پایان ۲۲ سال چشم انتظاری در آذربایجان شرقی

تهران - ایرنا - دولت سیزدهم‌ در طی دو سالی که از عمرش می گذرد، با وجود تنگناهای مالی، اقدامات ارزشمندی را به انجام رسانده و با عملکردی که تاکنون از خود بر جای گذاشته، نشان داده است که دست از تلاش مضاعف نخواهد کشید؛ تلاشی که در این گزارش به برخی از آنها در جهت توسعه و آبادانی استان آذربایجان شرقی اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، امروز ۲۸ خرداد ۱۴۰۲، بر اساس تقویم ۷۳۰ روز از برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد؛ درست دو سال قبل در چنین روزی و در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ملت ایران با حضور حدود ۳۰ میلیونی خود پای صندوق‌های رأی، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی را برای سکان‌داری قوه مجریه کشور برگزیدند و او توانست عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران را از آن خود کند.

دولت سیزدهم‌ که با شعار دولت مردمی بر سر کار آمد، طی دو سالی که از عمرش می گذرد، با وجود تنگناهای مالی، اقدامات ارزشمندی را به انجام رسانده و با عملکردی که تاکنون از خود بر جای گذاشته، نشان داده است که دست از تلاش مضاعف نخواهد کشید.

با نیم‌نگاهی به عملکرد دولت مردمی و انقلابی سیزدهم یا همان دولتِ کار، تلاش و اقدام و عمل، می توان به این‌ نکته پی برد که در مسیر خدمت به مردم از هیچ تلاشی برای گره‌گشایی از مشکلات اقشار جامعه دریغ نکرده و سفر به ۳۱ استان در یک سال اول مؤید این‌ امر و ثبت رکورد سفرهای استانی در طول ۳۶۵ روز از وجوه تمایز این دولت با ادوار گذشته و دیگر دولت‌های پاستورنشین است.

اصلاح ساختارها و زیرساخت‌ها در دستور کار دولت

بر اساس اعلام آیت‌الله رئیسی از همان روزهای آغازین دولت، اصلاح زیرساخت‌های کشور شروع شده و طرح‌های بزرگ آب‌رسانی و نیروگاهی و بخش نفت‌ و گاز در دستور کار دولت قرار گرفته است و همچنین در بخش اصلاح ساختارهای اقتصادی برای مهار تورم نیز گام هایی برداشته شده که با قوت دنبال خواهد شد.

سفرهای استانی رئیس جمهور از دیگر برنامه‌های مهم و پر افتخار دولت است که راه میانبر ارتباط با مردم را ایجاد می کند و طبق گفته مردم در مناطق محروم، گره‌های بزرگی از زندگی آنها در این سفرها باز شده است.

رئیس جمهور در طی این دو سال نشان داده به جمله‌ای که در جلسه رأی اعتماد بیان کرد، جامه عمل پوشانده است؛ اینکه بازسازی اعتماد آسیب‌دیده در گرو عمل به وعده‌هاست و عمل به وعده‌ها می‌تواند اعتماد را بازسازی کند.

حالا در آستانه دوسالگی دولت مردمی آیت‌الله رئیسی، بخشی از اقدامات اقتصادی صورت گرفته در استان آذربایجان شرقی را مورد بررسی قرار می دهیم:

آیت‌الله رئیسی در ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در بیست و سومین سفر خود به این استان سفر کرد؛ رئیس جمهور همچنین در دور دوم سفرهای استانی خود این استان را به عنوان پنجمین مقصد خود برگزید.

مردم تبریز در دومین دورِ سفر آیت‌الله رئیسی به استان آذربایجان شرقی، جلوه‌های تکرار نشدنی از حماسه حضور را رقم‌زدند و مردم سرزمین خوشه های طلایی به استقبالی باشکوه از رئیس جمهور آمدند.

جشنی برای احیا، مهار تورم و رشد تولید

طبق قرار قبلی جشن احیای ۲۲۰ واحد تولیدی راکد در استان آذربایجان شرقی در محل کارخانه ماشین سازی تبریز برگزار شد و آیت الله رئیسی در سخنرانی خود گفت: مأموریت دولت سیزدهم حمایت مالی، حمایت حقوقی و قضایی از شرکت‌های تولیدی است. شرکت‌های تولیدی را مجهز کنید و نگران آینده نباشید که چه خواهد شد. دولت پشتیبان تولید و شرکت‌های تولیدی است. تلاش می‌کنیم حقوق کارگران و تولیدکنندگان ضایع نشود. مهار تورم را با رشد تولید دنبال می‌کنیم.

یک قدم مانده تا تکمیل کریدور شرق به غرب

خط آهن ۲۰۳ کیلومتری میانه - تبریز تنها ۲۹ کیلومتر تا اتصال ایستگاه خاوران به ایستگاه مرکزی فاصله دارد و دولت سیزدهم که بعد از ۲۲ سال انتظار با اهتمام ویژه خط آهن بستان آباد تا خاوران را با صرف بیش از یک هزار میلیارد تومان در کمتر از دو سال پایان رسانده است، این بار قصد دارد با تکمیل بخش باقی مانده این طرح ریلی راهبردی کام مردم خطه‌ آذربایجان را شیرین کند. گفتنی است از فاصله ۲۹ کیلومتری خاوران تا ایستگاه مرکزی تبریز ۱۴ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی در حال اجرا بوده و طرح مطالعاتی ۱۵ کیلومتر دیگر آن نیز به پایان رسیده است.

در این سفر همچنین در حوزه آب، راه، برق، حمل و نقل و پروژه های فرهنگی ۲۹ پروژه به صورت صد در صد به اتمام رسیده و آماده بهره برداری است. این طرح مشکل حدود ۱۸۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان میانه و اطراف را حل می‌کند.

طرح هیپ لیچینگ مس سونگون طرحی با هدف تولید سالانه ۳ هزار تن مس کاتدی که از سال ۱۳۹۷ شروع و اجرا شده است و در این‌دولت سامان گرفته که میزان اشتغالزایی طرح ۱۲۰ نفر بوده و بالغ بر ۳۲۲۷ میلیارد ریال و ۱۳ میلیون یورو سرمایه‌گذاری داشته است و از جمله آثار اقتصادی آن‌می توان به افزایش میزان فرصت‌های شغلی در استان و منطقه به میزان ۱۲۰ نفر اشتغال مستقیم، افزایش سهم استان در تولید ناخالص داخلی، افزایش میزان درآمد و سطح رفاه عمومی در سطح استان اشاره داشت.

پروژه احداث مجتمع کشت و صنعت دشت میوه آذربایجان (گروه صنعتی سن ایچ)

این طرح با ظرفیت اسمی ۲۸۴ هزار تن تولید انواع رب و سس و ... در سال و میزان سرمایه‌گذاری ۳۰ هزار میلیارد ریال ظرف ۳ سال اجرا می‌شود که طبق برنامه زمانبندی، فاز اول آن با سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریال تا پایان خردادماه ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد. که موضوعاتی همچون فراهم ساختن زمینه توسعه منطقه‌ای، بهره‌مندی از فناوری نوین در صنایع غذایی و تبدیلی، ارتقای معیشت و سطح رفاه مردم، افزایش سهم استان در تولید ناخالص داخلی را به همراه دارد.

طرح احداث شهرک تخصصی مس که مکان یابی آن در شهرک در شهرستان ورزقان انجام گرفته و هم‌اکنون در مرحله مطالعات توجیهی و طی مراحل تصویب طرح در مراجع ذیربط است و آثاری همچون افزایش اشتغال به میزان ۳ هزار نفر، توسعه صنایع پایین دستی، افزایش توسعه صادرات، کاهش میزان خام فروشی در صنعت مس، افزایش سهم استان در تولید ناخالص داخلی را به همراه داد.

طرح جامع بهسازی و ارتقای کیفی محصولات پالایشگاه تبریزشرکت پالایش نفت تبریز در نظر دارد ضمن کاهش تولید نفت کوره به زیر ۱۰ درصد نفت خام ورودی پالایشگاه، نسبت به تداوم تولید بنزین و گازوئیل در سطح استاندارد یورو ۵، ارتقای کیفی سایر محصولات تولیدی و حذف محصولات سنگین و کم‌ارزش می انجامد.

از اهداف این طرح هم می‌توان به بروزآوری واحدهای فرآیندی با توجه به قرارگیری پالایشگاه در حریم کلانشهر تبریز و افزایش ارزش افزوده و تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت اشاره کرد. طرح با سرمایه‌گذاری ارزی ۱.۷ میلیارد دلار از سال ۱۴۰۱ شروع شده و در مدت پنج سال اجرا می‌شود.

توسعه بخش کشاورزی، توسعه واحدهای گلخانه‌ای استان از دیگر اقدامات دولت است. که در طول ۱۸ ماه دولت سیزدهم سطح گلخانه‌های استان به ۳۷۱ هکتار افزایش یافته که این عدد در ابتدای دولت ۲۷۸ هکتار بوده است که نشان از افزایش ۳۳ درصدی به متراژ ۹۳ هکتار است. این ها فقط بخشی از اقدامات صورت گرفته توسط دولت سیزدهم در ۹ استان غربی کشور است.

آنچه در میان برنامه ها و رویه سفرها مشهود است اینکه قبل از سفر کارهای کارشناسی توسط متخصصان و صاحب نظران انجام، چالش‌ها و مسائل هر منطقه دسته بندی شده و بر اساس ظرفیت های هر استان و امکانات دولت برای تخصیص بودجه، تصمیم گیری می‌شود و در نهایت با حضور میدانی و گفت و گوی رو در رو با مردم، دستورات ویژه صادر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha