۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۲۷
کد خبرنگار: 1763
کد خبر: 85143962
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حزب الله: گفتگو تنها راه انتخاب رییس جمهور است/ فرنجیه از حمایت یکپارچه ما برخوردار است

تهران – ایرنا – معاون شورای اجرایی حزب الله لبنان گفت وگوی بدون بی‌قید و شرط و رسیدن به اجماع میان همه نیروهای سیاسی را تنها راه برون رفت از بحران جاری انتخاب رییس جمهوری در این کشور دانست و گفت: «سلیمان فرنجیه» رهبر جریان المرده و نامزد طبیعی ما برای تصدی این پست از برنامه مشخصی برخوردار است و به طور یکپارچه از وی حمایت می شود.

به گزارش ایرنا از رسانه های لبنانی، شیخ علی دعموش معاون شورای اجرایی حزب الله لبنان امروز یکشنبه سلیمان فرنجیه را نامزد طبیعی برای ریاست جمهوری دانست و گفت: فرنجیه برای سه دوره کاندیدای ریاست جمهوری بود و نام وی همواره در میان نام هایی که از سوی کلیسای کاتولیک مارونی لبنان مطرح می شد، نیز وجود داشت، از این رو بی‌انصافی که بگوییم حزب الله و جنبش امل می‌خواهند نامزد خود را به بقیه تحمیل کنند.

وی تاکید کرد: ما از یک نامزد طبیعی و جدی که چشم‌انداز و برنامه مشخصی دارد و می خواهد یک پروژه اجتماعی را در راستای تضمین مشارکت مؤثر همه نیروهای سیاسی اجرا کند، حمایت می‌کنیم.

وی گفت: البته ما در بسیاری از مسائل اقتصادی و سیاسی و مساله مقاومت و آرمان فلسطین و چگونگی رابطه با سوریه با فرنجیه توافق داریم و بنابراین حق طبیعی ماست که از چنین نامزدی حمایت کنیم که هم در بسیاری از موارد با او هم نظر هستیم هم او را شخصیتی ملی و دارای تسامح در مسائل داخلی و خارجی می دانیم که توان حل موضوعات حساسی را که برای همه لبنانی ها مهم است، دارد.

وی مساله آوارگان سوری، نفت و گاز را از جمله این موضوعات حساس دانست.

شیخ دعموش افزود: ما و همه متحدانمان به این گزینه برای نامزدی ریاست جمهوری، اعتقاد راسخ داریم و مانند گروه مقابل نیستیم که کارمان مانور سیاسی باشد. همه اجزای طیف سیاسی ما به شکل یک بلوک منسجم و یکپارچه به فرنجیه رای دادند و حمایت ما نیز از او یک حمایت موقت و اتفاقی نیست بلکه بر اساس درک محکمی است که از برنامه های سیاسی او و چشم اندازی که برای کشور ترسیم کرده است، داریم؛ درحالی که نامزد طرف مقابل هیچ برنامه مشخصی ندارد و حامیانش به او و توانش باورمند نشده اند بلکه صرفا بعنوان یک مانور سیاسی و برای مقابله با نامزدی فرنجیه از او حمایت می کنند و این اوج بی مهری به جایگاه ریاست جمهوری و پروژه دولت سازی است که شعارش را می دهند.

شیخ دعموش گفت: بسیاری از نمایندگانی که به نامزد طرف مقابل رای زبانی داده‌اند، گفته اند که برای این کار تحت فشار قرار گرفته بودند، برخی گفتند با این کار انگار زهر نوشیده اند. برخی نیز گفتند که تهدید شده اند که از اگر رای ندهند، از این طیف سیاسی اخراج خواهند شد.

به گفته وی، پس از تمام اتفاقاتی که در طول دوازده جلسه انتخاباتی رخ داده است، اکنون زمان آن فرا رسیده است که طیف مقابل متوجه شود که روش هایی که برای حل بحران انتخاب ریاست جمهوری در لبنان اتخاذ کرده است به شکست انجامیده و ناکام مانده است بنابر این گفتگو و اجماع، تنها راه حل بحران است و هر کار دیگری تنها به اتلاف وقت بیشتر منجر خواهد شد.

گفتنی است تداوم خلاء در پست ریاست جمهوری لبنان در سایه پافشاری احزاب و جریان‌های سیاسی بر مواضع و نامزدهای خود پرونده انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور را وارد پیچ و خم جدیدی کرده است که تلاش‌ها برای عبور از آن نیاز به توافق یا تغییری در موازنه قوای داخلی دارد.

درحالیکه حزب الله و جنبش امل لبنان حمایت خود را از «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده به عنوان نامزد تصدی پست ریاست جمهوری اعلام کرده اند، جناح مقابل از دستیابی به توافق بر سر معرفی «جهاد ازعور» به عنوان نامزد خود برای تصدی این پست خبر داده اند.

پارلمان لبنان به رغم برگزاری دوازدهمین جلسه متوالی برای انتخاب ریاست جمهوری تاکنون نتوانسته است جانشین «میشل عون» رئیس جمهور سابق را که دوره ریاستش در اکتبر گذشته به پایان رسید، تعیین کند. در دوازدهمین جلسه فرنجیه و ازعور در رقابتی تنگاتنگ نتوانستند رای لازم را برای تصدی این کرسی بگیرند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha