راه‌اندازی دانشکده خانواده به زودی/تبادل دانشجو با سایر کشورها رونق می‌گیرد

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه الزهرا (س) با تاکید بر اینکه هدف این دانشگاه رسیدن به مرجعیت علمی در حوزه زن و خانواده است،‌ گفت: دانشکده خانواده به زودی در این دانشگاه راه اندازی می‌شود.

زهرا ناظم بکایی در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، هدف از راه اندازی دانشکده خانواده در این دانشگاه را رسیدن به مرجعیت علمی در حوزه زن و خانواده بیان کرد و افزود: با توجه به این که دانشگاه الزهرا (س) دانشگاه ویژه زنان است و دانشجویان تک جنسیتی دختر را پذیرش می کند، در بازنگری برنامه راهبردی این دانشگاه یک هدف کلان دیگری را اضافه کردیم و آن رسیدن به مرجعیت علمی در حوزه زن و خانواده بود.

وی ادامه داد: بر همین اساس سعی کردیم ماموریت های دانشگاه، فعالیت‌ها، طرح‌ها و پایان نامه‌های تکمیلی را به این سمت معطوف کنیم.

رئیس دانشگاه الزهرا (س) یادآور شد: یکی از الزاماتی که برای این هدف تعریف کردیم، تاسیس دانشکده خانواده است که این درخواست را به وزارت علوم اعلام کردیم که با آن موافقت شد بنابراین در حال رایزنی با وزارت علوم برای تامین و فراهم کردن زیرساخت های آن هستیم تا به زودی راه اندازی شود.

بکایی تصریح کرد: این دانشکده در قالب دانشکده های حکمت بنیان خواهد بود و از نظر اجرا کمی متفاوت تر از آنچه است که پیش از وجود داشته است.

قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم خردادماه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از اعطای مجوز تاسیس دانشکده خانواده در سه دانشگاه خبر داد و گفت: شورای گسترش آموزش عالی راه اندازی دانشکده خانواده در سه دانشگاه تهران، الزهرا و شهید بهشتی را تصویب کرد، ۱۵ رشته هم برای تدریس در این دانشکده‌ ها به تصویب رسیده است. براساس مصوبه دانشکده خانواده همانند دانشگاه‌های پیام نور می توانند آموزش حضوری و غیرحضوری داشته باشند.

راه‌اندازی دانشکده خانواده به زودی/تبادل دانشجو با سایر کشورها رونق می‌گیرد

اولویت دانشگاه الزهرا (س) گسترش روابط با کشورهای همسایه است

رئیس دانشگاه الزهرا (س) همچنین درباره تعاملات این دانشگاه با دانشگاه‌های کشورهای مختلف گفت: یکسری تعاملات از قبل شروع شده است، اما به دنبال این هستیم که این تعاملات را براساس راهبردهای دولت گسترش دهیم. در چند روز اخیر هم میزبان هیات هایی از کشورهای اندونزی، مالزی و همچنین کشورهای حاشیه اقیانوس هند بودیم که تفاهم نامه هایی را برای گسترش مناسبات و همکاری‌های دانشگاهی امضا کردیم.

بکایی با تاکید بر این که اولویت ما در تعاملات، گسترش روابط با کشورهای همسو و همسایه است، خاطرنشان کرد: مناسبات و تعاملات و پروژه هایی را در قالب تفاهم نامه به انجام رسیده است اما سعی ما این است که این تعاملات از قالب تفاهم نامه به مرحله اجرا دربیاید.

راه‌اندازی دانشکده خانواده به زودی/تبادل دانشجو با سایر کشورها رونق می‌گیرد

وی درباره فرصت‌های مطالعاتی و بورسیه با کشورهای دیگر گفت: از طریق اداره بورس وزارت علوم در حال پیگیری اعطای سهمیه هایی برای بورسیه کردن دختران دانشجو هستیم که هم دانشگاه الزهرا بتواند دانشجویان خود را به کشورهای دیگر اعزام کند و هم بتوانیم از آن کشورها دانشجویانی را بورسیه کنیم و در واقع فعالیت دانشگاه در این زمینه پررنگ تر شود.

تحصیل ۲۵۰ دانشجوی بین الملل در دانشگاه الزهرا

رئیس دانشگاه الزهرا (س) درمورد تعداد دانشجویان، رشته ها و اساتید این دانشگاه هم گفت: این دانشگاه با ۶۰ سال قدمت حدود ۱۱ هزار دانشجو و ۳۸۰ عضو هیات علمی دارد که در ۱۱ دانشکده در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه‌های علوم پایه، مهندسی، علوم اجتماعی و اقتصاد، علوم تربیتی، ورزشی و ادبیات و زبان‌ها، هنر و الهیات، مشغول تحصیل هستند و و به تازگی نیز مجوز تاسیس دانشکده خانواده به طور ویژه به دانشگاه الزهرا اعطا شده است.

بکایی درباره تعداد دانشجویان خارجی این دانشگاه نیز اظهار داشت: ۲۵۰ نفر دانشجوی بین الملل از کشورهای مختلف در این دانشگاه تحصیل می کنند که البته بیشترین درخواست را از کشور افغانستان داریم آن هم به دلیل این که همسایه است و هم زبان هستیم، البته در حال پیگیری هستیم که این تعداد دانشجوی بین الملل افزایش یابد.

وی افزود: دانشجویان بین الملل این دانشگاه در رشته های مختلف علوم انسانی، علوم تربیتی، هنر و علوم پایه در حال تحصیل هستند.

هر عاملی که بخواهد امنیت و آرامش دانشگاه را به هم بزند، کنترل می‌کنیم

رئیس دانشگاه الزهرا (س) درباره برنامه های آموزشی، ‌فرهنگی و ورزشی این دانشگاه برای اساتید و دانشجویان گفت: با توجه به اینکه تعداد زیادی دانشجوی خوابگاهی داریم به طور ویژه برنامه های ورزشی و فرهنگی برای آنها تدارک دیده ایم که از بهمن ماه به صورت دوره های یک هفته ای یا ۲۰ روزه در سطح خوابگاه ها برگزار شده و در ادامه هم یکسری دوره‌های ورزشی را در سطح دانشگاه برای تمام دانشجویان و کارمندان و اساتید برگزار کرده‌ایم.

راه‌اندازی دانشکده خانواده به زودی/تبادل دانشجو با سایر کشورها رونق می‌گیرد

بکایی همچنین درمورد دغدغه های این دانشگاه گفت: در مدتی که به عنوان رئیس دانشگاه منصوب شدم مهم ترین دغدغه و اولویت کاذب حفط فضای دانشگاه به عنوان یک محیط علمی است و دانشگاه دارای فضای امن، سالم و پرنشاط آماده برای تحصیل دانشجویان باشد بر همین اساس تمام فعالیت های انجام شده در راستای این اولویت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: هر عاملی که بخواهد امنیت و آرامش دانشگاه را به هم بزند، سعی می کنیم آن را کنترل کنیم و راهکارهای مناسب آن را داشته باشیم.

استاد دانشگاه الزهرا(س) درباره طرح آمایش آموزش عالی و حذف رشته های ناکارآمد گفت: با توجه به آمایشی که وزارت علوم به ما ابلاغ کرده است و همچنین پیوست شغلی که برای رشته‌های جدید باید داشته باشیم در حال بررسی و بازنگری رشته های دانشگاه هستیم. از طرف دیگر به دنبال یک آمایش در ارتباط با آموزش عالی دختران و زنان ایرانی هستیم که این موضوع توسط گروه هایی در حال بررسی است تا بتوانیم بازنگری در رشته ها و درخواست رشته های جدید و به روز داشته باشیم که مهم ترین اقدام در این زمینه درخواست تاسیس دانشکده خانواده است.

بکایی همجنین درباره بودجه این دانشگاه گفت: دانشگاه ها با کسری بودجه روبرو هستند البته وزارت علوم با دانشگاه الزهرا(س) همراهی کرده و در هر فرصتی مساعدت‌ها را انجام داده است اما تخصیص بودجه بیشتربه دانشگاه ها باید توسط سازمان برنامه و بودجه و از طرف دیگر نیازمند تصمیم گیری های کلان تری است. سازمان های تصمیم گیر با توجه به اهمیت دانشگاه ها باید بودجه بیشتری را اختصاص دهند که اهدافی که دنبال آن هستیم برای دولت و کشور تحقق پیدا کند.

وی تاکید کرد: سعی و تلاش مسوولان دانشگاه این است که دانشگاه الزهرا(س) یک دانشگاه ویژه و خاص و ممتاز در سطح کشور دیده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha