۳۱ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۳۳
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 85145856
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آرام باشید! آرامگاه استاد پورداوود سالم است

رشت – ایرنا – مدتی است اخباری مبنی بر تخریب آرامگاه استاد پورداوود در دل رشت خاطر دغدغه‌مندان فرهنگ و هویت این سرزمین را پریشان ساخته است اما این بار مدیران متولی پس از تکذیب خبر، بار دیگر بر سلامت این بنای تاریخی صحه گذاشتند.

به گزارش ایرنا، از اوایل ۱۴۰۲ زمزمه‌هایی در فضای مجازی مبنی بر تخریب آرامگاه استاد پورداوود درست در دل شهر رشت اگرچه خاطر دغدغه‌مندان را برآشفت اما غمگنانه‌ترین حالت، سوال" اصلا پورداوود کیست؟ " در برخی کامنت‌ها (پیام‌های مخاطبان در پست‌های فضای مجازی) آن هم از سوی بسیاری از شهروندان - هم آنان که هزاران بار در دل شهر از کنار آرامگاهش گذشته‌اند - دردآور بود.
استاد ابراهیم پورداوود ایرانشناس، اَوِستاشناس و دارنده جوایز علمی جهانی و پاس دارنده زبان ایران باستان در بهمن ماه ۱۲۶۴ خورشیدی در محله‌ای نزدیک به سبزه میدان رشت زاده شد و در همان محل به مکتب خانه رفت و پس طی مدارج عالی و شهرت در هندسه دانش جهانی در آبانماه ۱۳۴۷ در همان محل آرام گرفت.
خوشا به نام پورداوود که در کهکشان دانش جهانی بلندآوازه است و خود نیز گفت: این آه و اشک و افغان امروز بی‌ثمر نیست / فرداست لاله روید از تربت و مزارم.

در اردیبهشت ماه امسال خبر تخریب آرامگاه استاد پورداوود جمعی از هواداران میراث فرهنگی را به سوی چله خانه محل آرامگاه استاد کشاند و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان تخریب آرامگاه استاد پورداوود را در رشت تکذیب کرد.
ولی جهانی سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ با رد شایعه تخریب آرامگاه استاد ابراهیم پورداوود در رشت گفت: این آرامگاه در فهرست آثار ملی به شماره ۸۷۸۱ در سال ۱۳۸۲ ثبت شده و هیچکس حق تخریب این آرامگاه را ندارد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با بیان اینکه استاد پورداوود از اساتید برجسته ادبیات است، افزود: یگان حفاظت میراث فرهنگی گیلان حافظ ابنیه تاریخی و ثبت شده گیلانست و مقابل هرگونه تخریب غیرمجاز ایستادگی خواهد کرد.
او تخریب آرامگاه استاد ابراهیم پورداوود را شایعه دانست و افزود: این شایعه با شیطنت برخی‌ها در فضای مجازی مطرح شده و صحت ندارد.
جهانی بیان کرد: ابراهیم پورداوود از برجسته‌ترین دانشمندان ایرانی شناخته می‌شود که در نشر فرهنگ و ادبیات پیش از اسلام به پژوهش و کاوش پرداخت و در راه احیای فرهنگ و زبان‌باستان رنج بسیاری را متحمل شد تا ایرانیان بتوانند اوستا را به زبان ساده فارسی مطالعه کنند و از اوضاع، اخلاق و روایت‌های تاریخی و اساطیری نیاکان خود آگاه شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان تصریح کرد: استاد پورداوود خدمات علمی و برجسته‌ای به زبان و ادبیات ایران ارائه داد تاجایی که دانشگاه تهران به مناسبت شصتمین سالروز تولد پورداود در ۱۳۲۵ خورشیدی نشان ادبی را به او اهدا کرد و بزرگانی چون بدیع‌الزمان فروزانفر، پرویز ناتل‌خانلری، لطفعلی صورتگر و محمد معین در آن مراسم سخنرانی کردند.
در اوایل هفته جاری نیز بار دیگر خبری مبنی بر «در مسیر تخریب آرامگاه پورداوود» دغدغه ای دوباره شد برای علاقمندان از این‌رو گروه ایرنا در هیبت بازدیدی معمول با حضور در محل این بنای تاریخی در ظاهر نشانی جز سلامت و صلابت نیافت مگر در زاویه هایی از ناودان که خوردگی‌هایی از مصالح مشهود و البته نیاز به مرمت کارشناسانه واضح بود.
در نتیجه تماس با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان نیز چندین پاراگراف بدین شرح برای خبرنگار ایرنا ارسال شد: روز دوشنبه هفته جاری از بنای تاریخی (آرامگاه) استاد پورداوود در منطقه چله خانه رشت بازدید شد که در نتیجه آن مشخص شد ساختمان سالم و بخش کوچکی (ناودان و پیرامون آن) نیاز به مرمت و بازسازی دارد.
ولی جهانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عنوان کرد: با توجه به بسته بودن در آرامگاه بازدید از داخل بنا فراهم نشد اما از آنجایی که منسوبین ایشان معمولا آخر هفته برای ادای احترام و غبارروبی به مکان مورد نظر مراجعه می کنند، بازدید از آرامگاه در زمان‌های مذکور و داخل ساختمان نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت و به تبع آن نسبت به اختصاص اعتبار مکفی احتمالی اقدام لازم صورت خواهد گرفت.
گیلان کهن، فرهنگ مفاخرش همچنان پرقوت و استوار همچون هیرکانیان هزاران ساله اش یک به یک سایه سار کشور و جهانیان شده اند بگونه ای که نمی توان ایرانی بود و به داشتن چنین پر رونقانی همچون استاد ابراهیم پورداوود، دکتر محمد معین، هوشنگ ابتهاج، پروفسور فضل الله رضا، سمیعی، بهزاد، کیومرث صابری و ... افتخار نکرد!
استاد ابراهیم پورداوود ایرانشناس، اوستاشناس و دارنده جوایز علمی جهانی و پاس دارنده زبان ایران باستان در محله ای نزدیک به سبزه میدان رشت زاده شد و در همان محل به مکتب خانه رفت و پس طی مدارج عالی و شهرت در هندسه دانش جهانی، در همان محل آرام گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha