استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد: شیوع بیماریهای قلبی به ۳۰ سالگی رسید+ فیلم

مشهد- ایرنا- عضو هیات علمی گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سن شیوع و ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی طی سال‌های اخیر با تغییرات شیوه زندگی و استرس‌ها از حدود ۷۰ سالگی به مرز ۳۰ سالگی کاهش یافته است.

دکتر محسن موهبتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در گذشته افراد در دهه ششم و هفتم زندگی خود به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا می شدند که اکنون سن شیوع بیماری‌های قلبی به سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی و حتی گاهی زیر ۳۰ سالگی رسیده است.

وی با بیان اینکه بیماری‌های قلبی بزرگترین عامل مرگ و میر در جامعه است، بیان کرد: از این رو پیشگیری از ابتلا به بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است و در سنین پایین هم بیماری‌های قلبی و عروقی شیوع قابل توجهی پیدا کرده است، از این رو پیشگیری مقدم بر درمان از اهمیت دو چندانی برخوردار است زیرا می توان با کنترل عوامل خطر از بروز بیماریهای قلبی عروقی جلوگیری کرد.

این متخصص قلب و فلوشیپ اینترنشنال کاردیولوژی با بیان اینکه عوامل خطر اصلی ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی شامل دیابت، فشار خون، چربی خون و مصرف سیگار است، اظهار داشت: فاکتورهای متعدد دیگری مانند بی‌تحرکی، استرس محیطی، زمینه ژنتیک و مصرف غذاهای چرب نیز از دیگر عوامل خطر در ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی به شمار می‌روند.

وی با اشاره به اینکه فشار خون بالا یکی از فاکتورهای اصلی ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی است، افزود: فشار خون بالا، در واقع بیانگر میزان فشاری است که به رگ‌ها حین جریان خون وارد می‌شود و اگر فشار به جدار رگ‌ها افزایش یابد، در دراز مدت موجب ایجاد عوارض قلبی، مغزی، کلیوی و چشم می‌شود.

موهبتی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد بیماری فشار خون بالا علت مشخص ندارد و بیشتر زمینه فامیلی موجب این بیماری می شود، ادامه داد: ۱۰ درصد بیماران مبتلا به فشار خون بالا دچار فشار خون ثانویه ناشی از بیماری‌های کلیوی، تیروئید، غدد، آپنه انسدادی خواب و تنگی عروق کلیه هستند.

عضو هیات علمی گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیماری فشار خون با دارو کنترل می شود و درمان قطعی ندارد، گفت: سن شروع فشار خون اولیه از ۳۰ تا ۵۰ سالگی است و سابقه خانوادگی، چاقی، بی تحرکی و مصرف سیگار تشدید کننده ابتلا به این بیماری است.

وی تاکید کرد: هر فردی بایستی از فشار خون خود مطلع باشد، بنابراین غربالگری فشار خون برای افراد بالای ۱۸ سال ضروری است، اندازه گیری فشار خون در منزل که اگر به روش استانداردی انجام شود از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتر موهبتی با اشاره به اینکه فشار سنج دیجیتالی بازویی استاندارد ترین وسیله برای بررسی فشار خون در منزل است، ادامه داد: عدم مصرف غذا، چای، قهوه، قرص فشار خون نیم ساعت قبل از بررسی فشار خون، عدم صحبت کردن حین بررسی فشار خون از جمله نکاتی است که باید در داخل منزل برای کنترل فشار خون رعایت شود.

وی عنوان کرد: بهترین زمان اندازه گیری فشار خون صبح قبل از صبحانه و شب قبل از شام است، علاوه براین در زمانی که استرس و نگرانی دارد نباید فشارخون بررسی شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha