یادواره‌ای از جنس دلدادگی برای ۵۷ شهید روستای حسین‌آبادشاملو ملایر

همدان- ایرنا- مردمی از جنس حماسه و ایثار بار دیگر در تدارک برگزاری یادواره ۵۷ شهید گلگون کفن روستای حسین‌آبادشاملو شهرستان ملایر هستند، مردمانی مقاوم و شهیدپرور که شهدا را بزرگ می‌دارند و آیه‌های بلند حماسه را در کوچه‌های روستا به تلاوت می‌نشینند.

به گزارش ایرنا؛ کوچه‌پس‌کوچه‌های این دیار و سرزمین، روشن از نام ۵۷ شهید سرافرازی است که بُردن نام آنها، زینت همیشگی ماست که به واسطه وجود عطرآگین آنها، آینده به ما روی خوش نشان می‌دهد.

مشق عشق امروز ما شهداست، هزاران بار از روی اسم شهدا و رشادت‌های آنها می‌نویسیم تا یادمان باشد از کربلای حسین تا هورالعظیم، از مکه تا فکّه و از ساحل فرات تا قله‌های بازی دراز، راه کوتاهی است به اندازه یک قطره خون سرخ شهدا، شهیدان سرافرازی که به یاد پلاک‌های جامانده از همسفرانی که در گمنامی به ملکوت «عِندَ رَبِّهِم یُرزَقنون» رسیده‌اند.

خورشید، بزرگ‌ترین مؤذن صبح است و شهید، والاترین مکبّر آزادگی و کدام تکبیر، رساتر و فراگیرتر از شهادتینی که در بی‌تعلق‌ترین ثانیه‌های زندگی، بر زبان شهید جاری می‌شود، رهایی، محصول دل سپردگی مردان جهاد است.

سلام بر شهدا که ایستاده می‌میرند، شهدا، تفسیر مجسّم باران، بر شوره‌زار غفلت زمین‌اند و راز جاری ماندن شهدا، چیزی جز جوشیدن از چشمه‌ای به نام عشق نیست و شهادت، کلاس همیشه دایر حرکت است که تمامی انسان‌ها را در هر برهه زمان، در خویش ثبت نام می‌کنند و شهدا، محصّلان برگزیده این مدرسه‌اند.

و باز هم روشنایی راه مردانی که جنگیدند و جان دادند تا مردان بزرگی امروز در مقام و جایگاه شهدای زنده، نقش‌آفرینی کنند و در این هیاهوی دنیوی بار دیگر می‌گوییم سلام بر شهدا و بر فرهنگ همیشه روشنشان، بر ما باد مرور خویش در بایدهای آنان و محک زدن خود در این غفلت‌گاه نسیان‌زا و سلام بر شهادت که بزرگترین نتیجه حرکت هستند.

خاطره‌شان همیشه عزیز است و جاودان، حضور سرخ‌شان است که ما را به برخاستن و ادامه دادن می‌خواند، به بلند خواندن آنچه سرمشق‌مان دادی، نیستند؛ اما حضور نورانی‌شان از خیابان‌ها و کوچه‌ها، حروف تیره رخوت را می زداید، با رفتن‌شان ایستاده‌ایم و بر معابر آزادی، الفبای همدلی را ترویج می‌کنیم.

ما از شهدا آموخته‌ایم تا به کوه بیندیشیم و کلمات استوار را دریابیم، از چشمان‌شان خوانده‌ایم ایستادگی را و به استحکام تار و پودمان برخاسته‌ایم، ما را حضور روشنگرشان تا دورها ضمانت می‌کند.

و امروز مردمان ایثار و شهادت حسین‌آباد شاملو برای بیست‌پنجمین بار، پاس می‌دارند شکوه جاودانه شهدا را که دستان‌شان، راهگشای سنگلاخ‌ترین جاده‌ها و بی‌روزن‌ترین شب‌ها را گام‌های روشن و بشارت نور بود.

این مردمان بار دیگر ۵۷ شهید سرافراز این روستا را بزرگ می‌دارند و آیه‌های بلند حماسه شهدا را در کوچه‌ها به تلاوت می‌نشینند و در مسیر ردپای آخرت، آینه می‌کارند و تصویر پرواز را در چشمان فرزندان میهن، ابدی می‌کنند.

بارها و بارها می‌نویسیم و بلند فریاد می‌زنیم چقدر بهشت پس از رفتن شما در کوچه‌پس‌کوچه‌های ما بساط کرده است، شما را از حاشیه بر روی متن خواهیم نوشت، بر روی هر چه که یاد شهیدان را فراموش کرده است.

در جوانی‌تان لباس رزم پوشیدید و قامت همچون سروتان را سپر تندبادهای شرور دشمنان تا دندان مسلح کردید تا همچون پرستوی عاشق پر بگشایید و عطر ناب بهشتی را در فضای این مرز و بوم آکنده کنید و در طبق ساده اخلاص، جان‌های مشتاق را پیش‌کش راه حق کردید...

یادواره‌ای از جنس دلدادگی برای ۵۷ شهید روستای حسین‌آبادشاملو ملایر

وظیفه ما در قبال شهدا سنگین است

دبیر ستاد برگزاری یادواره‌های شهدای کشور روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: شهدا، رفته‌اند و رسالتی از جنس آگاهی و حرکت را بر دوش ما باقی گذاشته‌اند.

«قاسم ملکی» با بیان اینکه وظیفه همه ما در قبال شهدا سنگین است، افزود: شهادت مرز زمین و آسمان است و شهدا، مرزبانان بیداری هستند، شهیدان، پیامبران حماسه انسان‌اند که ما را مسئولیتی ممتد که در لحظه‌لحظه زندگی ما جاری است، نازل کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مقام شهدا را جز شاهدان حقیقت، کسی نمی‌فهمد و حقیقت را چشمی غیر از دل، نمی‌تواند ببیند؛ گفت: آنکه رتبه و جایگاه شهید را فهمید، پویایی را سرلوحه هستی خویش قرار می‌دهد و آنکه از شهید، جز لقب و نامی نمی‌داند، تنها دل را به سکونت در کوچه‌ای آرام که به نام شهیدی آذین شده، خوش می‌دارد.

دبیر هیات امنای هیات رزمندگان اسلام و مدافع حرم تاکید کرد: شهدا، مرگ را به سخره گرفته‌اند تا ما به حقارت دنیا بخندیم.

به گفته ملکی؛ شهدا، حیثیت خون را فریاد زدند، تا ما گوشت و پوستمان را از جرعه عطش و شور بپرورانیم. شهدا، همه تعلقات را از خود بریدند و خود را مسافر آسمان کردند، تا گذرگاه بودن دنیا را اثبات کرده باشند.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه والا و بلند شهدا، خاطرنشان کرد: شهدا از این حصار تنگ دنیوی دل بریدند و با پرواز خود بر روزهای ما نسیم بهشت پاشیدند.

دبیر ستاد برگزاری یادواره‌های شهدا ادامه داد: آلبوم زندگی بدون تصاویر مردانگی شهدا، رقم نخواهد خورد و نام شهدا ازلیّتی درخشان و ابدیّتی پرفیض خواهد بود.

ملکی یادآور شد: طبق بیانات رهبر معظم انقلاب، امروز فضیلت زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست و همه باید با جدیت و با عشق به شهدا در این مسیر گام برداریم.

دبیر ستاد برگزاری یادواره‌های شهدا تاکید کرد: اهالی پرشور و پرشعور روستای حسین‌آباد شاملو از توابع شهرستان ملایر، بار دیگر خود را مهیای برگزاری یادواره شهدای والامقام کرده‌اند و بسیجی‌وار و خودجوش یادواره‌ای در سطح ملی برگزار خواهند کرد.

ملکی ادامه داد: در این راستا تمامی اهالی این روستای شهیدپرور به ویژه بسیجیان، بخشدار، شورای اسلامی روستا، دهیار، فرمانده حوزه مقاومت و فرمانده پایگاه بسیج حسین‌آباد شاملو، با پشتیبانی فرماندار بسیجی، امام جمعه و فرمانده سپاه ناحیه ملایر، آماده میزبانی از مهمانان شهدا هستند که از سراسر استان همدان در این یادواره حضور خواهند یافت.

وی با بیان اینکه تدابیر و تدارک لازم برای برگزاری یادواره ۵۷ شهید والامقام این روستا اندیشیده شده، افزود: اول تیرماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ بیست‌پنجمین یادواره ۵۷ شهید روستای حسین‌آباد شاملو با سخنرانی امیر سرافراز "یوسف قربانی" فرمانده هوانیروز آجا و با مداحی "حاج مرتضی طاهری" رئیس هیات مدیره خانه مداحان کشور برگزار می‌شود.

دبیر هیات امنای هیات رزمندگان اسلام با بیان اینکه این یادواره با اجرای "مهدی آقابیگی" مجری رسانه ملی انجام می‌شود، ادامه داد: در این یادواره از خانواده‌های معزز شهدا قدردانی خواهد شد.

ملکی همچنین از همدلی، همفکری و هم‌اندیشی مردم شهید پرور شهرستان ملایر و روستای حسین‌آباد شاملو که بسیجی‌وار پا به عرصه گذاشتند، قدردانی کرد و گفت: اهالی روستای حسین‌آباد شاملو هر آنچه در توان داشتند در راه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از خود به نمایش گذاشتند.

وی اظهار داشت: ما باید خانواده‌های معزز شهدا را مورد تکریم و تجلیل قرار دهیم و همیشه در کنار آنها بوده و خواهیم بود و رشادت‌ها، از خودگذشتگی‌ها و جانفشانی‌های فرزندان آنها را فراموش نمی‌کنیم.

ملکی افزود: "امین حسین رحیمی" وزیر دادگستری، امیر سرتیپ دوم "داود نظام اسلامی" از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس و جانباز ۹۶ درصد، "سعید طحانیان" جانباز و آزاده هشت سال دفاع مقدس و "مجتبی اکبری" معاون وزیر نیرو مهمانان ویژه یادواره شهدای روستای حسین‌آباد شاملو هستند.

یادواره‌ای از جنس دلدادگی برای ۵۷ شهید روستای حسین‌آبادشاملو ملایر

ملایر در برگزاری یادواره‌های شهدا با محوریت مردم زبانزد است

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این شهرستان همواره در برگزاری یادواره‌های شهدا با محوریت مردم و در سطح ملی، شاخص و زبانزد است.

«سلمان اسماعیلی» گفت: در این راستا بیست‌وپنجمین یادواره ۵۷ شهید والامقام روستای حسین‌آباد شاملو، اول تیرماه با حضور سخنران و مداح کشوری برگزار می‌شود.

وی افزود: سال گذشته یادواره‌ شهدای حسین‌آباد شاملو در سطح ملی برگزار شد که استقبال پرشور و گسترده مردم در این یادواره قابل قدردانی است.

فرماندار ویژه ملایر یادآور شد: امسال نیز این حضور و استقبال باید پرشورتر از سال گذشته باشد و دستگاه‌های مرتبط همکاری لازم را در برگزاری این یادواره داشته باشند.

اسماعیلی تاکید کرد: مردم شهیدپرور روستای حسین‌آباد شاملو در همراهی با انقلاب، حضور در عرصه‌های دفاع مقدس، عقبه فرهنگی و تعداد شهدای سرافراز، جزء روستاهای شاخص این شهرستان است.

وی بر لزوم انجام هماهنگی‌های لازم برای پوشش یادواره ۵۷ شهید والامقام روستای حسین‌آباد شاملو از طریق صدا و سیمای مرکز استان، فضاسازی شهر و آماده‌سازی مکان برگزاری یادواره با همکاری دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد.

معاون استاندار همدان ادامه داد: جایگاه رفیع شهدا بر کسی پوشیده نیست و یاد و خاطره شهدا طبق تاکید رهبر فرزانه انقلاب، باید همواره زنده نگه‌داشته شود.

به گزارش ایرنا؛ روستای حسین‌آباد شاملو از توابع بخش جوکار شهرستان ملایر با جمعیتی بیش از یک‌هزار و ۷۰۰ نفر، در ۲۰ کیلومتری شهر ملایر واقع شده و ۵۷ شهید سرافراز را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

شهرستان ملایر یک‌هزار و ۱۰۰ شهید والامقام را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha