عملیات جونده‌کشی و سمپاشی علیه سالک در قصرشیرین آغاز شد

قصرشیرین - ایرنا - رئیس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: عملیات جونده‌کشی و سمپاشی محیطی برای مقابله با بیماری سالک در این شهرستان آغاز شد.

«عمران آزادی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به آغاز فصل گرما و زاد و ولد حشرات زمان سمپاشی علیه حشرات موذی و سالک فرا رسیده که در این خصوص اقدام های پیشگیرانه شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین آغاز شده است.

وی اظهار کرد: تعداد افراد مبتلا سالک از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته که در این خصوص سمپاشی و عملیات مقابله با سالک برای مهار آن شروع شده و تمام کانون های شهری و روستایی سالک در این عملیات سمپاشی خواهد شد.

رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین ادامه داد: به همین منظور چهار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است که بخشی از کار انجام شده و بخش دیگر نیز در دست اقدام است.

آزادی گفت: عملیات مقابله با سالک شامل سطح ۲۴ روستای شهرستان قصرشیرین و بخشی از شهر می شود که هدف کلی از آن، پیشگیری و کنترل بیماری سالک و نابودی جوندگان وحشی مخزن بیماری سالک در کانون‌های شهری و روستایی است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین افزود: از راه های مقابله با سالک علاوه بر سمپاشی، لایروبی کانال‌ها، جمع آوری نخاله ها و زباله‌های شهری و روستایی و دفن بهداشتی، جونده کشی و کنترل و جمع آوری سگ‌های ولگرد همگی رابطه مستقیم با بیماری سالک دارد.

او اضافه کرد: آموزش اصولی برای آشنایی مردم با بیماری سالک و راه‌های مقابله با آن در دستور کار است و ضمن اینکه مردم همچنین مراقب باشند که جوندگانی مانند موش در حیاط منازل آن ها نباشد تا شاهد افزایش بیماری سالک نباشیم.

بیماری سالک که نوع خشک آن بیشتر در نواحی گرمسیر شیوع پیدا می‌کند با زخم تاول شکل و بدون درد همراه است که با توجه به درمان بسیار سخت آن رعایت مسایل بهداشتی و پیشگیری مهمترین راهکار مقابله با آن است.

‌بیماری سالک از طریق گزش برخی گونه‌های پشه خاکی آلوده بسیار کوچک که به اندازه یک سوم پشه‌های معمولی است انتقال می یابد و محل زندگی این پشه در جاهای تاریک، سایه و مرطوب مانند لانه موش های صحرایی، اطراف زباله ها، نخاله های ساختمانی و شکاف در و دیوارها است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق، ۲ مرز رسمی فعال خسروی و پرویزخان دارد.

قصرشیرین دارای ۲ بخش سومار - نفت شهر و بخش مرکزی است که بخش مرکزی این شهرستان دارای ۲۸ روستای خالی از سکنه و ۲۵ روستای دارای سکنه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha