۳.۵ میلیارد تومان وام به فعالان صنایع دستی شاهرود پرداخت شد

شاهرود - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهرود گفت: سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان وام بند الف تبصره ۱۸ به فعالان ۱۱ کارگاه‌ صنایع‌دستی این شهرستان در رشته‌های گوناگون طی سال ۱۴۰۱ پرداخت شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرتضی نظری روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: پرداخت وام مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۱ با رشد ۲۰۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ همراه بود.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته برای ۶ فروشگاه صنایع دستی شاهرود مجوز فعالیت صادر شد، ادامه داد: تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل آن ۵۰ درصد افزایش یافت و برای ۱۶ واحد مجوز فعالیت صادر شد.

نظری خاطر نشان کرد: پنج جشنواره شامل جشنواره زاغ بور در روستای قلعه بالا بیارجمند، نخستین جشنواره گل و گلاب نکارمن، جشنواره سنجد کلامو، نخستین جشنواره نمد ابرسج و جشنواره نخل و خرما طرود طی سال گذشته در شاهرود برگزار شد.

به گفته وی، مرمت و ساماندهی ۱۱ اثر و بنای تاریخی از جمله انبار نمک، سنگ‌فرش بازار تاریخی شاهرود، بقعه شیخ عمادالدین، مسجد جامع، کوچه چهل پیچ، برج و باروی تاریخی شاهرود و بسطام، مسجدجامع تاریخی دستجرد و گرمابه شهر بیارجمند انجام شد.

وی از ثبت ۱۹ پرونده میراث طبیعی و معنوی شهرستان شاهرود در فهرست میراث فرهنگی کشور خبر داد و گفت: تعداد ۶ مهر اصالت ملی در سال ۱۴۰۱ اخذ شد.

۱۱ درخت کهنسال شاهرود ثبت ملی شد

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهرود با بیان اینکه ثبت درختان کهنسال این شهرستان در دستور کار است، ابراز کرد: سال گذشته ۱۱ درخت کهنسال از جمله باغ سراب، روستای ابرسج، مسجد جامع و روستای قلعه بالا در فهرست میراث طبیعی کشور در قالب ۶ پرونده ثبت شد.

وی با بیان اینکه تهیه پرونده‌های ثبتی درختان چنار کهنسال بسطام، روستای دزیان و قنات‌های شهرستان شاهرود نیز در دستور کار قرار دارد، افزود: عمارت تاریخی باغ سراب و درختان چنار آن نیز در فهرست میراث فرهنگی و طبیعی کشور ثبت شد.

نظری ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ هشت پرونده از جمله آیین سنتی زیارت منبر و افروختن شمع، آیین سنتی دوری پران و شب یلدا و مهارت بافت کلاه پشمی در فهرست میراث معنوی و ناملموس کشور به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه توانمندسازی، معرفی و تبلیغ صنایع دستی شهرستان شاهرود با برگزاری بیش از ۲۰ رویداد و دوره آموزشی انجام شد، افزود: نخستین رویداد ملی صنایع خلاق و فرهنگی با مشارکت پارک علم و فناوری استان سمنان برگزار شد.

این مسوول از برگزاری ۱۱ نمایشگاه صنایع دستی و هنری در شهرستان شاهرود خبر داد و گفت: هفت دوره آموزشی تخصصی ویژه هنرمندان صنایع دستی برگزار شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهرود خاطر نشان کرد: نخستین مرکز نوآوری فرش و دستبافته‌ها نیز در این شهرستان راه اندازی شد.

وی از کسب رتبه نخست استان در حوزه ستاد خدمات سفر ۱۴۰۲ خبر داد و افزود: نخستین جشن ثبت ملی قله شاهوار با حضور مردم و مسوولان استان و شهرستانی در دانشگاه صنعتی شاهرود برگزار شد.

نظری با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی یک نهاد سیاست‌گذار در سه حوزه صنایع دستی، گردشگری و میراث است، تصریح کرد: قانونگذار مرمت و نگهداری بناها، آثار و ابنیه در اختیار ارگان‌های دولتی و غیردولتی را بر عهده آنها گذاشته است و اداره میراث فرهنگی نقش نظارتی دارد.

شهرستان شاهرود با توجه به اقلیم‌های متنوع و وجود هشت منطقه گردشگری مصوب هیات دولت، هشت روستای گردشگری، یک شهر نمونه گردشگری، جاذبه های تاریخی و عرفانی و طبیعی متعدد، طی سال پذیرای شمار زیادی از گردشگران است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha