روسیه: پنتاگون امکان دسترسی به عوامل بالقوه سلاح‌های بیولوژیکی را دارد

تهران-ایرنا- رئیس نیروهای دفاع رادیویی، شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح روسیه گفت که پروژه‌های بیولوژیکی و نظامی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در سراسر جهان، به این کشور امکان دسترسی به عوامل بالقوه سلاح‌های بیولوژیکی (زیستی) را می‌دهد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک روز دوشنبه به نقل از ایگور کریلوف (Igor Kirillov) نوشت: پروژه های بیولوژیکی و نظامی پنتاگون در سرتاسر جهان به ایالات متحده اجازه می دهد تا به عوامل بالقوه سلاح های زیستی دسترسی داشته باشد.

ماه گذشته، کریلوف گفته بود که موسسه تحقیقات ارتش آمریکا موسوم به «والتر رید» در جریان نظارت بر پروژه های بیولوژیکی نظامی موسوم به U-Pi۱ و U-Pi۲، به طور فعال، زیست موادهایی را از جمعیت اوکراین گرداوری کرده است.

اسناد به دست آمده توسط وزارت دفاع روسیه، مشارکت مؤسسه رید در مطالعه مقاومت آنتی بیوتیکی میکروارگانیسم های جدا شده از ارتش اوکراین را در خلال درگیری ها در دونباس از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ تأیید می کند. این موسسسه شعبه هایی در خارج از آمریکا دارد.

این مقام روسیه به خبرنگاران گفت: [شعبی] از این موسسه در سرتاسر جهان، به ارتش آمریکا اجازه می‌دهد تا به انواع مهمی از پاتوژن‌ها (عوامل بیماری زا) که عوامل بالقوه سلاح‌های بیولوژیکی را تشکیل می دهند، دسترسی داشته باشد که شامل تب ماربورگ (بیماری نادر خونریزی دهنده)، ابولا، مالاریا و تب دره ریفت (بیماری مشترک بین انسان ودام) است.

کریلوف افزود، پنتاگون به دلیل نگرانی جامعه جهانی، مجبور به تغییر تاکتیک خود در سازماندهی کار دو منظوره در بیولوژی (زیست شناسی) است.

وی به خبرنگاران گفت: به دلیل نگرانی فزاینده جامعه بین المللی، پنتاگون باید در سازمان دهی اقدامات دو منظوره، تاکتیک های خود را تغییر دهد.

انتقال به کشورهای ثالث

این مقام نظامی روس تاکید کرد: خطر بالای غیرقابل قبول بروز حوادث در آزمایشگاه های بیولوژیکی آمریکا یکی از دلایل انتقال آن ها به کشورهای ثالت از جمله اوکراین است.

کریلوف گفت: این امر وخامت اوضاع هه گیری در مکان بروز آنها، ظهور بیماری ها و ناقلان آنها را که برای این مناطق غیرمعمول هستند، نشان می دهد.

وی همچنین گفت که شیوع آنفولانزای پرندگان در کشورش به دلیل مهاجرت پرندگان آلوده از اوکراین، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

تحقیقات بیولوژیکی با کاربرد دوگانه

کریلوف گفت: انگلیس ۱.۵ میلیارد پوند (۱.۹۲ میلیارد دلار) برای تحقیقات بیولوژیکی با کاربرد دوگانه هزینه خواهد کرد تا از سیاست ایالات متحده در این منطقه حمایت کند.

وی افزود: لندن منافع خود در زمینه مسائل بیولوژیکی را با اتخاذ یک راهبرد امنیت زیستی ملی در ۱۲ ژوئن اعلام و از فعالیت ایالات متحده حمایت کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha