سرآمدان آسمان فرهنگ ایران زمین + فیلم

۳۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۱۹
کد خبر: 85146910
سرآمدان آسمان فرهنگ ایران زمین + فیلم

تهران- ایرنا- آیین نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی، ۱۰ ستاره درخشان دیگر را به جامعه ما معرفی کرد، فرزانگان، میراث‌داران و میراث‌بانانی که سرآمدان آسمان فرهنگ ایران زمین هستند.

به گزارش خبرنگار میراث‌فرهنگی ایرنا، از دو سال پیش نهالی ماندگار در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشته شد،‌رسم و آیینی برای معرفی، نکوداشت و تجلیل از مفاخر و چهره‌های مانگار میراث فرهنگی. آیینی که که علاوه بر معرفی و تجلیل، پیشکسوتان و بزرگان حوزه میراث فرهنگی را که گنجینه‌های زنده بشری هستند، یا جامعه فرهنگ‌دوست و عالم‌پرور ما معرفی می‌کند.

پژوهشگران، ایران‌شناسان، باستان‌شناسان، مرمت‌گران، معماران و حافظان میراث‌فرهنگی این آب و خاک که دهه‌های متمادی به میراث‌داری و میراث‌بانی از فرهنگ و تاریخ ایران مشغول بوده‌اند،‌ ستاره‌هایی پرفروغ، تابان هستند که شاید در این سال‌ها فراموششان کردیم و یقینا به حرمت دانش و تلاش آنهاست که امروزه میراث فرهنگی ملموس و ناملموس ایران بیشتر حفاظت شده و بهتر شناخته شده است و نکوداشت آنها و ستایش دستاوردهایشان نه از نوع تعارفات مرسوم که از قضا به جا، لازم و مقبول است.

در آیین اول که سال ۱۴۰۱ برگزار شد، ۱۲ پیشکسوت که عمر خود را در بخش‌های مختلف حوزه میراث‌فرهنگی صرف کردند، نامشان بر لوح محفوظ این رویداد و در آیین دوم که امسال برگزار شد، ۱۰ ستاره درخشان دیگر در آسمان فرهنگ ایران ثبت شد.

به رسم ارج نهادن به دستاوردهای فرزانگان فقید، در آیین سال گذشته یاد و خاطره مرحوم دکتر باقر آیت‌الله زاده شیرازی (۱۳۱۵ نجف-۱۳۸۶ تهران) معمار، مرمت‌گر، استاد دانشگاه، چهره ماندگار عرصه معماری، حفاظت و مرمت بناهای تاریخی ایران و عضو پیوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران با حضور فرزند وی گرامی داشته شد و امسال نیز در دومین نکوداشت از تلاش‌ها و زحمات زنده‌یاد یعقوب دانش‌دوست (۱۳۱۷تبریز-۱۴۰۲-مشهد) پژوهشگر میراث، معمار و مرمت‌گر بناهای تاریخی، مرمتگر بسیاری از مساجد تاریخی کشور از جمله مسجد گوهرشاد و مسجد شاه مشهد، مسجد جامع نیشابور،‌مدرسه دودر، مدرسه پریزاد، مدرسه میرزاجعفر و آرامگاه عطار و احیای باغ آن با حضور خانواده وی تجلیل شد.

سرآمدان آسمان فرهنگ ایران زمین + فیلم
نخستین آیین نکوداشت مفاخر میراث فرهنگی ایران - ۱۳ تیر ۱۴۰۱

ستاره‌های آسمان فرهنگ ایران‌زمین

در نخستین دوره که تیر ماه سال گذشته برگزار شد به پاس یک عمر خدمت برای پاسداری از فرهنگ ایران‌زمین محمدرضا اولیا، عبدالله جبل‌ عاملی، حمیده چوبک، علی‌اکبر سعیدی، محمدحسن سمسار، محمدرحیم صراف، زنده باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی، فائق توحیدی، رجبعلی لباف خانیکی، مهدی مجابی، محمدحسن محب‌علی و محمدمیرشکرایی تجلیل شد.

و امسال در دومین دوره که ۲۵ خرداد برگزار شد، با اهدای لوح از زهره بزرگ‌مهری مهندس معمار، نویسنده، پژوهشگر و معمار ایرانی، زنده‌یاد یعقوب دانش‌دوست پژوهشگر میراث، معمار و مرمت‌گر بناهای تاریخی، سید منصور سید سجادی دکترای ایرانشناسی، پژوهشگر و نویسنده، اسکندر مختاری طالقانی دکترای پژوهش هنر، مرمت‌گر، پژوهشگر میراث معماری و شهرسازی، جلیل گلشن بافقی باستان‌شناس، پژوهشگر، حفاظت‌گر آثار تاریخی، هایده لاله دکترای باستان‌شناسی، پژوهشگر و مولف، سید محمود طالقانی دکترای مطالعات شهری و موسس موزه روستایی گیلان، رسول وطن‌دوست پژوهشگر، مرمت‌گر آثار و اشیای تاریخی، عبدالحسین وکیلی فرد از بنیان‌گذاران سازمان میراث‌فرهنگی و عبدالرحمان وهاب‌زاده باستان‌شناس پژوشگر، حفاظت‌گر آثار تاریخی تجلیل شدند.

سرآمدان آسمان فرهنگ ایران زمین + فیلم
دومین نکوداشت چهره های ماندگار میراث فرهنگی ایران- ۲۵ خرداد ۱۴۰۲

صدرنشینی نام‌آورانِ گمنام

می‌گویند ستاره‌هایی که در آسمان می‌بینیم، مدت‌ها قبل متولد شده‌اند، اما تا نورشان برای ما دیدنی شود، سال‌ها زمان می‌برد. این حکایت ستاره‌های آسمان فرهنگ ایران‌زمین است؛ ستاره‌هایی که سال‌ها با مشقت بسیار و بدون چشم داشت، برای اعتلای نام ایران تلاش کرده‌اند و غم‌انگیز اینکه گاهی کوشش آنها،‌ هرگز دیده نمی‌شود.

اما بالاخره باید یک جایی این بازی یک‌طرفه را بر هم زد و تا قبل از آن‌که خیلی دیر شود، ستاره‌های آسمان فرهنگ را به نسل جدید و آیندگان بشناسانیم و این نام‌آورانِ در عین حال گمنام حوزه میراث‌فرهنگی را در صدر بنشانیم تا چراغ راه آیندگان باشند و اکنون می‌توان امیدوار بود دبیرخانه «نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی ایران» با ادامه رویه کنونی خود در سال‌های آتی، نقطه پایانی بر غربت ستاره‌های آسمان میراث فرهنگی ایران باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha