کسر ۳۰ میلیاردی از بودجه حمل و نقل کرمان برای تامین برق یک پروژه

کرمان- ایرنا- یکی از مصوبات نود و هشتمین نشست علنی شورای شهر کرمان موضوع تعهد شهرداری برای انتقال برق به بخشی از پروژه صاروج پارس بود که قرار شد اعتبار آن با کسر ۳۰ میلیارد تومان از بودجه خرید اتوبوس و ماشین‌آلات عمرانی تامین شود.

به گزارش ایرنا، حرف و حدیث ها و انتقادها از چگونگی مفاد قرارداد که قبلا بسته شده و نیز چرایی کسر از بودجه حمل و نقل در این زمینه وجود دارد زیرا براساس مفاد قرارداد، شهرداری مکلف به تامین برق این پروژه است.

گرچه شهردار کرمان می گوید حتی در صورت تخصیص منابع برای خرید ماشین آلات احتمال تحویل آن از سوی وزارت کشور زیاد نیست، لذا تامین این اعتبار از این محل به این علت بوده است.

اما در نود و ششمین نشست علنی شورای شهر کرمان موضوع طی امروز(دوشنبه) موضوع برق فاز نخست پروژه صاروج پارس مطرح و پیرامون نامه‌ای از مجموعه شرکت صاروج‌پارس(سرمایه گذار عمانی) به رییس کل دادگستری کرمان بحث و گفت‌وگو شد و در نهایت نیز هفت عضو شورابا پرداخت هزینه زیرساخت تامین برق از سوی شهرداری موافقت کردند.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

با عقد قرارداد بین شرکت صاروج پارس و شهرداری کرمان ، شهرداری موظف شده زمین و پروانه ساخت در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد و سرمایه‌گذار نیز موظف بود ۲ هزار و ۴۰۰ پارکینگ بسازد که در فرآیندی برای استفاده شهر آن را مهیا کند.

طبق بند دهم قرارداد میان شهرداری با شرکت صاروج برق بخشی از این مجتمع باید توسط شهرداری تامین شود و شهرداری هم که این روزها گویا از بی‌اعتباری رنج می برد امروز در نشست شورا درخواستی را مطرح کرد تا بتواند بخشی از اعتبارات حوزه حمل و نقل را به سمت برق رسانی و انجام تعهداتش به سرمایه‌گذار صاروج پارس گسیل کند.

در نود و هشتمین نشست علنی شورای شهر کرمان موضوع برق پروژه صاروج پارس مطرح و درخواست شهرداری خطاب به شورا اینگونه مطرح شد: «براساس قرارداد بین شهرداری و شرکت سرمایه‌گذار در مجتمع صاروج‌پارس، شهرداری مطابق بند دهم این قرارداد متعهد شده برق لازم و کافی موردنیاز این پروژه را تا ابتدای مجموعه تامین کند. با توجه به نظر شورای شهر مبنی بر عدم هزینه در این خصوص، ردیف اعتباری جهت این امر در بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی نشده است، اما با توجه به مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال و جلسه اقتصاد مقاومتی با حضور اعضای شورا در محل دادگستری استان، مقرر شد مجوز لازم جهت انتقال هفت مگاوات از محل پست واقع در جاده تهران تقاطع شهید بادپا تا مجتمع صاروج پارس توسط شورای شهر صادر شود و پیشنهاد می‌گردد مبلغ ۱۵ میلیارد تومان از محل خرید ماشین آلات عمرانی و ۱۵ میلیارد تومان از ردیف خرید ماشین آلات و تجهیزات عمومی و شهری کسر و برای اجرای پروژه فوق تخصیص یابد.»

سعید شعرباف شهردار کرمان با اشاره به این درخواستش و با تاکید بر اینکه در بودجه امسال ردیف اعتباری ۴۰ میلیاردی برای حمل‌ونقل عمومی و ردیف ۱۵۰ میلیاردی برای ماشین‌آلات عمرانی مصوب شده است، بیان کرد: پارسال در حوزه اتوبوس ۵۸ دستگاه اتوبوس خریدیم که از این تعداد ۱۵ دستگاه تامین و پیگیری شد اما ۳۷ دستگاه اتوبوس دیگر را طلبکاریم که وزارت کشور اعلام کرده حتی همین امسال هم به سختی می‌توانیم آن را تحویل دهیم؛ از این رو امسال برنامه‌ای برای خرید اتوبوس وجود ندارد و برای بازسازی اتوبوس هم خوشبینانه اگر کار انجام شود همین ۲۵ میلیارد تومان اعتبار کفایت می‌کند.

وی ادامه داد: در حوزه ماشین‌آلات عمرانی نیاز حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی سر جای خودش است و با کاهش این ۱۵ میلیارد تومان بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان هم باقی می‌ماند.

شهردار کرمان تاکید کرد: تنها پروژه‌هایی که می توان از آنها حذف و ۳۰ میلیارد تومان برای برق پروژه صاروج را تامین کرد همین کسر از محل ردیف بودجه خرید ماشین آلات و تجهیزات عمومی و شهری است زیرا امکان حذف ۳۰ میلیارد تومان از پروژه‌های عمرانی وجود ندارد.

اما محمد امینی‌زاده رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر کرمان به عنوان مخالف با پیشنهاد شهرداری گفت: تخمینی که در زمینه تامین برق صاروج‌پارس زده شده واقعی نیست و شهردار پیشتر گفته ۳۰ میلیاردی که برآورد شده به نزدیک ۴۵ میلیارد تومان نیز خواهد رسید.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که بودجه تامین برق مجتمع صاروج از کجا کسر می‌شود؟؛ یعنی ما داریم برای تامین این بودجه ۱۵ میلیارد تومان از سهم خرید ماشین‌آلات عمرانی که سال گذشته مقدار زیادی از آن تحقق پیدا نکرد و امسال قرار بود تامین شود را کسر می‌کنیم.

امینی زاده افزود: همچنین ۱۵ میلیارد تومان از سهم خرید اتوبوس کم می‌شود، همانگونه که شما(شهردار) پیشتر گفته‌اید ۷۱ دستگاه اتوبوس فعلا در شهر کرمان فعال است که همه می‌دانیم با توجه به گستردگی شهر، این رقم میزان ناچیزی است.

کسر ۳۰ میلیاردی از بودجه حمل و نقل کرمان برای تامین برق یک پروژه

حسین چناریان رییس کمیسیون بودجه شورای شهر کرمان موافق پیشنهاد شهرداری، کسر از بودجه حمل و نقل عمومی و کمک به پروژه تامین برق مجتمع صاروج پارس بود که گفت: بحث و نکات اشاره شده از سوی امینی زاده درباره بودجه شاید در جای خودش صحیح باشد، اما موافقت ما با این پیشنهاد شهرداری بر مبنای تعهدی است که شهرداری طبق قرارداد با سرمایه گذار مجتمع تجاری صاروج پارس دارد.

وی ادامه داد: باید به تعهدات خودمان با مجتمع تجاری صاروج پارس پایبند باشیم تا اجرای این پروژه به تاخیر نیافتد و شهرداری در انجام تعهداتش مقصر جلوه داده نشود.

رییس کمیسیون بودجه شورای شهر کرمان ادامه داد: اینکه اصل این پروژه سرمایه‌گذاری صاروج پارس چطور اتفاق افتاده در این جلسه جای بحثش نیست به هر حال شهرداری تعهدی دارد و عدم اجرای این تعهد منجر به این شده که ما باید هر روز در جلسات مختلفی با مسئولان استان پیگیر اجرای این تعهد باشیم و من فکر می‌کنم این اتفاق در شان شورا و شهرداری نیست.

وی افزود: اگر در جای خود این تعهد شهرداری در قبال پروژه صاروج پارس انجام شده بود این سرمایه‌ها و هزینه‌ها را بر دوش شهرداری نمی‌گذاشت بنابراین علت موافقتم با درخواست شهرداری اجرای سریع‌تر تعهدات شهرداری است.

چناریان ادامه داد: این نکات مربوط به اینکه این اصلاح بودجه از چه محلی است با در نظر گرفتن اولویت ها و ضرورت‌ها انجام شود؛ به طور قطع شاید تذکر و توضیح دکتر امینی‌زاده در جای خودش دُرست باشد که می‌تواند در جلسه‌ای جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

رییس کمیسیون بودجه شورای شهر کرمان بیان کرد: در قسمت بخش مربوط به تامین ماشین آلات حوزه حمل و نقل عمومی پارسال اتفاقات خوبی افتاد و تعهدات خوبی انجام که ناوگان نوسازی شد و اخیرا هم مجوزی برای بازسازی تعدادی اتوبوس جدید دیگر داده شده و من فکر می‌کنم خیلی دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشیم.

وی افزود: ولی در زمینه ماشین‌آلات عمرانی هم اخیرا مصوبه ای برای اجاره آورده شد و من فکر می کنم خرید ماشین‌آلات عمرانی هم به راحتی امکان‌پذیر نباشد، لذا تاکید دارم با این پیشنهاد شهرداری موافقت شود تا شهرداری به تعهدش بتوان در قبال پروژه صاروج پارس عمل کند.

محمود بابایی رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرمان نیز گفت: کاش زمانی که تعهدنامه شهرداری نسبت به سرمایه گذار پروژه صاروج پارس می نوشتند، دقت می‌شد که مواردی که تعهد داده می‌شود چیست و لحاظ می‌شد که از منافع شهر چه امتیازاتی داده می‌شود.

وی افزود: همانگونه که در بند ۱۰ قراراداد شهرداری با شرکت صاروج پارس نوشته شده ، برق کافی و لازم مورد نیاز این پروژه تا جلو آن باید تامین شود؛ حال سوالی که اینجا مطرح است اینکه این میزان کافی چه حدی است، و چه کسی باید آن را تشخیص دهد؟.

به گزارش خبرنگار ایرنا در نهایت پس از سخنان اعضای شورا پیشنهاد شهرداری برای تامین ۳۰ میلیارد تومان از اعتبار مورد نیاز برای برق رسانی به بخشی از پروژه صاروج پارس از محل ردیف بودجه حوزه حمل و نقل عمومی و ماشین آلات عمرانی تصویب شد.

در این نشست همچنین برخی اعضا از هماهنگ نکردن شهردار با اعضای شورا در زمینه تفاهم نامه با شرکت ملی مس با هدف ساخت محل تولید و عرضه(بازار) طلا انتقاد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha