کارنامه موفق دولت در اجرای طرح‌های آبرسانی به روستاهای ایلام

ایلام - ایرنا - طرح جهاد آبرسانی از طرح‌های دولت سیزدهم برای آبرسانی به روستاهای فاقد آب آشامیدنی سالم و یا نیازمند بازنگری در تاسیسات است که در استان ایلام آغاز شده و بر اساس پیش‌بینی‌ها قرار است طی بازه زمانی سه ساله به سرانجام برسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بازخوانی اقدامات و پروژه‌های در دست اجرای دولت در استان ایلام نشان می‌دهد که محرومیت‌زدایی از مناطق محروم به عنوان مقدمه دستیابی به توسعه پایدار و عدالت گستری از مسائل مهم و مطرح در دولت مردمی سیزدهم در ایلام است که با جدیت در حال انجام است.

توسعه زیرساخت های صنعت آب و فاضلاب، اجرای طرح محرومیت زدایی با هدف آبرسانی به روستاهای کم برخوردار، تخصیص اعتبارات برای احداث مجتمع های آبرسانی و مشارکت بسیج سازندگی در اجرای طرح محرومیت زدایی از جمله اقدامات دولت سیزدهم برای تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی در روستاهای استان ایلام است.

در واقع جهاد آبرسانی طرحی برای رساندن آب به روستاهایی است که یا فاقد آب سالم بهداشتی هستند و یا نیازمند بازنگری در تاسیسات آبرسانی هستند، طرحی که به وسعت روستاهای ایران برای رفع تشنگی روستاها تدوین و اجرا شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان دولت سیزدهم شاخص برخورداری از آب شرب روستایی به ۸۰ درصد برسد.

طرح‌ها و پروژه‌های آبرسانی متعددی در مناطق شهری، روستایی و حتی بخش کشاورزی استان ایلام آغاز و یا انجام شده و هم اکنون برنامه‌ریزی برای اتمام آبرسانی سیار به روستاها در استان ایلام در حال انجام است.

بهره برداری از بیش ۲۲ طرح جهاد آبرسانی در ایلام

کارنامه موفق دولت در اجرای طرح‌های آبرسانی به روستاهای ایلام

استاندار ایلام گفت: یکی از موضوعات مهم و اولویت دار استان تنش آبی است، اگرچه با وجود بارش های مناسب در فصل آبی امسال وضعیت منابع آبی بهبود پیدا کرد، اما باید از هم اکنون تدابیر لازم برای چالش های پیش رو اتخاذ شود.

وی تاکید کرد: اعتبار اولیه طرح جهاد آبرسانی به ۱۲۸ روستای استان، پنج هزار و ۷۰ میلیارد ریال بود که با رایزنی های انجام شده تعداد روستاهای هدف آبرسانی به بیش از ۲۰۳ روستا با اعتباری بالغ بر هشت هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

بهرام‌نیا تاکید کرد: بر اساس گزارشات بدست آمده پیشرفت کلی پروژه مناسب و مطلوب بوده و تاکنون بیش از ۲۲ روستا از نعمت آب آشامیدنی برخوردار شده اند که جای قدردانی از مجموعه بسیج سازندگی و دستگاه های اجرایی استان دارد.

وی در خصوص وجود برخی معارضات پیش آمده در روند این‌ پروژه، یادآور شد: با وجود برخی محدودیت ها دستگاه های ذیربط تاکنون خوب عمل کرده اند اما در برخی اوقات ناچار هستیم دستگاه ها برای تسریع هرچه بیشتر در تکمیل این‌پروژه آبرسانی نهایت همکاری را بعمل آورند.

بهرام نیا تاکید کرد: برای تسریع در عملیات جهاد آبرسانی به مناطق محروم استان، رفع معارضین با همکاری دفتر فنی استانداری، بسیج سازندگی، راهداری و آبفای استان انجام شود.

بهرام نیا با بیان اینکه ایلام همچنان پیشتاز در پیشرفت فیزیکی آبرسانی به مناطق محروم است، گفت: تاکنون عملیات ۳۰ پروژه جهاد آبرسانی تکمیل شده و برای تسریع در امور نیازمند اهتمام و تلاش بیشتر مجموعه دستگاه های مرتبط با طرح جهاد آبرسانی داریم.

افزایش تعداد روستاهای هدف طرح جهاد آبرسانی به بیش از ۲۰۰ روستا

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام گفت: در جریان طرح جهاد آبرسانی در استان ایلام ١٨ مجتمع با ١٢٨ روستا با اعتبار ۵٠٧ میلیارد تومان در حال اجرا بوده که این تعداد به بیش از ۲۰۳روستا افزایش یافته است.

پرویز ناصری این پروژه ها را شامل اجرای ٧۵٠ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع، ساخت ٣٧ باب مخزن، احداث پنج باب ایستگاه پمپاژ، تکمیل ٢واحد تصفیه خانه آب و بهسازی سه چشمه و حفر و تجهیز دو حلقه چاه برشمرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام تعداد خانوار تحت پوشش را ۶۰۵۰ با جمعیتی در حدود ۲۲ هزار نفر اعلام کرد و گفت: مهمترین چالش های پیش رو این پروژه را وجود معارضین اجتماعی و اداری (راهداری و حمل و نقل جاده ای، منابع طبیعی و میراث فرهنگی و ...)، عدم تخصیص اعتبارات سال ۱۴۰۱ جهت تسریع در انجام عملیات اجرایی قرارداد، عدم تناسب فصل قابل پرداخت جهت خسارات اعلام شده و در نهایت رفع معارضین اجتماعی و اداری و تاخیر در پرداخت مبالغ صورت وضعیت های تایید شده به معین استانی (سازمان بسیج سازندگی سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام) توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اعلام نمود.

پیشرفت طرح جهاد آبرسانی به مناطق محروم ایلام بالاتر از میانگین کشوری است

کارنامه موفق دولت در اجرای طرح‌های آبرسانی به روستاهای ایلام

استاندار ایلام گفت: آبرسانی به روستاهای استان در قالب جهاد آبرسانی از ۱۲۸ روستا به ۲۰۳ روستا توسط قرارگاه سازندگی سپاه افزایش یافت که سهم شهرستان های جنوبی ۹۰ روستا است.

حسن بهرام نیا گفت: یکی از اولویت های دولت سیزدهم تامین آب روستاها، احداث مخازن و خط انتقال است.

وی تاکید کرد: از ابتدای کار جلسه قرارگاه در استانداری و با حضور آبفا و سپاه استان کارها به خوبی شروع و پیگیری ها انجام شد تا تمام روستاها لحاظ شوند.

استاندار ایلام یادآور شد: هم اکنون تعداد روستاها برای آبرسانی به ۲۰۳ روستا افزایش یافته که ۸۰۰ میلیارد تومان برای آنها هزینه می شود و سهم حوزه جنوب از این ۲۰۳ روستا بیش از ۹۰ روستاست درحالیکه این تعداد قبلا ۴۸ روستا بود.

استاندار ایلام گفت: پیشتازی استان ایلام در جهاد آبرسانی بین استان های کشور، نشانگر تعامل ۲ سویه سپاه پاسداران، بسیج سازندگی، گروه های جهادی و شرکت آبفای استان است و این تلاش ها و تعامل ها باید استمرار داشته باشد.

بهرام نیا با قدردانی از همه دست اندارکاران طرح جهاد آبرسانی به مناطق محروم و روستایی استان ایلام، گفت: دفتر فنی بسیج ایلام از دفاتر برتر کشور در پیگیری آبرسانی به مناطق محروم است.

پیشرفت ۶۸ درصدی طرح جهاد آبرسانی به روستاهای ایلام

فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام گفت: پروژه آبرسانی به روستای محروم استان ایلام در قالب قرارداد ۳ جانبه بین آبفای کشور، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و بسیج سازندگی استان در حال انجام است.

سردار جمال شاکرمی اظهار کرد: در قرارداد ۳ جانبه بین آبفای کشور، قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و بسیج سازندگی سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان، پنج هزار میلیارد ریال برای آبرسانی به ۱۲۸ روستا پیش‌بینی شده که قابلیت ارتقا به هشت هزار میلیارد ریال برای ۲۰۵ روستا را دارد و با وجود اینکه تاکنون ۲۰ درصد اعتبارات این طرح دریافت شده اما این پروژه ۶۸درصد پیشرفت فیزیکی واقعی داشته است.

وی با بیان اینکه قرارگاه محرومیت‌زدایی نیز فعالیت‌های قابل توجهی در راستای خدمت به محرومین استان انجام داده است، گفت: ۱۲۰۰ گروه جهادی در قالب قرارگاه محرومیت‌زدایی در استان فعالیت می‌کنند و در گروه‌های حداقل ۱۰ نفره که بعضاً به ۵۰ نفر هم می‌رسند و در پایگاه‌های مقاومت محلات تشکیل می‌شوند، در حوزه‌های عمرانی، فرهنگی، خدمات مشاوره‌ای، خدمات پزشکی، خدمات حقوقی و بسیاری زمینه‌های دیگر به محرومین خدمت‌رسانی می‌کنند.

کارنامه موفق دولت در اجرای طرح‌های آبرسانی به روستاهای ایلام

برنامه‌ریزی آبفای ایلام برای حفر ۱۶ حلقه چاه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام گفت: حفر و تجهیز ۱۶ حلقه چاه آب به منظور تامین آب پایدار در مناطق شهری و روستایی استان جزو برنامه‌های این شرکت است.

پرویز ناصری تصریح کرد: حفر و تجهیز این ۱۶ حلقه چاه در شهرهای ایلام، لومار، آسمان آباد، شهرک توحید، آبدانان و شهرستان دهلران جهت افزایش ظرفیت تامین آب شهری و روستایی صورت می‌گیرد.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های این شرکت شروع عملیات اجرای ۳.۵ کیلومتر خط انتقال جهت آبرسانی به پهنه فشاری میلاد و مجتمع ۶۴۰ واحدی طرح نهضت ملی مسکن در شهر ایلام است.

مدیرعامل آبفای ایلام یادآور شد: همچنین انجام مطالعات ژئوتکنیک در محل احداث ۲ باب مخزن بتنی به حجم های سه و پنج هزار مترمکعبی در شهر ایلام جهت تامین آب زون های فشاری و لایه های مرزی دارای افت فشار و جزو اولویت های این شرکت در شهر ایلام است.

ناصری تاکید کرد: مطالعات و اجرای طرح ارتقای ظرفیت تصفیه خانه آب ایلام به ۸۰۰ لیتر بر ثانیه به عنوان طرح ویژه اضطراری استان نیز آغاز شده است.

وی اضافه کرد: دره شهر نیز از جمله شهرستان هایی است که با توجه به مشکلات تامین آب در برخی مناطق شهری و روستایی آن عملیات اجرایی فاز اول آبرسانی به شهر ماژین و ۱۸ روستای دارای مشکل کمی و کیفی آب با بهسازی سه دهنه چشمه، اجرای ۳.۲ کیلومتر خط انتقال فلزی و احداث و بهره برداری از یک واحد فیلتر تحت فشار آغاز شده است.

فاز اول آبرسانی به مجتمع ماهیزان داجیوند هلیلان با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام گفت: با حمایت استاندار و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، تمام تلاش مجموعه آبفای استان، ارتقا و بهبود آبرسانی و تامین آب شرب پایدار برای مردم شریف استان است.

ناصری با اشاره به اجرای فاز اول آبرسانی به مجتمع ماهیزان داجیوند هلیلان یاد آور شد: در سنوات گذشته روستاهای مجتمع ماهیزان داجیوند هلیلان با کمبود آب مواجه بودند، لذا جهت بهبود و ارتقا آبرسانی به این مجتمع، در فاز اول اقداماتی از قبیل: حفر و بهره برداری از یک حلقه چاه آبرفتی به عمق ۱۰۰ متر با آبدهی ۳۰ لیتر بر ثانیه، احداث خط انتقال بطول بیش از ۱۲ کیلومتر، احداث یک باب مخزن ۲۰۰ متر مکعبی بتی انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه این طرح با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست، افزود: برای فاز اول آبرسانی، اعتباری به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام افزود: در صورت تأمین اعتبار به موقع، این پروژه تا پایان تیرماه ۱۴۰۲ به اتمام خواهد رسید که جمعیتی بالغ بر ۶۰۰۰ نفر از آب پایدار، بهداشتی و سالم برخوردار خواهند شد.

افتتاح مخزن ۲ هزار مترمکعبی آب چوار

کارنامه موفق دولت در اجرای طرح‌های آبرسانی به روستاهای ایلام

مدیرعامل آب و فاضلاب استان ایلام در آیین افتتاح این مخزن ۲ هزار متر مکعبی، اظهار کرد: ۹ مخزن آب در شهرستان چوار اجرایی شده است.

ناصری افزود: پروژه های آبرسانی انجام شده در سطح شهرستان چوار طی دوره سال ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ شامل احداث ۹ باب مخزن ذخیره بتنی به حجم ۳۸۰۰ متر مکعب در شهر چـوار و ۱۰ روستا شامل پلکانه بان امرود و چغا کبود، حاج بختیار، دارتوت، پلک لک پلک گردل مخزن مادر مله سیه ، آبزا و میر مکان احداث و توسعه ۳۹ کیلومتر خط انتقال جهت روستاهای دو مجتمع آبرسانی مورت و چشمه رمضان است.

وی افزود: توسعه و اصلاح ۴۵ کیلومتر شبکه توزیع ۱۷ روستا شامل چشمه سرخ تازه آباد، پلکانه، پلک لک پلک گردل، بان امرود ، چغا کبود، دارتوت، بانخشک سرچم ، لو گنجوان ، سرچم دهارون ، میرمکان گره چکا، پاقلعه ، پاچه، انجیر و شط هریز بهسازی چشمه شیرین آب و چشمه رمضان نیز در دستور کار است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام با اشاره به بازسازی محوطه ایستگاه پمپاژ شهر چوار اعتبار هزینه شده را ۸۵ میلیارد تومان از محل منابع محرومیت زدایی جهاد آبرسانی، صندوق توسعه آبرسانی به مجتمع های اولویت دار روستایی اعتبارات استانی و اعتبارات آبرسانی به شهرهای دارای تنش آبی عنوان کرد.

ناصری یادآور شد: پروژه های در دست اقدام شامل شروع و تکمیل عملیات فاز اول پروژه آبرسانی به شهر چوار و تعداد ۴۶ روستای دو مجتمع آبرسانی روستایی مورت و چشمه رمضان شامل

نیرو رسانی، تجهیز ۲ حلقه چاه آب شرب واقع در تنگ حمام، احداث پنج باب چاهک پمپاژ خرید و اجرای خط انتقال به قطر ۳۰۰ و ۲۰۰ فولادی به طول ۸ کیلومتر و احداث سیستم تصفیه به روش گوگرد زدایی با اعتبار مورد نیاز ۴۰ میلیارد تومان است.

وی احداث ۴ باب مخزن بتنی به حجم ۴۵۰ متر مکعب جهت روستاهای بهارستان چشمه سرخ شهرک، شهید رجایی و مخزن مادر روستاهای گره ، چگا پاقلعه پاچه، انجیر و شط هریز با اعتبار مورد نیاز ۶ میلیارد تومان، احداث و توسعه ۱۰ کیلومتر خط انتقال جهت روستاهای شهرک شهید رجایی ، بانسرو و پارده با اعتبار مورد نیاز ۱۵ میلیارد تومان، ادامه عملیات اجرایی پروژه های محرومیت زدایی جهاد آبرسانی به روستاهای ۲ مجتمع آبرسانی روستایی مورت و چشمه رمضان را از دیگر پروژه های آبرسانی در شهرستان چوار برشمرد.

کارنامه موفق دولت در اجرای طرح‌های آبرسانی به روستاهای ایلام

امام جمعه ایلام: پروژه های آبرسانی باید با نگاه بلندمدت ترسیم شود

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: پروژه هایی که در حوزه آبرسانی توسط دولت اجرا می‌شود، باید با نگاه بلندمدت طراحی شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار، توفیق خدمت رسانی برای آبرسانی را اقدامی بسیار ارزشمند دانست و تصریح کرد: امسال بارش‌های ابتدای سال جدید نشاط و شادابی را در جامعه و طبیعت ایجاد کرد که نشانه ای برای پی بردن به عظمت، رحمت و وعده های الهی است.

امام جمعه ایلام یادآور شد: عدالت در توزیع آب در نقاط مختلف شهر و مطالبه مردم است و انتظار می رود مدیران دستگاه های اجرایی در حوزه های مختلف، این موارد را به عنوان مستند مورد توجه قرار داده و در مرکز برای پیگیری اقدام لازم را انجام دهند.

حجت‌الاسلام کریمی تبار تاکید کرد: با توجه به تنش های آبی که در استان وجود دارد لازم است در حوزه آب، برنامه ریزی و اجرای طرح های آبرسانی و تامین آب با چشم انداز بلند مدت ترسیم شود و در سفر آتی رئیس جمهور جزو مصوبات سفر قرار گیرد.

امام جمعه ایلام گفت: مدیران دستگاه های اجرایی نباید به حداقل ها قانع باشند و افق های بلند مدت را با اجرای طرح ها را برای مجموعه خود و خدمت به مردم و آینده استان ترسیم کنند.

حجت‌الاسلام کریمی تبار افزود: جمعیت استان ایلام در ایام اربعین حسینی با توجه به استقبال گسترده از مرز مهران، افزایش و باید متناسب با این موضوع و اوج مصرف، در این خصوص برای چندین سال آینده برنامه ریزی شود.

وی با اشاره به اینکه میانگین مصرف باید ۱۵۰ لیتر باشد ولی در شهر ما ۴۴۰ لیتر است، یادآور شد: این هدر رفت آب اسراف است و باید اقدامات لازم برای جلوگیری و اصلاح این رویه انجام داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha