نخست وزیر هند راهی واشنگتن شد/ همکاری در صنعت دفاعی و فناوری‌های پیشرفته

تهران- ایرنا- نارندرا مودی، برای خرید صنایع دفاعی و تجارت فناوری‌های پیشرفته، به واشنگتن سفر کرده است، هند به دنبال تولید تسلیحات و تجهیزات بیشتر داخل خاک خود و همچنین ایجاد موقعیت برای صادرات است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از رویترز، نارندرا مودی نخست وزیر هند، این هفته برای دیداری که نقطه عطفی برای روابط دوجانبه این کشور با آمریکاست، به واشنگتن سفر می کند، هدف از این سفر همکاری عمیق تر در صنعت دفاعی و اشتراک گذاری فناوری‌های پیشرفته است.

انتظار می‌رود این سفر به هند امکان دسترسی به فناوری‌های حیاتی آمریکایی در حوزه دفاعی را بدهد که واشنگتن به ندرت این ادوات و اطلاعات را به غیرمتحدانش ارسال می کند.

بیش از دو دهه است که روسای جمهور آمریکا از روابط قوی تر با هند به عنوان یک اقتصاد نوظهور آسیایی و قدرت منطقه ای، استقبال می کنند. جو بایدن، بر اساس این اندیشه همکاری های خود با هند را گسترش داده است زیرا هند را به عنوان یک شریک حیاتی در تلاش های خود برای عقب راندن از نفوذ رو به گسترش چین در سراسر جهان و تقویت امنیت در هند و اقیانوس آرام می بیند.

واشنگتن همچنین می خواهد هند را از شریک دفاعی سنتی خود روسیه دور کند، دهلی نو، با وجود تحریم ها به تجارت با مسکو ادامه می دهد و خرید نفت ارزان روسیه را پس از تهاجم به اوکراین افزایش داده است که باعث ناامیدی غرب شده است.

هند نیز بر تردیدهای تاریخی خود غلبه کرده است و در میان تنش های نظامی خود و روابط متزلزل با چین به غرب نگاه می کند. اگرچه مودی چندین سفر قبلی به آمریکا داشته است، اما این اولین سفر وی با اهداف دیپلماتیک و یک سفر رسمی دولتی خواهد بود که تنها سومین سفر هر رهبر هندی به آمریکا است.

وینی کواترا، وزیر امور خارجه هند روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: این یک نقطه عطف در روابط ما است، این یک دیدار بسیار مهم است.

کواترا گفت: یکی از دستاوردهای کلیدی که انتظار می رود در این سفر به نتیجه نهایی برسد در زمینه همکاری های دفاعی به ویژه بین صنایع نظامی دو کشور است، زیرا هند به دنبال تولید تسلیحات و تجهیزات بیشتر در داخل خاک خود و همچنین ایجاد موقعیت برای صادرات است.

توافق های اصلی که انتظار می رود در طول سفر مودی، اعلام شوند، شامل موافقت ایالات متحده با جنرال الکتریک (GE.N) برای ساخت موتور جت های جنگنده داخل هند، خرید ۳۱ پهپاد MQ-۹B ساخت شرکت جنرال اتمیکس به ارزش ۳ میلیارد دلار و حذف موانع تجارت در زمینه دفاع و فناوری پیشرفته می شود.

یک مقام ارشد هندی گفت، همکاری در ساخت نیمه هادی ها، فضای سایبری، هوافضا، زیرساخت ها و ارتباطات استراتژیک، پروژه های فضای تجاری، محاسبات کوانتومی و استفاده از هوش مصنوعی در زمینه های صنعتی و دفاعی نیز میان دو کشور مورد بحث قرار خواهد گرفت.

سی راجا موهان، عضو ارشد موسسه سیاست جامعه آسیا در دهلی نو، این یک دیدار معمولی نیست، این یک نقطه عطف اساسی بین هند و ایالات متحده است. این مسئله برای مهار چین یا علیه چین نیست. این مسئله در مورد ایجاد یک موازنه قدرت جدید در آسیا است که دنیا باور کند آسیا چند قطبی است، جایی که هیچ قدرت واحدی بر آن مسلط نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha