هفتاد و سومین چرخ تولید در پایتخت دوچرخه ایران

مهاباد - ایرنا - استاندار آذربایجان‌غربی، به همراه مدیران و کارشناسان اقتصادی استان در ۷۳ هفته متوالی از پنج واحدهای تولیدی میاندوآب مشهور به (پایتخت دوچرخه ایران) در قالب طرح یکشنبه‌های تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین بازدید و بررسی میدانی انجام دادند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این بار قرعه بازدید واحدهای تولیدی در قالب یکشنبه‌های حمایت از تولید به اسم شهرستان میاندوآب درآمد و تیم اقتصادی استان آذربایجان‌غربی به ریاست محمدصادق معتمدیان استاندار برای بررسی وضعیت و حل مشکلات واحدهای تولیدی این شهرستان راهی جنوب استان شدند.

شهرستان میاندوآب دارای ۳۴۷ واحد صنعتی و تولیدی است که از این تعداد ۱۷۴ واحد در شهرک صنعتی این شهرستان فعال هستند، میاندوآب به لحاظ عبور ۲ رودخانه مهم و پراب آذربایجان‌غربی یکی از قطب های کشاورزی جنوب استان به شمار می‌رود.

میاندوآب در مجموع دارای ۷۴ هزار هکتار زمین کشاورزی است که از این مقداری ۵۲ هزار هکتار به صورت دیم و ۲۲ هزار هکتار نیز به صورت دیم کشت می‌شود، در این شهرستان ۱۱ هزار هکتار باغ وجود دارد و سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تُن سیب تولید می‌شود.

در میاندوآب ۱۲ واحد گلخانه‌ای میاندوآب به مساحت چهار هکتار و ۴۶ واحد سرخانه‌ وجود دارد و در مجموع ۲۶ هزار نفر در بخش کشاورزی این شهرستان فعالیت می‌کنند.

با این مقدمه کوتاه از وضعیت تولید در میاندوآب به همراه تیم استانداری در هفتاد و سومین یکشنبه‌های حمایت از تولید، راهی این شهرستان شدم و کشتارگاه صنعتی مرغ سیمین بال در روستای ارمناک سفلی نخستین مقصد و شروع برنامه‌ها بود.

گام نخست کشتارگاه صنعتی مرغ سیمین بال

استاندار آذربایجان‌غربی به همراه تیم اقتصادی استان ضمن بازدید از شرکت کشتارگاه صنعتی مرغ سیمین بال میاندوآب، از نزدیک پیگیر رفع مشکلات این مجموعه تولیدی با ادارات مختلف از جمله امور مالیاتی، با جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، بانک کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای بررسی شد.

هفتاد و سومین چرخ تولید در پایتخت دوچرخه ایران

شرکت کشتارگاه صنعتی مرغ سیمین بال میاندوآب در سال ۱۳۹۳ تاسیس شده و اکنون یکی از واحدهای فعال این شهرستان است که در زمینه تولید گوشت مرغ رتبه بندی شده با زیر مجموعه‌های تولید خوراک دام و طیور، جوجه یکروزه، مرغ گوشتی و تخم گذار با شعار از مزرعه تا سفره فعالیت می‌کند.

این کشتارگاه در زمینی به مساحت ۱۵ هزار مترمربع با ظرفیت اسمی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن در سال و سرمایه ثابت۱۷۴ میلیارد ریال از واحدهای تولیدی فعال در شهرستان میاندوآب است که زمینه اشتغال ۱۱۰ نفر را فراهم کرده است.

گام دوم بازدید از کارخانه تولید پنیر پیتزا

استاندار آذربایجان‌غربی در دومین بازدید خود به کارخانه تولید پنیر پیتزا اصغر غفارزاده در روستای «نصیرکندی» میاندوآب رفت و از نزدیک پیگیر رفع مشکلات این مجموعه تولیدی شد.

هفتاد و سومین چرخ تولید در پایتخت دوچرخه ایران

عمده مشکل این واحد تولیدی نیاز آن به تسهیلات بانکی بود که با حضور کارشناسان بررسی و راهکار عملی برای آن اندیشیده شد.

کارخانه تولید پنیر پیتزا اصغر غفارزاده در سال ۱۳۹۸ در میاندوآب تاسیس شده و محصولاتی چون انواع پنیر پیتزا، موزارلا، پروسس تولید می‌کند.

گام سوم شکوفه‌های بهاری کوهستان

استاندار آذربایجان‌غربی ضمن بازدید از شرکت شکوفه‌های بهاری کوهستان در میاندوآب، از نزدیک پیگیر رفع مشکلات این مجموعه تولیدی در زمینه‌های تامین سرمایه ثابت و سرمایه در گردش آن به منظور فعالیت دوباره آن شد.

شرکت غیرفعال شکوفه‌های بهاری کوهستان در سال ۱۳۹۳ در میاندوآب تاسیس شده و محصولاتی چون انواع روغن کلزا و بسته بندی خشکبار تولید می‌کرده است.

گام چهارم شرکت آرمان تجارت

استاندار آذربایجان غربی همچنین از شرکت آرمان تجارت غفاری در میاندوآب، از نزدیک پیگیر رفع مشکلات این مجموعه تولیدی در زمینه درخواست تسهیلات بانکی شد.

هفتاد و سومین چرخ تولید در پایتخت دوچرخه ایران

شرکت آرمان تجارت غفاری در سال ۱۳۹۶ در میاندوآب تاسیس شده و محصولاتی چون انواع سم پاش دستی تولید می‌کند.

گام پنجم ابریشم پلاست ایرانیان

استاندار آذربایجان‌غربی بازدید از شرکت ابریشم پلاست ایرانیان در میاندوآب، که کار آن تولید کیسه‌های پلی‌ پیلین بافته شده ساده و ایمنت شده است، از نزدیک مشکلات این مجموعه تولیدی که سرمایه در گردش بود پیگیری کرد.

هفتاد و سومین چرخ تولید در پایتخت دوچرخه ایران

شرکت ابریشم پلاست ایرانیان در سال ۱۳۹۷ در میاندوآب تاسیس شده و محصولاتی چون انواع کیسه پلی پروپیلن بافته شده ساده و لمینت شده تولید می‌کند.

گام ششم بازدید از شرکت آسایش قطره آذربایجان

تیم اقتصاد استان به همراه استاندار آذربایجان‌غربی در آخرین بازدید خود با حضور در شرکت آسایش قطره آذربایجان در شهرک صنعتی میاندوآب، از نزدیک مشکلات این مجموعه تولیدی که تهیه مواد اولیه و درخواست کد محصول جدید بود را بررسی کردند.

هفتاد و سومین چرخ تولید در پایتخت دوچرخه ایران

شرکت آسایش قطره آذربایجان در سال ۱۳۹۵ در میاندوآب تاسیس شده و محصولاتی چون انواع لوله آبیاری منعطف، نخ دار و بدون نخ تولید می‌کند.

گام هفتم نشست با فعالان اقتصادی

استاندار آذربایجان غربی در نشست با فعالان اقتصادی میاندوآب گفت: سیاست کنونی دولت حمایت از سرمایه گذار و ریل گذاری برای تولید به عنوان برنامه‌های مهم در جهت رونق تولید، اشتغال و سرمایه گذاری است.

محمدصادق معتمدیان اظهار کرد: واحدهای تولیدی می‌توانند از ظرفیت سرمایه گذاران و بازار بورس برای جذب سرمایه در گردش استفاده کنند و این قدر وابسته به بانک‌ها نباشند.

هفتاد و سومین چرخ تولید در پایتخت دوچرخه ایران

وی افزود: تولیدکنندگان سربازان جبهه تولید هستند بخشی از مشکلات در حوزه کلان و ملی و برخی مشکلات در بخش مالی و سرمایه در این استان بررسی و مسایل کلان به مرکز منتقل می‌شود.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره اینکه حمایت‌های مالی یکی از مطالبات فعالان اقتصادی در این استان است، اضافه کرد: برخی مشکلات و ناهماهنگی بانک‌ها در زمینه پرداخت تسهیلات وجود دارد.

طبق برنامه هفتم توسعه بانک‌های ناکارآمد یا باید رویه خود را عوض کنند در غیر این صورت از چرخه حذف و بانک‌های همسو با برنامه‌های دولت تقویت می‌شوندوی ادامه داد: طبق برنامه هفتم توسعه بانک‌های ناکارآمد یا باید رویه خود را عوض کنند در غیر این صورت از چرخه حذف می‌شوند و بانک‌های همسو با برنامه‌های دولت تقویت می‌شود.

معتمدیان گفت: منطقه ما یک منطقه کشاورزی است و در نیمه نخست سال باید تسهیلات به واحدهای تولیدی پرداخت شود تا بتوانند محصولات را خریداریدی کنند.

معتمدیان با بیان اینکه در این برنامه نقشه راه توسعه استان تهیه و مشکلات واحدهای تولیدی بررسی می‌شود، یادآور شد: واحدهای تولیدی از نیاز خود به تسهیلات بانکی باید بکاهند و راهکارهای جدیدی در این زمینه پیدا کنند.

استاندار آذربایجان غربی میاندوآب را از نظر گردشگری، کشاورزی بویژه تولید نهال و واحدهای صنعتی از قطب‌های مهم در جنوب آذربایجان غربی معرفی کرد و افزود: بزرگترین طرح شناسایی منابع معدنی استان در دولت سیزدهم در این منطقه با همکاری مرکز ژئوفیزیک انجام شده است.

وی ادامه داد: برای استفاده بهتر از ظرفیت مرز و بازارچه‌های مرزی نیاز به احداث یک ترمینال و بارانداز کالاها وجود دارد و میاندوآب یکی از مکان‌های مهم برای احداث این بازارچه است.

گام آخر بازگشت ۱۴۰ واحد راکد آذربایجان غربی به چرخه تولید

استاندار آذربایجان غربی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۱۴۰ واحد راکد استان به چرخه تولید بازگشته است، گفت: فعالیت‌های ستاد رفع موانع تولید در استان اثربخشی مطلوب در حوزه تولید بویژه اشتغال را به همراه داشته است.

هفتاد و سومین چرخ تولید در پایتخت دوچرخه ایران

معتمدیان افزود: ستاد رفع موانع استان در قالب یکشنبه‌های تولید با هدف رسیدگی به مشکلات بخش تولید و با محوریت حوزه اقتصاد در محل واحدهای تولیدی مشکل دار و همه شهرها تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: در بیش از یک سال گذشته و با اجرای برنامه حمایت از تولید بیش از ۱۴۰ واحد راکد استان دوباره به چرخه کار و تولید بازگشتند و همین امر بر رونق تولید و ایجاد فرصت‌های شغلی این استان تاثیر مستقیم داشته است.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: طبق آمار این استان از لحاظ بیشترین کاهش نرخ ببکاری در سطح کشور رتبه نخست را بدست آورده و تعهد شغلی ۱۱۰ درصدی را ثبت کرده است.

معتمدیان با بیان اینکه میاندوآب دارای ظرفیت‌های مستعد در بخش تولید استان است، یادآور شد: این منطقه با توجه به مرکزیت چهار شهر اطراف پتانسیل ایجاد شهرک منطقه‌ای را دارد.

وی با اشاره به وجود آب کافی و خاک مناسب در این منطقه اضافه کرد: تلاش می‌کنیم زیرساخت‌های فرآوری محصولات کشاورزی با هدف ایجاد اشتغال و ارزش افزوده را در این شهرستان فراهم کنیم.

معتمدیان از پیگیری مصوبات سفر شهرستانی خود و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی خبر داد و گفت: بخش قابل توجهی از برنامه‌های میان مدت و مصوبات سفر قبلی محقق شده که در توسعه شاخص‌های توسعه ای شهرستان موثر بوده است.

به گزارش ایرنا، حال با تغییر رویه یکشنبه‌های تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین استاندار آذربایجان‌غربی و تیم اقتصادی استان، پس از ۲۰ مورد بازدید از تمام شهرستان‌های استان، برگزاری جلسات یکشنبه‌های تولید در یک شهرستان، امیدها برای تغییرات محسوس در آذبایجان‌غربی بیشتر از گذشته شده است.

با این تغییر رویه تیم اقتصادی آذربایجان‌غربی در سالی که مزین به «مهار تورم و جهش تولید» است، عدم متمرکز کردن یکشنبه‌های تولید در مرکز استان باعث شده واحدهای تولیدی دارای مشکلاتی، بیشتر از گذشته چشم‌انتظار آمدن یکشنبه‌های حمایت از تولید باشند و برای ورود تیم اقتصادی استان لحظه شماری می‌کنند.

دوچرخه از قدیم به علت شرایط طبیعی و جغرافیایی میاندوآب به عنوان یک وسیله ارزشمند و کاربردی مورد استفاده قرار گرفته و دوچرخه سواری طوری در فرهنگ مردمان میاندوآب عجین شده است که کمتر خانه ای پیدا می شود یک یا چند دوچرخه در آن نباشد.

نخستین دوچرخه‌ سال ۱۳۲۰ شمسی وارد این شهر شد و از اواسط دهه ۷۰ در شهرک صنعتی میاندوآب کارخانه دوچرخه سازی راه‌اندازی و در سال ۱۳۷۷ اولین کارخانه تولید دوچرخه میاندوآب و بزرگترین کارخانه تولید دوچرخه ایران افتتاح شد.

شهرستان میاندوآب با ۲۸۵ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha