مدیر کل آموزش بنیاد شهید: یک درصد اعضای هیات علمی از خانواده شهدا و ایثارگران هستند

مشهد- ایرنا- مدیر کل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: هم‌اکنون یک درصد اعضای هیات علمی دانشگاههای کشور طبق آمارها از خانواده معزز شهدا و ایثارگران هستند که این میزان با رقم ۲۰ درصدی تعیین شده در قانون فاصله زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا دکتر هاشم صابریان روز یکشنبه در نشست هم‌اندیشی و آموزشی اعضای هیات علمی، مدیران و کارشناسان حوزه شاهد و ایثارگر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مجتمع شهدای سلامت، افزود: در خوشبینانه ترین حالت حدود پنج درصد از اعضای هیات علمی دانشگاههای کشور از خانواده شهدا و ایثارگران هستند.

وی با اشاره به استفاده از سرمایه های اجتماعی در حوزه شاهد و ایثارگر بیان کرد: از اساتید مشاور تقاضا داریم که به‌ کارگیری خوبی از دانشجویان شاهد و ایثارگر در فعالیت‌های آموزشی داشته باشند تا در جهت دهی نسبت به پایان‌نامه‌ها و پیوستن به جمع اعضای هیات علمی گام موثری برداشته شود.

مدیر کل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور با اشاره به اینکه باید دانشجویان نخبه در همان زمان تحصیل شناسایی شوند و این کار به زمان فارغ‌التحصیلی و رفتن به جمع اعضای هیات علمی موکول نشود گفت: نمونه‌های زیادی از نخبگان ملی و بین‌المللی داریم و باید موانع موجود در مسیر جذب هیات علمی برطرف شود.

دکتر صابریان افزود: همچنین در خصوص اُفت تحصیلی در ترم اول هم عمده دلیل شناسایی شده عدم تطابق در زمان ورود از مکانی کوچک به بزرگ و دوری از خانواده بوده است که در مسیر رفع این مشکل اساتید مشاور نقشی کلیدی دارند.

جای آئین‌نامه تسهیلات دانشجویان بورسیه‌ای حوزه شاهد و ایثارگر خالی است

مدیر کل شاهد و ایثارگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: جای آیین‌نامه تسهیلات دانشجویان بورسیه‌ای حوزه شاهد و ایثارگر خالی است و از مسوولان و قانون‌گذاران می‌خواهیم که تصویب این ماده قانونی را جهت اجرایی و عملیاتی شدن داشته باشند.

دکتر رضا البرزی با بیان اینکه خدمت به خانواده شهدا و ایثارگران توفیقی بسیار بزرگی است، افزود: در جهت خدمت شایسته و در خورشان به خانواده معزز شهدا و ایثارگران از هیچ تلاشی نباید دریغ کرد.

لزوم تقویت حوزه شاهد و ایثارگر با استفاده از روش های استعدادیابی

دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش گفت: رویکرد حمایتی برای دانشجویان شاهد و ایثارگر از اهمیت بسزایی دارد، اما مهمتر از آن تقویت این گروه از دانشجویان با استفاده از شیوه‌های استعدادیابی بوده است، عمده دانشجویان ما با دیدن و درصدی کمتر با شنیدن و گروهی دیگر با انجام دادن کار یاد می‌گیرند.

دکتر غلامرضا حسن‌زاده با بیان اینکه استاد مشاور شاهد و ایثارگر نقشی مؤثر در یادگیری این گروه از دانشجویان دارد، ادامه داد: کار استاد مشاور گرفتن نمره نیست، بلکه باید راهکاری موثر در مسیر ارتباط موثرتر استاد و دانشجو ارائه نماید.

وی با تاکید بر اینکه موارد انتقال رایگان دانشجو از دانشگاهی به دانشگاهی دیگر مشخص شده است، افزود: این موارد شامل فوت و شهادت سرپرست خانواده، ازدواج دانشجوی دختر، وضعیت جسمی دانشجو با تایید کمیسیون پزشکی و موارد با پرونده خاص است که تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی ملزم به اجرای آن هستند.

سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این همایش با بیان اینکه اصلی‌ترین هدف دانشگاه تربیت انسانی کارآمد بوده که می‌تواند زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) باشد، گفت: در این مسیر دانشجویان شاهد و ایثارگر نیز تجلی‌بخش عرصه ایثار و شهادت و روایتگر مجاهدت‌های خاموش هستند.

دکتر جلیل توکلی افشاری افزود: در میان نخبگان دانشگاهی داریم جمع زیادی از آنان را که از خانواده معزز شهدا و ایثارگران هستند.

به گزارش ایرنا، همایش هم‌اندیشی و آموزش اعضای هیات علمی، مدیران و کارشناسان حوزه شاهد و ایثارگر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور طی روزهای ۲۸ و ۲۹ خرداد ماه با حضور مدیران حوزه شاهد و ایثارگر وزارتخانه، دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها، مسوولان کشوری و وزارت بهداشت در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha