۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۱۵
کد خبرنگار: 877
کد خبر: 85144045
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروژه فاضلاب شهرهای هشجین و کلور دارای ردیف ملی شد

۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۱۵
کد خبر: 85144045
پروژه فاضلاب شهرهای هشجین و کلور دارای ردیف ملی شد

اردبیل - ایرنا - فرماندار خلخال از اخذ مجوز ماده ۲۳ برای احداث شبکه فاضلاب در شهرهای هشجین و کلور در این شهرستان خبر داد و گفت: با ابلاغ اعتبار مصوب عملیات اجرایی فاضلاب این شهرها به زودی آغاز می‌شود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا ، سیدجواد یحیی‌زاده در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی خلخال اظهار کرد: ردیف اعتباری ملی ماده ۲۳ برای آغاز پروژه‌های احداث فاضلاب شهرهای کلور و هشجین از سازمان برنامه و بودجه اخذ شده و به‌زودی با ابلاغ اعتبار عملیات اجرایی این ۲ پروژه حیاتی و بهداشتی شهرستان خلخال آغاز می‌شود.

رئیس شورای سلامت و امنیت غذایی خلخال با اشاره به اهمیت اجرایی شدن مصوبات شورای سلامت و امنیت غذایی افزود: مصوبات شورا باید در تعداد پایین و با اولویت کاری مورد بررسی قرار بگیرد تا کاربردی‌تر شود.

یحیی‌زاده با تأکید بر لزوم اجرای مصوبات بر زمین مانده شورای سلامت و امنیت غذایی خلخال اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن در آستانه فصل گرما و احتمال شروع بیماری‌های واگیر، باید نظارت بر سطح کلرسنجی و کلرزنی آب آشامیدنی روستاها افزایش یابد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت نظارت بر اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی و بهداشتی افزود: با توجه به افزایش دمای هوا و همچنین افزایش جمعیت گردشگر در این شهرستان نظارت بر نحوه کلرزنی و کلرسنجی تاسیسات آبرسانی روستاهای زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب و همچنین روستاهای غیر تحت پوشش این شرکت در دستور کار این دانشکده قرار گرفته است.

دبیر شورای سلامت و امنیت غذایی خلخال همچنین گفت: با توجه به اینکه مشخص نیست مواد غذایی و لبنی مرجوعی و جمع‌آوری شده توسط شرکت‌های توزیع به چه نحوی از شهرستان خارج شده و یا دوباره به چرخه مصرف باز می‌گردد یا خیر؟ ، ضرورت دارد که مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در همین جا معدوم شود.

دکتر خسروی با اشاره به احتمال افزایش بیماری بروسلوز و یا تب مالت و ناشی از مصرف لبنیات خام و بدون پاستوریزه اظهار کرد: این بیماری علاوه بر اینکه تشخیص آن دشوار است، در مقابل درمان نیز بیشتر از سایر بیماری‌ها مقاومت می‌کند.

وی افزود: استفاده از لبنیات پاستوریزه ، واکسیناسیون دامداران ، شناسایی دام‌های آلوده و حذف آن از چرخه مصرف از جمله راهکارهای جلوگیری از شیوع بیماری بروسلوز و یا تب مالت در جامعه است.

دبیر شورای سلامت و امنیت غذایی خلخال با بیان اینکه این بیماری از طریق گزش کنه‌ آلوده و یا له شدن آنها به انسان منتقل می‌شود، گفت: خوشبختانه تاکنون نمونه‌ای از افراد آلوده به بیماری تب کریمه کنگو در شهرستان خلخال مشاهده نشده ، با این حال نظارت بر دامداری‌ها، سمپاشی اماکن دامی برای جلوگیری از شیوع این بیماری و ارتقای سطح ایمنی دامداران باید در دستور کار دستگاه‌های اجرایی ذیربط قرار بگیرد.

دکتر خسروی همچنین با اشاره به قرار گرفتن در آستانه فصل گرما و احتمال شیوع بیماری‌های واگیردار همچون وبای التورو همچنین بیماری‌های گوارشی بر لزوم ارتقای سطح آگاهی مردم از نحوه مصرف میوه و مواد غذایی توسط دستگاه‌های مرتبط تاکید کرد.

وی با بیان اینکه شایع‌ترین علت شیوع بیماری وبای التورو در جامعه مصرف آب آشامیدنی آلوده است، کلرزنی به‌موقع و کلرسنجی آب آشامیدنی شهری و روستایی را از راهکارهای مقابله با این بیماری اعلام کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha