۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۵۱
کد خبر: 85143849
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشف فسفر، عنصر اصلی حیات در یکی از قمرهای زحل

۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۵۱
کد خبر: 85143849
کشف فسفر، عنصر اصلی حیات در یکی از قمرهای زحل

تهران- ایرنا- «فسفر» برای اولین بار به عنوان کمیاب‌ترین عنصر از میان ۶ عنصر پشتوانه حیات در یک قمر کوچک سیاره «زحل» با نام «انکلادوس» (Enceladus) در منظومه خورشیدی ما یافت شده است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «اسپیس»، دانشمندان با بررسی داده‌های ارسال شده نزدیک به ۱۵ سال پیش توسط فضاپیمای «کاسینی» سازمان فضایی «ناسا» می‌گویند که مقادیر زیادی از فسفر در چشمه‌های جوشان آب این قمر یافته‌اند. این چشمه‌های آب به طور منظم به سمت فضا فوران می‌کنند. قمر انکلادوس یکی از قمرهای کوچک سیاره زحل است و یکی از مناطقی در فضا به شمار می‌رود که احتمال زیادی برای وجود حیات در آن وجود دارد.

انکلادوس یک قمر پوشیده از یخ است و در زیر لایه‌ یخی یک اقیانوس بزرگ از آب مایع دارد. دانشمندان در گذشته سایر اجزای کلیدی حیات از جمله کربن، هیدروژن، نیتروژن، سولفور و اکسیژن را نیز در این قمر یافته‌اند. با این حال تاکنون عنصر فسفر در این قمر شناسایی نشده بود. فسفر از طریق ترکیب با قندها اسکلت مولکول‌های دی‌ان‌ای را تشکیل می‌دهد و همچنین به ترمیم و حفظ غشای سلولی کمک می‌کند.

کشف فسفر، عنصر اصلی حیات در یکی از قمرهای زحل

یافته‌های خیره‌کننده جدید برآورد می‌کنند که میزان تجمیع فسفر در قمر انکلادوس حداقل ۵۰۰ بار بیشتر از بالاترین میزان تجمیع فسفر در اقیانوس‌های زمین است. این کشف که به تازگی در مقاله‌ای اعلام شده است، نشان می‌دهد این قمر یخی که یکی از نامزدهای اصلی در کاوش برای حیات فرازمینی است، اکنون «دقیق‌ترین الزامات میزبانی از حیات» را برآورده می‌کند.

کشف فسفر، عنصر اصلی حیات در یکی از قمرهای زحل

«فرانک پوتسبرگ» استاد علوم فضایی از دانشگاه «فرای» برلین آلمان که هدایت این تحقیقات را بر عهده داشته است، می‌گوید:‌ ما هنوز حیات یا حتی چیزی که با حیات ایجاد شده باشد، پیدا نکرده‌ایم بلکه چیزی که یافتیم نشانه‌هایی حاکی از احتمال شکل‌گیری حیات در این منطقه است. این تنها یک شاخص برای میزبانی از حیات است و البته شاخص بسیار خوب و مهمی است.

پوتسبرگ و همکارانش در مدت پنج سال گذشته داده‌های جمع‌آوری شده توسط فضاپیمای کاسینی در سال ۲۰۰۸ را بررسی کردند. هر چند تحقیقات قبلی بر اساس مدل‌های رایانه‌ای حاکی از آن بود که ممکن است فسفر در قمر انکلادوس موجود باشد اما این اولین باری است که فسفر به طور مستقیم در موادی از چشمه‌های آب (geysers) این قمر مشاهده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha