توسعه عدالت آموزشی در دولت سیزدهم با مهارت‌های فنی و حرفه‌ای

تهران- ایرنا- نهضت ملی آموزش در دولت سیزدهم با هدف توسعه عدالت آموزشی و ارائه مهارت های فنی و حرفه‌ای به همه اقشار جامعه در تمامی نقاط کشور، زمینه ورود کارآموزان را به محیط کار فراهم کرده است.

به گزارش ایرنا، کسب آموزش های مهارتی برای ورود به بازار کار یکی از ضروریات اجتناب ناپذیری است که در کشورهای توسعه یافته مورد توجه قرار گرفته است که این امر منجر به اشتغال پایدار در مشاغل مختلف می شود.

کارآمد سازی نیروی جوان و جویای کار با ارائه آموزش های فنی و حرفه ای نه تنها منجر به کشف استعدادها می شود بلکه با شناخت از ابزارها و با کسب تجربه علمی و تلفیق مهارت و دانش وارد بازار کار می شود.حضور نیروهای توانمند در بازار کار باعث کیفیت بالای محصولات و ارتقای بهره وری از نیروی کار می شود و به اشتغال پایدار نیروهای جوان کمک می کند.

دنیای امروز با پیشرفت در عرصه های مختلف از جمله تکنولوژی ها و فناوری های نوین نیازمند آموزش های بروز در رشته های مختلف است، مشاغلی که از رده خارج شده و مشاغل جدید جایگزین آنها می شود.

کسب آموزش برای جذب در مشاغل مختلف به ویژه مشاغل جدید حلقه مفقوده اشتغال است که از سوی سازمان فنی و حرفه ای به عنوان متولی آموزش در کشور با همکاری نهادهای مختلف آموزشی در دولت سیزدهم پیگیری می شود.

این سازمان با توسعه چتر مهارتی و توسعه عدالت آموزشی اقدام به برگزاری برنامه های مختلفی کرده است در همین راستا یک هزار و ۶۲۷ عنوان استاندارد شایستگی و ارزشیابی مبتنی بر چارچوب صلاحیت حرفه ای با همکاری موسسات و نهادهای دولتی و غیر دولتی و خبرگان مهارتی در قالب ۶۰ کد حرفه را تدوین کرده است.

توسعه عدالت آموزشی در دولت سیزدهم با مهارت‌های فنی و حرفه‌ای

راه اندازی نهضت ملی مهارت

همچنین راه اندازی نهضت ملی مهارت، تغییر رویکرد از آموزش شغلی به آموزش شایستگی محور مبتنی بر سند حرفه بمنظور بستر سازی اجرای قانون نظام جامه آموزش و تربیت فنی ، حرفه ای و مهارتی از دیگر دستاوردهای این سازمان است.

نهضت ملی مهارت در راستای چهار راهبرد اصلی سازمان یعنی ارتقاء وزن اجتماعی مهارت، توسعه و تضمین کیفیت آموزش‌های مهارتی، تربیت نیروی انسانی توانمند و توسعه ‌نگر و توانمندسازی مربیان تدوین شده است که با قوت ادامه دارد.

طبق آخرین گزارش ها از آموزش های فنی و حرفه ای از شهریور ۱۴۰۰ تا شهریورماه ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه دولت دوازدهم، شاهد افزایش آموزش ها هستیم در همین راستا آموزش ۲۶۲ هزار نفر ـ دوره مهارتی در بخش دولتی با ۱۳ درصد رشد نسبت به زمان مشابه ثبت شده است که این مهارت افزایی ها برای کارجویان، کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، زندانیان، معتادان بهبودیافته و متجاهر، افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار/بدسرپرست، روستائیان، عشایر، دانشآموزان، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، شاغلین، پناهندگان و اتباعخارجی ارائه شده است.

همچنین در همین مدت، ۳۴۳ هزار نفر دوره در آموزشگاههای آزاد سراسر کشور ارائه شده است که با افزایش ۱۸ درصدی رشد نسبت به زمان مشابه دولت دوازدهم روبرو هستیم.

آموزش های مهارتی در بیش از ۶۴۰ مرکز آموزشگاه دولتی و ۱۲ هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای همگام با استانداردهای ملی و بین المللی برای تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر ارائه می شود.

آموزش های فنی و حرفه ای تنها به آموزشگاه های دولتی و آزاد ختم نمی شود بلکه آموزش در محیط کار واقعی، ارائه آموزش ها در طرح نخلستان، مدارس تابستانه و سایر ارائه می شود همچنین تفاهم نامه ها با صنایع و نهادهای مختلف و توافق‌نامه‌های اجرای برنامه آموزشی، اجرایی با ادارات کل استان‌ها در راستای گسترش نهضت ملی مهارت‌آموزی در گام دوم انقلاب و تحقق اهداف اسناد بالادستی به‌ویژه سند تحول دولت مردمی مبادله می‌شود.

توسعه عدالت آموزشی در دولت سیزدهم با مهارت‌های فنی و حرفه‌ای

در همین راستا تفاهم‌نامه همکاری ارائه پنج میلیون نفر ساعت آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در ۳۰۰ عنوان استاندارد شغلی بین صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای به مدت پنج سال امضا شد. گروه هدف این تفاهمنامه شامل ۱۰۰ هزار نفر از متقاضیان بازنشسته، فرزندان، خانواده بازنشستگان و کارکنان هلدینگ‌های تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری است.

طبق این تفاهمنامه مقرر شد تا مدیران صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای در راستای اهداف مشترک در خصوص اجرای طرح‌های آینده‌پژوهی، تعیین چشم‌انداز، سیاستگذاری در حوزه مهارت‌آموزی، برگزاری کنفرانس‌های تخصصی، استفاده متقابل از کارشناسان، مربیان و مدرسان طرفین در بخش‌های آموزشی و مهارتی و انتشار مجلات تخصصی و مهارتی همکاری داشته باشند.

ایجاد مدارس تابستانه از دگیر اقدامات با هدف استعداد یابی و هدایت تحصیلی دانش آموزان است که منجر به رشد خلاقیت، نوآوری و رشد مهارت‌های کسب و کار در دانش آموزان، کمک به هدایت تحصیلی و شغلی آنان، استعدادسنجی، رغبت سنجی و سنجش تیپ شخصیتی و تعیین بهترین شغل متناسب با ویژگی‌های فردی متقاضی، معرفی ظرفیت‌های اشتغال موجود در جامعه، مشاغل آینده و آینده مشاغل، آموزش مهارت‌های نرم و مهارت‌های فنی‌و حرفه‌ای می شود.

در این طرح ۲ میلیون نفر تحت آموزش قرار می گیرد از این رو دانش آموزان و بازماندگان از تحصیل که در سنین ۱۲ تا ۱۸ سال هستند از سنین ۱۲ تا ۱۵ سال تحت عنوان مهارت‌آموز و سنین ۱۵ تا ۱۸ سال تحت عنوان کارآموز، آموزش‌های مهارتی را کسب می کنند.

رسالت کلیدی سازمان آموزش فنی و حرفه ای مهارت آموزی در راستای تحقق شعار سال با هدف افزایش بهره‌وری و ایجاد ظرفیت اشتغال است که در این مورد آموزش ها به اقشار مختلف ارائه می شود.طبق برنامه ریزی برای امسال قرار است حدود ۳.۵ میلیون نفر ساعت آموزش توسط بخش های دولتی و خصوصی به شاغلان، کارجویان و سایر متقاضیان مهارت کسب کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha