جمهوری اسلامی در سپهر علمی دنیا افق‌های جدیدی ترسیم کرد

سنندج- ایرنا- سرپرست دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری کردستان  گفت: جمهوری اسلامی در سپهر علمی دنیا افق های جدیدی را ترسیم کرده و جایگاه ویژه ای دارد.

به گزارش ایرنا، محمدرضایی روز شنبه در آیین تجلیل از مدال آوران استان کردستان در المپیادهای علمی سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ در سنندج اظهار کرد: افتخارآفرینی‌های علمی در کشور مرهون تلاش و زحمات همه کسانی است که در مولفه های تعلیم و تربیت تاثیر دارند.

وی دانشگاه و آموزش و پرورش را ۲ عرصه مهم و تاثیرگذار در تعلیم و تربیت دانست و افزود: نخبگان کسانی هستند که کنش در عرصه آموزش و پرورش را سریع تر از معمول انجام‌ داده و وارد عرصه آموزش عالی شده‌اند.

سرپرست دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری کردستان در ادامه با بیان اینکه تعریف سواد در گذار زمان دچار تغییراتی می شود، اضافه کرد: ملاک باسوادی از دید یونسکو در عصر حاضر، "تغییر" است و امروز و در نسل ششم دانشگاه ها، تحقیق و توسعه محور اصلی فعالیت آنهاست و اگر این ۲ مولفه کنار هم قرار بگیرند، سبب پیشرفت خواهند شد.

رضایی ادامه داد: نخبگان در کنار این که باید تغییر ایجاد کنند و لازم است تحقیق و توسعه را نیز ملاک عمل خود قرار دهند.

وی به آسیب‌های این راه نیز اشاره کرد و خطاب به مدال آوران المپیادهای علمی اظهار کرد: باید با مراقبت جدی از غرور، ناامیدی و از هم گسیختگی نسلی جلوگیری کرده و خود را تافته جدابافته ندانسته و در تعامل با مردم زندگی کنید.

علم انسان را به بهترین مسیر هدایت می کند

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز در این آیین ضمن تبریک به مدال آوران استان، ارزش انسان را وابسته به علم و دانایی او عنوان کرد و گفت: این علم است که انسان را به بهترین مسیرها هدایت می کند.

هاشم ناظمی جلال با بیان اینکه دانش آموزان نخبه با حرکت در این راستا مسیر خوبی را برای خود انتخاب کرده اند، از زحمات اولیا و مربیان آنان قدردانی کرد.

وی از دانش آموزان نخبه خواست قدر خود را بدانند و برای رسیدن به مقصدی که بسیار طولانی تر است، تلاش کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان تاکید کرد: نخبگان باید از امروز به بعد به فکر انتخاب مسیر درست باشند و قدر اولیا و آموزش دهندگان خود را بدانند.

وی با اشاره به نقش رهبری نخبگان در جامعه و ارزش معنوی این نقش گفت: نخبگان احترام ویژه ای در میان مردم دارند چرا که محبت و نفوذ آن ها بر قلب می نشیند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان نیز با ارائه گزارشی از روند برگزاری المپیادهای علمی، گفت: این المپیادها هر ساله در سطح دبیرستان و به منظور نخبه یابی و ارتقای سطح علمی کشور برگزار می شود.

طیب سالاروندیان با بیان اینکه المپیادهای علمی در ۱۴ رشته با تولی گری باشگاه دانش پژوهان جوان در سطح ملی برگزار می شود، افزود: ۶ رشته ریاضی، فیزیک، زیست، شیمی، کامپیوتر، نجوم و اختر فیزیک رقابت های جهانی دارند.

وی تعداد شرکت کنندگان این المپیادها را در سطح کشور حدود ۱۰۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: ۴۰۰ نفر از این شرکت کنندگان به مرحله دوم راه پیدا می کنند و از هر رشته ۴۰ نفر در کلاس های تابستانی دانش پژوهان جوان شرکت می کنند که با برگزاری آزمون هایی مدال آوران طلا، نقره و برنز ملی معرفی می شوند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان ادامه داد: از میان هشت مدال آور طلا در هر رشته از این المپیاد، چهار دانش آموز با سطح بالاتر به عنوان اعضای تیم جمهوری اسلامی ایران در آن رشته به مسابقات جهانی اعزام می شوند.

وی با تبریک افتخارآفرینی همه دانش آموزان بیان کرد: "ژیار مسلمی" دانش آموز اهل شهرستان بانه موفق به کسب مدال طلا در المپیاد شیمی شد و با شایستگی به عضویت تیم ملی جمهوری اسلامی ایران اعزامی به مسابقات جهانی درآمد.

سالاروندیان در ادامه سخنان خود به آمار شرکت کنندگان در المپیادهای علمی پرداخت و ادامه داد: در سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۲، سه هزار و ۱۲۰ دانش آموز کردستانی در مرحله منطقه ای المپیادهای علمی شرکت کردند که از این میان، ۲۷۲ نفر به مرحله دوم راه پیدا کردند و هشت نفر نیز موفق به کسب مدال در مرحله نهایی شدند.

وی افزود: در سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ نیز در مرحله منطقه ای ۲ هزار و ۸۷۳ نفر شرکت کننده داشتیم که ۲۱۲ نفر به مرحله دوم رسیدند و نتایج مرحله کشوری نیز به زودی مشخص خواهد شد.

ژیار مسلمی مدال طلای المپیاد شیمی از شهرستان بانه، محمدصدرا سردارزاده و نیما معزی طلای المپیاد نانو از ناحیه ۲ سنندج، پارسا دادبین نقره المپیاد نانو از سقز، مائده میرزاپور نقره المپیاد جغرافیا از بیجار، آرین مصطفایی برنز المپیاد علوم اقتصاد و سارو حسین پناهی برنز المپیاد نانو از ناحیه یک سنندج، متین سلطانی برنز نانو از قروه، افتخار آفرینان المپیادهای علمی هستند که در این آیین با اهدا مدال های ارسالی از سوی وزارتخانه از آن ها تقدیر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha