توزیع هزار تُن علوفه بین دام عشایر خراسان‌شمالی آغاز شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: سهم استان از توزیع نهاده دامی مدت دار بین عشایر تامین هزار تُن علوفه در سالجاری است که از امروز(یکشنبه) آغاز شد.

رضا روشن ضمیر روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: توزیع این میزان نهاده در قالب طرح خرید امانی اجرایی می شود و دامداران در این طرح؛ نهاده دامی را دریافت و بابت بهای آن گوشت تحویل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: مدت تعیین شده برای عرضه گوشت سه ماهه است و عشایر درخواست دارند تا این بازه زمانی افزایش یابد تا سود بیشتری در قبال پرورش دام عاید آنها شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی ادامه داد: ارائه ضمانت نامه بانکی از مشکلات دیگر در اجرای این طرح است و شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده که دامداران عشایر برای بهره مندی از مزایای طرح نهاده‌های مدت دار باید ضمانت نامه بانکی ارائه دهند.

وی یادآور شد: تهیه این ضمانت نامه برای عشایر مشکل است و بسیاری از این دامداران نتوانسته اند از مزایای طرح نهاده مدت دار بهره مند شوند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر که شامل سه درصد جمعیت استان می شود، در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‌۳۸ طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.

عشایر این استان ۶۰۰ هزار واحد دامی در اختیار دارند و ۹۰ درصد درآمد آنان وابسته به دام است و مابقی از از محل تولید صنایع دستی، جمع آوری گیاهان دارویی و زراعت و باغداری تامین می شود.

عشایر این استان با تولید ۲۵ درصد گوشت استان، هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha