مسیر رو به توسعه خواهرخواندگی شهر کرمان؛ این بار در روسیه و چین
عکس گنبد جبلیه از نمادهای تاریخی شهر کرمان را نشان می‌دهد

کرمان- ایرنا- مسئولان شهری کرمان هفته گذشته با مصوبه شورا تلاش برای خواهرخواندگی کرمان با شهرهای "نیژنی نووگورود" از کشور روسیه و "شانگهای" از کشور چین را با هدف افزایش تبادلات مشترک فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کلید زدند.

به گزارش ایرنا، در فهرست بلندبالای شهرهای کشورمان که با دیگر شهرهای کشورهای جهان پیوند خواهرخواندگی برقرار کردند، بعد از تهران با ۲۴ خواهرخوانده، اصفهان با ۱۷ خواهرخوانده و چند شهر دیگر نام استان کرمان در ردیف دوازدهم مشاهده می‌شود؛ نامی که طی سال های گذشته و به ویژه در دهه ۸۰ بعد از خواهرخواندگی استان کرمان و لیائونینگ چین در حد یک نام مطرح شد و بعدها در دهه ۹۰ با برقراری پیوند خواهرخواندگی میان یکی از شهرهای ژاپن و بم در ادبیات شهری و فرهنگی این استان جان گرفت.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

هر چند دهه ۸۰ و ۹۰ در ماجرای خواهرخواندگی‌های حرف و سخن زیاد گفته شد اما در این سال ها پاشنه این در بر دیپلماسی شهری نچرخید و منجر به قراردادهایی نشد که تعهدات دو طرفه زمینه توسعه مراودات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را به وجود بیاورد.

مسیر رو به توسعه خواهرخواندگی شهر کرمان؛ این بار در روسیه و چین
نشست آنلاین شهرداران کرمان و آرماویر در دوره قبلی مدیریت شهری

اما اردیبهشت ۱۴۰۰ موضوع خواهرخواندگی کرمان با همسایگان شمالی کشور مطرح و نخستین تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بین شهرداری کرمان و شهرداری آرماویر ارمنستان و نمایندگان وزارت امور خارجه دوطرف، به صورت مجازی منعقد شد؛ تفاهم نامه‌ای که سیدمهران عالم‌زاده شهردار وقت آن را تجربه‌ی برای اشتراک گذاری دانش شهری و عمرانی، شهرسازی، خدمات‌شهری و درآمدهای پایدار شهری توصیف کرد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

اما با روی کارآمدن مدیریت شهری جدید در کرمان، موضوع تفاهم نامه خواهرخواندگی کرمان با آرماویر ارمنستان دوباره مطرح شد و این بار در آبان پارسال تفاهم‌نامه خواهرخواندگی کرمان و شهر آرماویر ارمنستان به صورت حضوری از سوی شهرداران کرمان و آرماویر امضا شد.

توافقنامه با اتاق بازرگانی کرمان، حضور مجموعه اقتصادی کرمان در آرماویر، توسعه شهر هوشمند در کرمان، هفته‌های فرهنگی، نمایشگاه‌ها، نامگذاری نمادهایی در ۲ شهر، معرفی شهرها در رسانه‌های محلی، برقراری ارتباط بین دفاتر گردشگری، مراکز اقامتی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ۲ شهر بویژه در بخش گردشگری، ساختمان و صنعت، توسعه روابط بین موسسه های آموزشی و ورزشی دو شهر، انجمن‌ها و نهادهای مردمی نیز از جمله مفاد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی کرمان با آرماویر برشمرده شد تا نشان دهد برخلاف دهه‌های گذشته که خواهرخواندگی صرفا برچسب توصیفی برای یک شهر حساب می‌شد این بار در فضای شهر کرمان عملی‌تر شود.

در این زمینه یشتر بخوانید:

مسیر رو به توسعه خواهرخواندگی شهر کرمان؛ این بار در روسیه و چین

پارسال بعد از امضای خواهرخواندگی کرمان با آرماویر ارمنستان، موضوع خواهرخواندگی این شهر با یکی از شهرهای لبنان مطرح شد و محمدمهدی فداکار استاندار کرمان نیز در دیدار با محمد وسام المرتضی وزیر فرهنگ لبنان از آمادگی کرمان برای این اتفاق خبر داد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

سال گذشته در نشست‌های متعدد شورای شهر کرمان، موضوع خواهرخواندگی این شهر با شهرهای مختلف جهان چندین بار مطرح شد، در این نشست ها شهرهایی مانند بصره عراق و بعلبک لبنان که هر کدام مشترکات اقتصادی و اجتماعی زیادی با کرمان داشتند مطرح و اعضای شورا و شهرداری به اتفاق بر پیگیری این خواهرخواندگی‌ها تاکید کردند.

مسیر رو به توسعه خواهرخواندگی شهر کرمان؛ این بار در روسیه و چین

سعید شعرباف شهردار کرمان در هفتاد و نهمین نشست علنی شورای اسلامی شهر کرمان نیز تاکید کرد که در حوزه خواهرخواندگی بعضی از شهرها که تناسب با شهر کرمان ندارند از برنامه حذف شدند و شهرهایی که دارای رشد اقتصادی بودند و بستر تاریخی هم داشتند مورد تاکید قرار گرفتند که در همین زمینه مذاکره با ۲شهر در روسیه برای خواهرخواندگی با کرمان شروع شده است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

و اما در نود و هشتمین نشست علنی شورای شهر کرمان درخواست شهرداری برای خواهرخواندگی شهر «نیژنی نووگورود» از کشور روسیه و «شانگهای» از کشور چین نیز به‌منظور تعاملات بین‌المللی، جذب سرمایه‎‌ گذاری اقتصادی، گسترش مراودات فرهنگی و توسعه ظرفیت های گردشگری شهری، همچنین تبادل تجربیات مدیریت شهری مطرح و از شورا درخواست شد تا موافقت خود را نسبت به این اقدام برای خواهرخواندگی شهرهای مذکور اعلام کند که این موضوع به‌ تصویب اعضای شورای اسلامی شهر رسید.

محمود بابایی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز هم در همان نشست به موثر بودن خواهرخواندگی شهر کرمان و شهر آرماویر ارمنستان اشاره و ارتباط تنگاتنگ دانشگاهی شهر آرماویر با شهر کرمان را خوب ارزیابی کرد.

شهردار کرمان هم تاکید کرد که هدف از خواهرخواندگی تنها نامگذاری خیابان نیست؛ بلکه هدف فراهم‌آوردن تفاهم در زمینه‌های مختلف آموزشی، صنعتی، گردشگری و شهری است و برای انتخاب «نیژنی»، شهر تاریخی - تجاری روسیه، مطالعه‌های زیادی انجام شده است.

شعرباف با بیان اینکه شهر بصره عراق نیز گزینه مناسبی برای خواهرخواندگی شهر کرمان است و اقدامات لازم نیز برای آن انجام شده، ادامه داد: بعد از «آراماویر» و «بصره» بر روی شهر «نیژنی» روسیه تمرکز خواهیم کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha