۲۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۸:۵۲
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85145476
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دبیرکل سازمان ملل:حمله به امدادگران و زیرساخت های غیرنظامی در سودان باید متوقف شود

 نیویورک – ایرنا- آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه خواستار توقف خشونت  علیه امدادگران و حملات به زیرساخت‌های غیرنظامی و تجهیزات بشردوستانه در سودان شد.

به گزارش ایرنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد این سخنان را در افتتاحیه کنفرانس "برنامه جمع آوری کمک مالی برای حمایت از پروژه های بشردوستانه در سودان و منطقه" در ژنو که او به طور مجازی در آن شرکت کرد، بیان کردد.

دبیرکل سازمان ملل گفت: «من از طرف‌های درگیر می‌خواهم به تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر و محافظت از غیرنظامیان و امکان اقدامات بشردوستانه پایبند باشند.»

گوترش ادامه داد: «من از طرف‌های درگیر و دولت‌های کشورهای همسایه می‌خواهم تمام تلاش خود را برای کمک به امدادگران بشردوستانه جهت کمک رسانی به همه افراد نیازمند، چه در داخل سودان و چه فراتر از مرزهای این کشور انجام دهند.»

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین نسبت به گزارش های حمله به اقلیت های قومی سودان ابراز نگرانی کرد.

او گفت که حملات هدفمند علیه غیرنظامیان بر اساس هویت قومی آنها می تواند جنایت علیه بشریت باشد.

گوترش با بیان اینکه در کمتر از دو ماه، دو میلیون نفر مجبور به ترک خانه های خود و یافتن سرپناه در داخل و خارج سودان شده اند، تاکید کرد که حمایت های فعلی پاسخگوی نیازها نیست.

دبیرکل سازمان ملل گفت: بودجه طرح واکنش بشردوستانه سودان و طرح منطقه‌ای واکنش به پناهندگان با این وضعیت اضطراری مطابقت ندارد و از ۳ میلیارد دلار مورد نیاز، تاکنون کمتر از ۱۷ درصد آن تامین شده است.

گوترش در پایان گفت: امروز از همه شما درخواست می کنم که برای ارائه کمک های بشردوستانه نجات بخش و حمایت از مردمی که در سخت ترین و خطرناک ترین شرایط زندگی می کنند، بودجه فراهم کنید.

کنفرانس "برنامه جمع آوری کمک مالی برای حمایت از پروژه های بشردوستانه در سودان و منطقه" با میزبانی مشترک مصر، آلمان، قطر، عربستان سعودی و اتحادیه اروپا برگزار می شود.

سودان از ۱۵ آوریل توسط ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی دچار بحران شده است.  «هیثم ابراهیم» وزیر بهداشت سودان شنبه شب اعلام کرد که بیش از سه هزار نفر در درگیری‌های این کشور تاکنون کشته شدند.
وزیر بهداشت سودان به شبکه "الحدث" عربستان گفت که در این مدت همچنین ۶ هزار تن  زخمی شده اند.

به گفته وی، نیمی از بیمارستان‌های خارطوم؛ پایتخت سودان که حدود ۱۳۰ بیمارستان دارد، همچنان فعال هستند، اما بیمارستان‌های استان غرب دارفور فعال نیستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha