تقلای انگلیس برای روایت‌سازی در جنگ اوکراین/سوناک، زلنسکی را به تداوم ضدحمله تشویق کرد

لندن – ایرنا – هم‌زمان با انتشار اخبار ضد و نقیض درباره نتایج اولیه ضدحمله «کی‌یف» علیه روسیه، ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس در راستای مواضع جنگ‌طلبانه این کشور، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین را به تداوم حملات علیه ارتش مسکو تشویق کرد.

به گزارش ایرنا از تارنمای دفتر نخست وزیر انگلیس، سوناک روز دوشنبه در تماس تلفنی با زلسنکی گفت که دولت لندن به «حمایت قاطعانه» از اوکراین برای به عقب‌راندن نیروهای ارتش روسیه ادامه می‌دهد.

وی در تداوم سیاست‌های ماجراجویانه انگلیس به وی اطمینان داد که «گام های کوچک و رو به جلو» علیه روسیه، با موفقیت همراه خواهد بود.

نخست وزیر انگلیس همچنین از سفر هفته پیش خود به آمریکا و دیدارش با رئیس جمهوری این کشور گفت و عنوان کرد که لندن و واشنگتن در «حمایت تزلزل‌ناپذیر خود از اوکراین ثابت‌قدم هستند».

او گفت که مشتاقانه منتظر دیدار زلنسکی در کنفرانس با موضع بازسازی اوکراین است که این هفته در لندن برگزار خواهد شد.

رئیس جمهوری اوکراین پس از ماه‌ها انتظار، روز شنبه ۲۰ خردادماه ۱۴۰۲ اعلام کرد که ضدحمله نیروهای این کشور علیه ارتش روسیه آغاز شده است.

وی ۲ روز بعد نیز با انتشار پیام ویدیویی و ادعای پیشروی در تمام محورها، گفت: تلفات دشمن دقیقاً همان چیزی است که ما به آن نیاز داریم و خسارات روسیه همان جایی است که ما می‌خواهیم.

از سویی وزارت دفاع روسیه از موفقیت این کشور در مهار ضد حمله اوکراین برای آزادسازی مناطق تصرف شده در عملیات ویژه نظامی و سرنگونی ۶ فروند پهپاد خبر داده است.

در تازه‌ترین گزارش وزارت دفاع روسیه آمده است: فعال ترین حملات اوکراین در منطقه زاپوریژیا بود که نیروهای نظامی کی یف با سه گروه تاکتیکی گردان، تقویت شده با تانک و خودروهای زرهی رزمی، تحت پوشش توده‌های دود، تلاش های ناموفقی برای عملیات تهاجمی در چندین جهت در مناطق شهرک های نووپوکروفکا، نوودانیلووکا و مالایا توکماچکا انجام دادند که ناموفق بودند.

وزارت دفاع روسیه افزوده است: در منطقه ورمفسکی در جنوب دونتسک نیز اقدامات قاطع یگان های روسی، چهار حمله اوکراین را دفع کرد و شمار حملات ناموفق اوکراین در دیگر مناطق دونتسک، هشت حمله بود. بنا بر این گزارش، یک انبار مهمات تیپ ۱۰۹ دفاع سرزمینی اوکراین در نزدیکی شهرک سوخایا بالکا نیز منهدم شد.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که ضدحملات دیگر اوکراین در مناطق لوهانسک و خارکف را دفع کرده و تجهیزات غربی همچون ۲ دستگاه تانک برادلی و یک رادار ساخت آمریکا و خودروهای نظامی ساخت لهستان را از بین برده است.

بنا بر این گزارش، رهگیری یک موشک کروز دوربرد سایه طوفان ساخت انگلستان و ۲ راکت از سامانه موشکی هیمارس ساخت آمریکا توسط پدافند هوایی روسیه انجام شده و روس‌ها، ۱۸ هواپیمای بدون سرنشین اوکراین را منهدم کرده اند.

منابع خبری روسیه می‌گویند که عملیات نظامی ضدحمله اوکراین در حالی وارد هفته دوم می‌شود که نتایج حاصل از آن نشان می‌دهد، کی‌یف هیچ موفقیتی در این عملیات نداشته است.

به نوشته اسپوتنیک، بر اساس گزارش‌های رسیده از میدان جنگ بیش از ۷۵ درصد نیروهای ۶۰ هزار نفری اوکراین در میدان جنگ باقی هستند ولی شواهد حاکی از این است که این کشور فاقد ظرفیت نظامی کافی برای غلبه بر روسیه است.

این درحالیست که مشاور رئیس جمهوری اوکراین ۲ هفته پیش گفته بود که این کشور امکانات نظامی لازم برای انجام این عملیات را ندارد. ایگور ژوکوا معاون رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین در گفت‌وگو با نشریه ساندی تایمز تاکید کرد که این کشور همچنان به تسلیحات نظامی بیشتری نیاز دارد.

وی عنوان کرد: «من نظامی نیستم؛ در جبهه دیپلماتیک کار می‌کنم؛ وظیفه من تامین تسلیحات، پشتیبانی و مهمات بیشتر است.» مشاور زلنسکی با بیان اینکه برای انجام ضد حمله موفق به امکانات لازم از جمله توپخانه، خودروهای زرهی و تانک نیاز است اعتراف کرد که قوای نظامی کی‌یف تجهیزات کافی ندارد.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین که بیش از یک سال از آغاز آن می‌گذرد، در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در پنج اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

این درحالیست که انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌و درگیری‌ها دامن زده است.

گزارش‌ها حاکیست که شرکت تسلیحاتی بی‌ای‌ئی‌سیستمز انگلیس افزون بر ۳۰ میلیارد پوند به واسطه جنگ اوکراین سود کرده و این مساله به‌تنهایی نشانگر دلیل حمایت دولت لندن از تداوم جنگ اوکراین است.

چندی پیش رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که این کشور درصدد بومی‌سازی تسلیحات انگلیسی در این کشور است و در زمینه گفت‌وگوهایی را با مدیران بی‌ای‌ئی‌سیستمز آغاز کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha