۲۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۳۸
کد خبر: 85144924
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خشکسالی در مکزیک؛ کلیسای قرن شانزدهمی از آب بیرون آمد

تهران- ایرنا- موج گرما و خشکسالی که گریبانگیر مکزیک شده است، سبب شد تا یک کلیسای مربوط به قرن شانزدهم به طور کامل از آب بیرون بیاید.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از تارنمای اسپوتنیک موندو، این بنا که کِچولا (Quechula) نام دارد در ایالت چیاپاس (Chiapas) در جنوب شرقی این کشور آمریکای لاتین واقع و در دهه‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه تبدیل شده است؛ تا پیش از این، دسترسی به این کلیسا فقط از طریق قایق امکان‌پذیر بود.

موج شدید گرما و خشکسالی که در هفته‌های اخیر گریبانگیر جنوب مکزیک شده است، این کلیسای دوران استعماری را در معرض دید قرار داد.

این کلیسا در پایان قرن هجدهم، زمانی که نوعی از طاعون در منطقه شیوع پیدا کرد، متروکه شد. مدتی بعد، با بالا آمدن آب رودخانه گریخالوا (Grijalva)، این بنا در آب فرو رفت. برای حدود دو قرن، کلیسا به طور کامل زیر آب بود تا اینکه با ساخته شدن سد مالپاسو (Malpaso) در سال ۱۹۶۶، جریان آب رودخانه متوقف شد و کلیسا را تا حدی نمایان کرد.

خشکسالی در مکزیک؛ کلیسای قرن شانزدهمی از آب بیرون آمد

در روزهای اخیر، موج گرما به افزایش دما در سراسر قلمرو مکزیک منجر شده است. در برخی مناطق، دمای هوا از ۴۰ درجه سانتیگراد فراتر رفت و در مکزیکو سیتی دما به ۳۲ درجه رسید.

همزمان با تداوم موج شدید گرما در مکزیک، وزارت بهداشت این کشور از فوت دست‌کم ۸ نفر در اثر گرمای شدید هوا در فصل جاری خبر داد و مقام‌ها هشدار دادند که دمای هوا در برخی مناطق از ۴۵ درجه فراتر خواهد رفت.

سرویس ملی هواشناسی مکزیک اعلام کرده که سه مورد از چهار مورد موج‌های گرمای پیش‌بینی‌شده برای سال ۲۰۲۳ تا امروز رخ داده است.

موج نخست گرما در این کشور از یکم تا دهم آوریل (۱۲ تا ۲۱ فروردین)، موج دوم از سوم تا دوازدهم مه (۱۳ تا ۲۲ اردیبهشت)، موج سوم از یکم ژوئن (۱۱ خرداد) آغاز شده و تا هجدهم یا بیستم ماه جاری میلادی (۲۸ یا ۳۰ خرداد) ادامه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha