نبود تحصیلات تکمیلی در خراسان‌شمالی موجب فرار نخبگان شده است

بجنورد-ایرنا- نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی گفت: دانشجویان خراسان شمالی فضایی برای ادامه تحصیل در مراکز آموزش عالی ندارند و به استان‌های بزرگتر مهاجرت می کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد وحیدی روز سه شنبه در جلسه بررسی ظرفیت های دانشگاه بجنورد که با حضور معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد افزود: کشور ترکمنستان دروازه ایران به آسیای میانه است و باید از حسن همجواری با این کشور در تمامی حوزه ها استفاده شود.

وی افزود: فرصت برای جذب دانشجویان خارجی و ارتباط بیشتر در خصوص تبادلات علمی و دانش محور بودن در مراکز علمی و آموزشی خراسان شمالی فراهم است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استان محروم خراسان شمالی در طرح تحول دانشگاه ها و آمایش استان‌های کمتر توسعه یافته مدنظر باشد.

وی افزود: در طرح تحول دانشگاه ها باید از نقطه قوت استان ها که از جمله ظرفیت بین المللی این استان است استفاده شود.

وحیدی خاطرنشان کرد: مراکز آموزش عالی استان جدیدالتاسیس خراسان شمالی به نسبت سایر استان ها از زیرساخت های آموزشی، خوابگاهی و تجهیزات کمتری برخوردار است و نگاه به این مراکز آموزش عالی باید متفاوت تر باشد.

وی با بیان اینکه نگاه متفاوت تری باید به دانشگاه های مناطق محروم داشت، افزود: تعداد بیش از ۳۸ هزار دانشجو در اندک رشته های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجویان خراسان شمالی را مجبور به تحصیل در سایر استان ها می کند و در اینصورت نرخ بازگشت نیز بسیار پایین است.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دانشگاه کوثر بجنورد تنها مرکز تک‌جنسیتی آموزش عالی شرق کشور ظرفیت بسیار مناسبی برای جذب دانشجویان دختر سایر کشورها را دارد و بسیاری از کشورها از چنین مراکز آموزش عالی استقبال می کنند.

ضرورت ایجاد رشته‌های تحصیلی تکمیلی

رییس دانشگاه بجنورد نیز در این جلسه بر ضرورت ایجاد رشته‌های تحصیلات تکمیلی تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه این مرکز آموزش عالی نسبت به سایر دانشگاه‌ها در کشور تازه تاسیس است در این خصوص نیازمند حمایت جدی هستیم.

محمد شیخ زاده اظهار کرد: دانشجویان خراسان شمالی رشته‌های تحصیلات تکمیلی را مطالبه می کنند و باید به این موضوع رسیدگی شود.

دانشگاه بجنورد، یکسال پس از تاسیس استان خراسان شمالی در سال ۱۳۸۴ با پذیرش دانشجو در ۲ رشته کارشناسی پا گرفت که اکنون شمار رشته های آن به ۵۳ رشته در مقاطع مختلف رسیده است.

بیش از ۳۰ هزار دانشجو دختر و پسر در ۳۳ مرکز شامل دانشگاه‌های دولتی، آزاد، غیر انتفاعی، پیام نور، فنی و حرفه ای، جامع علمی و کاربردی و فرهنگیان خراسان شمالی تحصیل می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha