دستگاه دیپلماسی در برنامه هفتم توسعه به چه وظایفی مکلف شده‌است؟

تهران- ایرنا- بر اساس فصل بیست و یکم برنامه هفتم توسعه، وزارت امور خارجه مکلف است اقداماتی را در دو بخش کلی دیپلماسی سیاسی و دیپلماسی اقتصادی به انجام رساند.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی ایرنا، در ماده ۹۹ و ماده ۱۰۰ از فصل بیست و یکم برنامه هفتم توسعه درباره سیاست خارجی و موضوعات مرتبط با آن توضیحاتی آورده شده و وزارت امور خارجه را مکلف به انجام اقداماتی کرده است.

متن کامل این فصل از برنامه هفتم توسعه به شرح زیر است:

دیپلماسی سیاسی

در اجرای بند بیست و یکم سیاست های کلی برنامه و به منظور کنشگری فعال در دیپلماسی رسمی و عمومی وزارت امور خارجه مکلف است:

الف - طراحی و اجرای اقدامات دیپلماتیک در جهت تحقق اصول قانون اساسی به ویژه در بعد مبارزه با استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی، حمایت از مستضعفین و حمایت از فلسطین با تأکید بر قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین مصوب سال (۱۳۶۹) و قانون الزام دولت به حمایت همه جانبه از مردم مظلوم فلسطین مصوب سال (۱۳۸۷)، و تثبیت و تقویت اقتدار محور مقاومت و حمایت از جریان های وحدت آفرین در جهان اسلام، تقریب ادیان و مذاهب و مقابله با توطئه دشمنان در ایجاد تفرقه در جهان اسلام.

ب_ کنشگری فعال در موضوعات مختلف بین المللی شامل مسائل مربوط به حوزه های حقوق بشر، خلع سلاح، محیط زیست، صیانت از برنامه صلح آمیز هسته ای کشور، لغو تحریم های ظالمانه، مدیریت بحران ها و مناقشات منطقه ای و مقابله با خشونت گرایی، تروریسم، افراط گرایی و الهام بخشی انقلاب اسلامی به جامعه مستضعفین جهان؛

پ حمایت همه جانبه و صیانت از حقوق و هویت ایرانیان خارج از کشور در چارچوب منافع ملی، جلب و ترغیب مشارکت آنها در توسعه و پیشرفت کشور و تقویت جایگاه و عملکرد شورای عالی ایرانیان خارج از کشور با همکاری سازمان و وزارتخانه های کشور و اطلاعات.

دیپلماسی اقتصادی

ماده ۱۰۰_ در اجرای بند بیست و دوم سیاست های کلی برنامه و به منظور تقویت رویکرد اقتصاد محور در سیاست خارجی و روابط منطقه ای و جهانی و تقویت پیوندهای اقتصادی با اولویت همسایگان، وزارت امور خارجه مکلف است، با استفاده از تمام امکانات، ظرفیت های سیاست خارجی، روابط دوجانبه، سیاست همسایگی و دیپلماسی چندجانبه و بین المللی برای پیشبرد دیپلماسی اقتصادی:

الف_ با همکاری سایر دستگاه های اجرایی ذیربط نسبت به تهیه طرح جامع ارتقای کارآمدی و اثربخشی دیپلماسی اقتصادی به ویژه در زمینه اقتصاد دانش بنیان با تمرکز بر پیوندهای اقتصادی با همسایگان کشورهای آسیایی ،آفریقایی،آمریکای لاتین، قدرت های نوظهور و سازمان های بین المللی از جمله سازمان همکاری شانگهای ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ برنامه اقدام نماید.

ب_ با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت نسبت به انعقاد و تعمیق موافقتنامه های تجارت ترجیحی و آزاد با اولویت انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی با کشورهای هدف در میان مدت و تجارت آزاد در بلندمدت از جمله اوراسیا و تعمیق موافقتنامه تجارت ترجیحی با کشورهای همسایه اقدام نماید.

پ_ سازوکار دوجانبه بین اتاق های بازرگانی کشورهای هدف تجاری به منظور رسمیت بخشی به مراکز داوری و میانجیگری تجارت بین الملل مرضی الطرفین با همکاری معاونت حقوقی رئیس جمهور و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران فراهم نماید.

ت_ مساعدت و معاضدت در تأسیس شرکت های مشترک با کشورهای هدف به منظور بهره گیری از تسهیلات ارائه شده به پیمانکاران بین المللی در سند سیاست تجاری متبادله با کشورهای مذکور.

ث_ انجام توافقات لازم با کشورهای طرف تجاری ایران در مورد رعایت استانداردهای مورد قبول طرفین با همکاری سازمان ملی استاندارد کشور.

ج- تعیین میزان و نحوه اعطای کمک های توسعه ای به کشورهای هدف در چارچوب برنامه عملیاتی دستگاه های اجرایی ذیربط با تصویب هیأت وزیران.

چ_ تسهیل مقررات قرنطینه های دامی با همکاری دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور و اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران.

ح- صدور ویزای الکترونیک برای تجار خارجی با سابقه تجارت با ایران و مورد تأیید اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران.

خ_ کمک به توسعه سواحل مکران و تکمیل بندر چابهار با همکاری کشورهای ذی نفع.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha