۲۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۸:۰۳
کد خبرنگار: 857
کد خبر: 85143217
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شکاف جدید در احزاب اپوزیسیون ترکیه

۲۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۸:۰۳
کد خبر: 85143217
شکاف جدید در احزاب اپوزیسیون ترکیه

تهران- ایرنا- سه حزب از ۶ حزب ائتلاف میز ششگانه مخالف دولت ترکیه موسوم به ائتلاف «ملت»، برای تشکیل گروهی مشترک در مجلس به توافق رسیدند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای خبر. ۷ ترکیه از ایجاد شکاف جدید در احزاب اپوزیسیون این کشور خبر داد و اعلام کرد: نمایندگان احزاب دموکراسی و پیشرفت، آینده و سعادت که از فهرست ائتلافی حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در انتخابات پارلمانی وارد مجلس شده‌اند، با جدا شدن غیررسمی از این ائتلاف، برای تشکیل گروه مشترک در مجلس توافق کردند.

بنا به اعلام خبر. ۷، در انتخابات پارلمانی ۱۴ می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) ۱۵ نامزد حزب دموکراسی و پیشرفت، ۱۰ نامزد حزب آینده و ۱۰ نامزد حزب سعادت از فهرست حزب جمهوری خواه خلق ترکیه به مجلس راه یافته و اکنون راه خود را از این حزب جدا کرده‌اند.

قرار دادن نامزدهای احزاب ائتلاف میزششگانه در فهرست انتخابات پارلمانی حزب جمهوری خواه خلق ترکیه که ۴۰ نفر از آنها به مجلس راه یافتند، طی هفته های اخیر از جمله انتقادات جدی به کمال قلیچداراغلو بود که حزب تحت رهبری او علاوه بر از دست دادن ۴۰ کرسی پارلمان، در انتخابات ریاست جمهوری نیز ناکام ماند.

اسماعیل سایماز روزنامه نگار مشهور ترکیه با اشاره به اعلام توافق احزاب دموکراسی و پیشرفت، آینده و سعادت برای تشکیل گروه نمایندگان در مجلس ترکیه گفت: علی باباجان رهبر حزب دموکراسی و پیشرفت و تمل کرم‌الله اوغلو رهبر حزب سعادت به میزبانی احمد داووداوغلو رهبر حزب آینده دیدار کرده و برای تشکیل گروه نمایندگان در مجلس توافق کردند.

پیشتر پنج گروه نمایندگان از جمله گروه نمایندگان احزاب عدالت و توسعه، جمهوری خلق، حرکت ملی، حزب نیک(خوب) و حزب چپ سبز(دموکراتیک خلق‌ها) در مجلس ترکیه حضور داشتند و با این تصمیم، تعداد گروه نمایندگان فعال در مجلس ترکیه به ۶ گروه افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، هفته گذشته «نعمان کورتولموش» معاون «رجب طیب اردوغان» در حزب عدالت و توسعه که در فهرست این حزب از شهر استانبول به پارلمان راه یافته است، به عنوان رییس دوره بیست و هشتم مجلس ملی ترکیه انتخاب شد و سایر یاران رییس جمهور نیز ریاست کمیسیون های تخصصی مجلس ترکیه را طی انتخابات داخلی در اختیار گرفتند.

نمایندگان دوره جدید مجلس ترکیه که از سه هفته پیش فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، در جریان انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در ۱۴ ماه می ۱۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) با مشارکت کم نظیر بیش از ۸۸ درصد مردم برگزیده شدند.

بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه، ائتلاف جمهور(حامیان اردوغان) ۳۲۳ کرسی مجلس این کشور را کسب کرده و اکثریت پارلمان را به دست گرفته‌اند و ائتلاف ملت (حامیان قلیچداراوغلو) و احزاب اپوزیسیون نیز ۲۱۲ کرسی مجلس ترکیه را کسب کرده است.

در مجلس کنونی ترکیه ائتلاف کار و آزادی(احزاب کُردی) ۱۰.۵۱ درصد آرا و ۶۶ کرسی دارد و در ترکیب حزبی نیز، حزب عدالت و توسعه با ۲۶۶ کرسی، جمهوری خواه خلق ترکیه با ۱۶۹ کرسی، چپ سبز با ۶۲ کرسی، حرکت ملی با ۵۰ کرسی و حزب نیک با ۴۴ کرسی، حزب دوباره رفاه با پنج کرسی و حزب کارگران ترکیه با چهار کرسی به مجلس ۶۰۰ نفری ترکیه به شکل اختصاصی راه یافته‌اند.

بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی ترکیه، همه ۱۶ نفر از اعضای کابینه دولت قبلی اردوغان که به عنوان نامزد انتخابات مجلس از شهرهای مختلف ترکیه معرفی شده بودند، به عنوان منتخبان بیست و هشتمین دوره مجلس ترکیه برگزیده شده‌اند.

منتخبان مردم در مجلس ترکیه که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha