مسکو: همکاری کی‌یف با ناتو صلح در اوکراین را به تاخیر می‌اندازد

تهران- ایرنا- یک مقام وزارت امور خارجه روسیه با بیان اینکه یکی از دلایل بحران کنونی، نادیده گرفتن منافع مسکو است، اعلام کرد که همکاری نزدیک کی‌یف با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، نه تنها ما را به صلح نزدیک نمی‌کند بلکه حل و فصل بحران را به تاخیر می‌اندازد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، الکسی پولیشچوک مدیر بخش دوم کشورهای مستقل مشترک المنافع وزارت خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» افزود: متاسفانه، هدف غرب امنیت در اوکراین نیست بلکه از آن به عنوان ابزار جنگ در برابر روسیه استفاده می‌کند. امروز همکاری نزدیک بین رژیم کی‌یف و ناتو حتی بدون عضویت رسمی اوکراین در این ائتلاف، نه تنها ما را به صلح نزدیک نمی‌کند بلکه حل و فصل بحران را به تاخیر می‌اندازد.

پولیشچوک با بیان اینکه یکی از دلایل بحران کنونی، نادیده گرفتن منافع مسکو است؛ اظهار داشت: اگر غرب به تضمین امنیت اوکراین اهمیت می‌داد، ایالات متحده و ناتو بر وضعیت بی‌طرفی و پذیرش تعلق نداشتن اوکراین به این ائتلاف اصرار می‌ورزید.

وی در ادامه افزود: از دهه ۱۹۹۰، ما در برابر پیشروی‌های بی ملاحظه این بلوک نظامی متجاوز به سمت مرزهای خود مقابله کردیم و هشدار دادیم که نمی‌توان امنیت برخی از کشورها را به قیمت از دست دادن امنیت کشورهای دیگر تامین کرد.

این نماینده وزارت خارجه روسیه خاطر نشان کرد که آخرین پیشنهاد برای توافق در این زمینه، طرح توافقنامه تضمین امنیتی با آمریکا و ناتو بود ولی این پیشنهاد نادیده گرفته شد.

این دیپلمات در پایان افزود: متاسفانه غرب همچنان مسیر تقابل و درگیری را دنبال می‌کند و سیستم کنترل تسلیحات موجود را از بین می‌برد و بقایای معماری امنیتیِ حاکم بر اروپا را نابود می‌کند. فنلاند به عضویت ناتو درآمده و عضویت سوئد پیش رو است. آنها در مورد الحاق اوکراین (به ناتو) که در سال ۲۰۰۷ وعده آن را داده بودند، صحبت می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha