تدوین طرح حمایت بیمه ای  از نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی

شیراز - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تدوین و ارائه طرح حمایت بیمه‌ای از نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی خبر داد و اظهار داشت : این طرح راهگشای برخورد قاطع با قاچاق اشیای تاریخی فرهنگی است.

به گزارش ایرنا، سردار حسن مهری روز دوشنبه در آیین تودیع و معارفه فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس بیان کرد: نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی با مأموریت‌های دشواری به‌ویژه در مواجهه با قاچاق اشیای تاریخی فرهنگی مواجهند و به حمایت‌های قانونی ویژه‌ای نیاز دارند.

وی افزود: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست در برخی ماموریت‌های خود همچون نیروهای پلیس با کسانی روبرو هستند که قصد آسیب زدن به آثار تاریخی یا دیگر جرائم این حوزه را دارند و باید با آنها مقابله کنند، در حالی که اکنون قانونی برای حمایت از این نیروها وجود ندارد.

مهری اضافه کرد: علاوه بر این قانونی برای حمایت بیمه‌ای از نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی در حوادث ، تصادفات و یا هدف قرار گرفتن از سوی مجرمان، پیش‌بینی‌نشده که این خلا بزرگی به شمار می‌رود.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: بحث حمایت بیمه‌ای از یگان حفاظت میراث فرهنگی از سال گذشته با حمایت وزیر پیگیری شده تا نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی نیز مانند نیروهای حفاظت محیط‌زیست مشمول قوانین حمایتی شوند و طرح پیشنهادی آن نیز به کمیسیون مربوطه در دولت ارایه شده است.

وی با بیان اینکه ۳۳ هزار میراث فرهنگی ملموس و ناملموس ثبت ملی و ۲۷ اثر ثبت جهانی در کشور وجود دارد، اذعان کرد: برای حفاظت از این میراث ارزشمند با کمبود نیروی انسانی روبرو هستیم.

مهری افزود: استان فارس با توجه به وجود بیش از سه هزار اثر ثبت ملی و ۱۱ اثر ثبت‌شده در فهرست جهانی، نیازمند دست‌کم یکهزار نیروی مراقب برای حفاظت از این آثار مهم تاریخی،فرهنگی و عرصه و حریم بناها و محوطه‌ها است.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: طی سال‌های گذشته به این امر بی‌توجهی شده و از ۱۵ سال گذشته تا کنون هیچ نیروی جدیدی در یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور بکار گیری نشده است.

وی گفت: غیراز چند استان در همه کشور مشکل کمبود نیرو وجود دارد و این کمبود سبب بروز مشکلاتی در این حوزه شده است که اگر رفع نشود در سال‌های آینده با مشکلات کمبود جدی‌تر نیرو در این بخش مواجه می‌شویم.

تدوین طرح حمایت بیمه ای  از نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی

در این آیین از تلاش‌های سرهنگ محمدرضا بهمن نژاد فرمانده پیشین یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس قدردانی و سرهنگ مسعود رزمجویی به‌عنوان فرمانده جدید این یگان منصوب شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha