت و متخصصان کشور نتیجه داده و تهران توانست با شکستن سد بلند تحریم، دیوار محدودیت ها و موانع را فروریزد و با خنثی سازی آثار و تبعات تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی، راهبردهای لازم برای تقویت جایگاه ژئوپلیتیک خود را بیش از پیش پیگیری و اجرا کند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز روز جمعه با استناد به داده های کشتیرانی بین المللی خبر داد که در شرایط محدودیت تولید برخی کشورها، تولید و صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۳ رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده است.

این رسانه غربی نوشت: اطلاعات شرکت کپلر(یک شرکت ردیابی نفتکش‌ها) نشان می دهد که صادرات نفت خام ایران در ماه «مه» از یک و نیم میلیون بشکه در روز بیشتر شده که این رقم از سال ۲۰۱۸ تاکنون بی سابقه است.

رویترز، میزان صادرات نفت خام ایران را در سال ۲۰۱۸ و پیش از خروج آمریکا از برجام، ۲ و نیم میلیون بشکه اعلام کرد.

این رسانه انگلیسی زبان نوشت: براساس اطلاعات، میزان تولید نفت خام ایران نیز هنوز بیش از سه میلیون بشکه در روز و به میزان تولید نفت خام اعلام شده در ماه «مه» است.

رویترز افزود: براساس آمار سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک)، میزان نفت تولیدی ایران در ماه «مه»، سه درصد از کل نفت تولیدی در جهان است و تولید این مقدار نفت در روز، از سال ۲۰۱۸ تاکنون بی سابقه است.

پیشینیه

به دنبال خروج یکجانبه دولت ایالات متحده از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، این کشور علاوه بر بازگرداندن تحریم‌هایی که ذیل برجام رفع شده بود، تحریم‌های بیشتری علیه ایران در حوزه نفتی و غیر نفتی اعمال کرد.

با روی کار آمدن دولت جدید جو بایدن در آمریکا در سال ۲۰۲۱، مذاکرات بین ایران و اعضای برجام برای لغو تحریم‌ها در دستور کار قرار گرفت اما با اینحال دولت جمهوری اسلامی به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی تلاش کرد شرایط کشور را به مذاکرات هسته ای و رفع تحریم‌ها گره نزند.

محسن پاک آیین کارشناس مسائل سیاست خارجی در اینباره به ایرنا، توضیح داد: یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم این بود که امور کشور را منوط به مذاکرات لغو تحریم‌ها نکرده و سعی کند که با نگاه به توانایی‌های داخلی و تلاش برای رونق تولید و ایجاد تسهیلات برای صادرات چه در حوزه نفتی و چه غیر نفتی تحریم‌های آمریکا را خنثی و بی اثر کند.

روایتی از یک خبر| صدای شکستن سد تحریم نفتی ایران در گوش آمریکا

این دیپلمات با سابقه کشور بر این عقیده است که در این مسیر توفیقاتی حاصل شده، به گونه ای که ایران هم میز مذاکره را به طور هوشمندانه ترک نکرده و آمادگی خود را برای باز نگه داشتن روش‌های دیپلماتیک حفظ کرده و در عین حال «تلاش شده است تا با مقاوم سازی ارتباطات در مسیر همکاری اقتصادی با دوستان خودمان درآمدزایی کنیم و در واقع اجازه ندهیم تحریم‌ها آثار منفی داشته باشد.»

برغم اقدام‌های ایالات متحده برای تشدید فشارهای همه جانبه به ایران بمنظور محدود کردن صادرات نفتی و کاهش درآمدها، تهران از مقاومت در این مسیر پا پس نکشیده و توانسته صادرات نفت خام را به بالاترین حد طی ۵ سال گذشته برساند.

دولت سیزدهم در تدوین برنامه هفتم توسعه کشور پیش بینی کرده که صادرات نفتی سالی ۱۲.۴ درصد رشد کند و در ماه مه نیز عنوان کرد که تولید نفت خام خود را به بیش از ۳ میلیون بشکه در روز رسانده است.

فارغ از پیشرفت‌هایی که برغم تحریم‌های آمریکا در حوزه نفت و گاز به دست آمده، پاک آیین استفاده از پول ملی در معاملات خارجی را نیز اقدامی مهم در مسیر خنثی کردن تحریم ها و رفع موانع و محدودیت‌ها می‌داند. وی با اشاره به اینکه ایران برای اولین بار استفاده از پول ملی را در معاملات خارجی مطرح کرد، توضیح داد: بعد از جنگ اوکراین و تحریم‌های غرب علیه روسیه، مسکو هم به طور جدی از این سیاست ایران حمایت کرد و امروز تقریبا موضوع جایگزینی پول ملی کشورها با دلار یک مساله جهانی شده و اکثر کشورهای مستقل که به دنبال تقویت چند جانبه گرایی هستند این موضوع را پیگیری می‌کنند.

اهمیت موضوع

افزایش تولید و صادرات نفت ایران در شرایط تحریم آمریکا حاکی از فروریختن دیوار تحریم‌های ظالمانه است زیرا شرکت های غربی فکر نمی‌کردند متخصصان داخلی توان فنی تعمیر و نگهداری صنایع مرتبط با استخراج نفت را داشته باشند.

از طرف دیگر، افزایش صادرات نفت ایران به معنای فرمان نبردن کشورهای مستقل از آمریکا، برای منزوی کردن جمهوری اسلامی است.

روایتی از یک خبر| صدای شکستن سد تحریم نفتی ایران در گوش آمریکا

کارشناس مسائل سیاست خارجی در این باره توضیح می‌دهد: امروز آثار منفی تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران کمتر شده و کشورهای تحریم کننده از جمله آمریکا و چند کشور اروپایی به این نتیجه رسیده اند که این حربه سیاسی نمی‌تواند آنها را به مقصودشان برساند و موجب تحمیل دیدگاه‌شان بر ایران شود.

پاک آیین همچنین تاکید کرد: اگر امروز نوعی انعطاف در میان کشورهای غربی از جمله آمریکا نسبت به ایران مشاهده می‌شود ناشی از جمع بندی ‌آنها است که تحریم‌ها ناکارآمد بوده و نتوانسته آثاری که آنها انتظار داشتند، را به همراه داشته باشد و جمهوری اسلامی ایران هم با قوت مسیر خود را ادامه می‌دهد و در مسیر خنثی سازی تحریم‌ها هم در عرصه داخلی و هم خارجی به خوبی فضا را مدیریت می‌کند.

ارزیابی

تارنمای آمریکایی بلومبرگ نیز در همین راستا، رکورد شکنی صادرات نفتی ایران را اینطور ارزیابی کرده که این وضعیت ظهور مجدد تهران در صحنه ژئوپلیتیک را تقویت می‌کند و افزایش فروش نفت خام ایران، نشان دهنده این است که تهران با وجود فشارهای مالی و اقتصادی وارده از سوی تحریم‌ها، در حال تثبیت مجدد جایگاه خویش است. همچنین این مساله حاکی از این است که ایران شروع به ترمیم روابطش با رقبای منطقه‌ای و تقویت رابطه با چین به‌عنوان قدرت پیش‌روی آسیا کرده است.

بدین ترتیب می‌توان گفت که جمهوری اسلامی ایران با پیگیری سیاست‌های مقاومت و مقابله با تحریم‌ها، غرب را متقاعد کرده که این محدودیت‌های اقتصادی تاثیری بر رویکردهای تهران برای ارتقای جایگاه بین المللی خود ندارد. پاک آیین نیز معتقد است که در مجموع فعالیت‌های ایران "به تدریج جمع بندی کشورهای غربی این است که تحریم‌ها نه تنها علیه ایران بلکه علیه ۲۲ کشور دیگر مشمول تحریم‌ها اثری نخواهد داشت."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha