نبود شبکه پایاب در سد درونگر درگز خراسان رضوی کشاورزان را دچار مشکل کرد

مشهد- ایرنا- معاون سیاسی و امنیتی فرماندار درگز در شمال خراسان رضوی گفت: نبود شبکه "پایاب" در سد درونگر درگز موجب بروز نارضایتی میان بهره برداران آب کشاورزی و ایجاد چالشهای اجتماعی در این شهرستان شده است.

صولت دولتیان روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در حالی که در سایه کم کاری برخی از مسوولان، مردم شهرستان شاهد خروج آبهای سطحی منطقه به دشت قره قوم ترکمنستان هستند، کشاورزان درگزی برای دریافت اندک سهمیه ای از آب کشاورزی با هم درگیر می شوند.

وی با بیان اینکه اکنون خروج آبهای سطحی، دشت قره قوم همسایه را سیراب می کند، بیان کرد: این در حالی است که مردم، مسوولان را به ناکارآمدی در خصوص تامین و تخصیص آب مورد نیاز کشاورزی متهم می کنند و شاهد بروز چالشهای امنیتی در این خصوص هستیم.

معاون سیاسی و امنیتی فرماندار درگز گفت: هم اکنون آب سد درونگر درگز با ذخیره حدود هشت میلیون متر مکعب، به شیوه سنتی دوباره در بستر رودخانه درونگر رها می شود و همین شیوه تخصیص آب موجب کاهش ۷۰ درصدی بازدهی آب سد و بروز درگیری میان کشاورزان برای برداشت آب شده است.

دولتیان افزود: شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی باید خطوط اصلی انتقال آب از سد موسوم به خطوط شماره یک و دو را ساخته و تحویل جهادکشاورزی شهرستان دهد، حال آنکه سالها از افتتاح سد می گذرد و این مجموعه نداشتن بودجه را دلیل اجرا شدن خطوط انتقال عنوان کرده است.

وی بیان کرد: جهاد کشاورزی نیز تکمیل نشدن خطوط شماره یک و دو پایاب را دلیل نساختن شبکه پایاب کشاورزی در سطح خطوط سه و چهار عنوان می کند که دلیل منطقی می باشد.

اداره جهاد کشاورزی شهرستان درگز مجموع بهره برداران کشاورزی در این شهرستان مرزی را ۱۰ هزار نفر اعلام کرده است که حدود سه هزار نفر از این کشاورزان "حقابه بر" سد و رودخانه درونگر در دهستان درونگر بخش نوخندان و بخش مرکزی (روستاهای اطراف شهر درگز) هستند.

سطح آب در انتهای کانال خروجی و در نزدیکی پایین دست سد با عنوان "پایاب" شناخته می‌شود.

سد درونگر با توان ذخیره‌سازی ۲۰ میلیون متر مکعب آب ۱۸ سال قبل در ۵۰ کیلومتری غرب شهر درگز ساخته شد.

شهرستان ۷۵ هزار نفری درگز علاوه بر چهار شهر درگز، لطف‌آباد، نوخندان و چاپشلو ۱۲۲ روستا دارد که ۱۱۰ روستای آن دارای جمعیت بیش از ۲۰ خانوار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha