۳۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۴۴
کد خبر: 85146971
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 گزیده‌ها و ناگفته‌های سخنان رئیس جمهور با مردم

تهران- ایرنا- رئیس جمهور همزمان با دومین سالروز انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در گفت‌وگویی تلویزیونی با مردم به تشریح اقدامات دولت در میانه سکانداری امور اجرایی کشور حوزه‌های داخلی و خارجی پرداخت که مهمترین گزیده های سخنانش با مردم را را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت، آیت الله سید ابراهیم رئیسی شب گذشته در نهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم به موضوعاتی در حوزه سیاست داخلی و انتخابات ۱۴۰۰، حوزه‌های صنعتی، تولید، اقتصادی چون کاهش تورم، احیا کارخانه های تولید، اصلاح نظام اقتصادی (یارانه‌ها)، اصلاح ساختار در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی، وعده در حال اجرای ساخت مسکن و در عرصه سیاست خارجی نظیر نحوه از سرگیری روابط تهران - ریاض، شکستن رکورد تجارت خارجی پس از ٤٠ سال، فراوانی منافع برای کشور در سفرهای منطقه‌ای و بین‌المللی، پذیرفتن عضویت ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای در این دولت و سایر موارد پرداخت.

در نوشتار زیر به اختصار به مهمترین گزیده های سخنان شب گذشته - ۳۰ خردادماه - رییس جمهور مرور می شود:

اقدامات دولت در عرصه بهبود اوضاع اقتصادی

- راه اندازی بیش از ۴۸۰۰ واحد صنعتی

- رشد اقتصادی از ۰.۴ درصد (رشد نزدیک به صفر) به ۴.۵ درصد در اسفندماه ۱۴۰۰

- کاهش ۲۰ درصدی تورم در طی ۶ ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم

- افزایش حدود ۴۰ درصد سطح تولید خودرو در سال ۱۴۰۱

- فروش بیشتر از ۳۰۰ هزار بشکه نفت در همان ماه‌های اول دولت و جبران کسریِ ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی بودجه

- پرداخت ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه به مردم در ۱۴۰۱ در پی اصلاح نظام اقتصادی و افزایش ۸ تا ۹ برابری میزان یارانه ها

- صفر کردن ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی در سواحل کشور

- فراهم شدن زیرساخت کالابرگ از دی ماه ۱۴۰۱ با هدف ثبات بخشی به سفره مردم

- حرکت به سمت تولید ۱.۷ میلیون خودرو در سال و هدف گذاری رساندن تولید خودرو به ۲ میلیون دستگاه در راستای نیاز نداشتن به واردات آن

- شناسایی ۲ میلیون مودی مالیاتی جدید و انجام اقداماتی در جلوگیری از فرارهای مالیاتی

- اجرای رتبه بندی معلمان بعد از ١١ سال

- جلوگیری از اضافه برداشت برخی بانک ها از امسال

- ایجاد ده‌ها سامانه در زمینه پرداخت تسهیلات، صدور مجوزها، تجارت و دولت هوشمند در اصلاح ساختار مبازره با مفاسد

- کنترل رشد نقدینگی و پرهیز از هزینه‌های اضافی در مهار تورم

- کاهش رشد نقدینگی ۴۳ درصدی به ۳۰ درصد تا اواخر سال ۱۴۰۱

- رشد ۱۹ درصدی تولید ماشین‌آلات و تعیین تکلیف ۲ هزار و ۷۰۰ معدن در سراسر کشور

- اصلاح ساختار نظام بانکی و حذف ارز ترجیحی

- افزایش ۵ برابری مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در پروژه‌های وزارت نفت

- درباره احیای دریاچه ارومیه

- پرداخت سر موعد حقوق و دستمزد دستگاه ها

اقدامات در دست اجرا

- تراز کردن ۵ ناترازی موجود در کشور در بحث انرژی، آب، نظام بانکی، صندوق‌های بازنشستگی و بودجه و پیش بینی در برنامه هفتم توسعه

- درآمدزا کردن صندوق‌های بازنشستگی؛ تاکنون بالای ۹۵ درصد پرداختی صندوق‌های بازنشستگی را دولت پرداخت می‌کند

- تداوم و افزایش روند احیا کردن کارخانه های تولیدی در استان های کشور

- افزایش تولید داخلی خودرو و برنامه برای روند تولید ۲ میلیون خودرو در سال

- افزایش اعتبار لازم برای اجرای قانون رتبه بندی معلمان که در عمل به بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

- هدف‌گذاری در تحقق رشد ۸ درصدی

اقدامات دولت در عرصه سیاست خارجی

- گشایش در روابط خارجی و موافقت با درخواست عضویت کشورمان در سازمان شانگهای پس از ۱۷ سال

- افزایش چهار برابری حجم مبادله تجاری ایران و تاجیکستان پس از یکسال

- افزایش تجارت ۳۰ تا ۴۰ درصد ایران با کشورها نسبت به گذشته

- رسیدن صادرات غیرنفتی به ۵۳ میلیارد دلاری و رکوردزنی ۴۰ ساله

- احیای روابط با کشورهای همسایه

- امضای قرارداد مبادله گازی با عشق‌آباد امضا و رفع مشکلات مردم در برخی از استان‌های کشور

- از سرگیری روابط تهران_ریاض بعد از ٨ سال


ناگفته های رئیس جمهور در نهمین گفت و گو با مردم

۱- انتخابات ۱۴۰۰

- دو سال پیش مردم وحتی مسئولان هم معتقد بودند که شرایط حتی از دوران جنگ بدتر است. هم دشمنی دشمنان و هم عملکرد دولت وقت که در ایجاد آن شرایط موثر بود، احساس می‌کردم مردم به نوعی ناامید شده‌اند و باید آن وضع تغییر می‌کرد و بر این اساس وارد صحنه انتخابات شدم و همه تلاشم افزایش مشارکت و تبدیل ناامیدی مردم به امیدواری بود.

- در آن مقطع برای افزایش مشارکت، درباره کسانی که در آن زمان به هر دلیلی صلاحیتشان مورد تردید قرار گرفته بود، با شورای نگهبان صحبت کردم که صلاحیت آن‌ها مجدد بررسی شود و آنها هم وارد عرصه انتخابات شوند. البته آنها خودشان در اظهاراتشان می‌گفتند ما هم بیاییم، نتیجه انتخابات عوض نخواهد شد چون سنجش‌ها نشان می‌داد برنده انتخابات کیست و اگر نامزدهایی ردصلاحیت شده هم تأیید می‌شدند، نتیجه انتخابات تغییر نمی‌کرد اما ممکن بود به افزایش مشارکت کمک کند.

۲-وضعیت کشور در۱۴۰۰

- کسری بودجه به عنوان ام‌المصائب مشکلات کشور، عبور وضعیت ذخایر کالاهای اساسی از وضعیت زرد به قرمز، رکود بسیاری از کارخانجات و کارگاه‌ها به دلیل مشکل در تامین منابع مالی و نیز بروز مشکلات جدی در روابط خارجی کشور به ویژه در ارتباط با همسایگان تنها بخشی از مسائلی بود که دولت مردمی در آغاز فعالیت خود با آنها مواجه بود.

- ما نه برای ناامیدی مردم بلکه برای امیدوار کردن مردم به میدان آمده بودیم که باید در عمل و در میدان اتفاق می‌افتاد، لذا توانستیم با واردات و تولید همزمان واکسن، شیوع کرونا را مهار کنیم و با ایجاد شرایط مناسب باعث رونق تولید شویم تا هم با ایجاد منابع جدید درآمدی بر کسری بودجه غلبه کرده و هم واحدهای راکد را احیا کنیم.

- زمانی موضوع تحویل خزانه خالی به دولت مطرح بود، در حالی که ما نه خزانه خالی بلکه خزانه بدهکار را تحویل گرفتیم و ماهانه ۱۳ هزار میلیارد تومان از فاکتورهایی که در دولت قبل هزینه شده را پرداخت می‌کنیم. دلیل بیان این مسائل صرفاً از این جهت است که مردم بدانند این دولت وارث چه مشکلاتی بوده است.

- در اسفند ۱۴۰۰ در حالی که ۶ ماه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم می‌گذشت، تورم ۲۰ درصد کاهش یافت و توانستیم کسری بودجه را جبران کنیم و ذخایر کالاهای اساسی را به حدی قابل قبول برسانیم و از طرفی نیز مساله کرونا به نحوی پیگیری شد که مدارس و دانشگاه‌ها راه‌اندازی شد و کسب و کارها راه افتاد.

۳- حمله سایبری و سنگ اندازی‌های دشمن

- در اردیبهشت در اثر حمله سایبری پمپ بنزین‌های کشور ۴۸ ساعت از کار افتادند؛ هدف این حمله ایجاد نارضایتی و تبدیل آن به بحران‌های اجتماعی بود. دشمن احساس کرد کشور در حال پیشرفت است برای همین اغتشاشات را راه انداخت. ولی هیچ اتفاقی در کشور نیفتاد چون مردم به دولت اعتماد داشتند.

- در آن مقطع با شایعات عجیب علیه مسئولان، نظام بانکی و بازار و همچنین عددسازی، تلاش شد تا به تورم دامن زده شود و در مردم ایجاد نگرانی کنند که خوشبختانه مردم آنها را ناکام گذاشتند.

- با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب که تاکید داشتند اساس این اغتشاشات به این دلیل است که دشمن احساس کرده که کشور در حال پیشرفت است و ناامیدی مردم به امید تبدیل شده باید گفت که قیمت دلار از شهریور ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ دو هزار تومان افزایش یافت ولی بعد از اغتشاشات وضعیت دلار کاملا متفاوت می‌شود. دشمن می‌خواست با جنگ ترکیبی روند پیشرفت کشور را متوقف کند ولی مردم تصمیم گرفتند اجازه ندهند پیشرفت متوقف شود.

۴- عضویت ایران در شانگهای

- عضویت ما در سازمان همکاری‌های شانگهای از ١٧ سال قبل مطرح بود اما چرا در این دولت عضویت ایران را پذیرفتند؟. برخی مدعی هستند که مقدمات همه این کارها قبل از دولت سیزدهم تمهید شده و حالا در این دولت به ثمر رسیده است. مساله مهم این بود که آن اتفاقی که باید در عمل و در میدان می‌افتاد، حاصل نشد تا مثلا بعد از ۱۷ سال با درخواست ایران برای عضویت در سازمان شانگهای موافقت شود.

- چه اتفاقی افتاد که اعضای سازمان شانگهای با درخواست عضویت ایران موافقت کردند؟. آنها احساس کردند که دولت سیزدهم نگاهش فقط به چند کشور محدود و اخم و لبخند آنها نیست و نگاه و رویکردی متوازن و متعادل را در رابطه با غرب و شرق دنبال می‌کند و دنبال همکاری جدی با همه کشورها است، لذا پیام دادند که با درخواست شما موافقت شده است.

- ما این نگاه را نداریم و بر اساس سیاست عزت، حکمت و مصلحت و با دیپلماسی عزتمندانه و نه دیپلماسی التماس، حل مشکلات کشور و رونق بخشیدن به کار و زندگی مردم را وابسته به اراده و تصمیم دیگران نکردیم.

۵- غفلت از ۱۵ همسایه

- ارتباط با همسایگان بسیار مهم و راهبردی است. چرا باید از ۱۵ همسایه خود غافل شویم؟ چرا رابطه ما با ترکمنستان که به تعبیر رهبر انقلاب خویشاندان ما هستند باید چند سال قطع شود. چرا پرداخت مطالبات این کشور ۵ سال تاخیر داشت و منجر به وضع جریمه علیه کشورمان شده بود.

- مردم استان‌های خراسان رضوی، مازندران و گلستان در زمستان مشکل گاز داشتند و عذاب می‌کشیدند. با امضاء قرارداد سوآپ گازی در اولین سفرم به عشق‌آباد مشکل مردم این استان‌ها رفع شد

۶- تعطیلی سرمایه گذاری ایران در در ونزوئلا

- ایران در کشورهای آمریکای لاتین سرمایه‌گذاری کرده‌ و چرا باید تراکتورسازی ۷ سال و خودروسازی ما ۹ سال در ونزوئلا تعطیل و نیمه‌تعطیل بماند. معطل نگه داشتن ظرفیت‌های داخلی برای جلب نگاه مثبت چند کشور محدود نگاهی ناصحیح است. ایران در آمریکای لاتین سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده است چرا بازارهای ایجاد شده در این کشورها نیمه تعطیل بوده است؟

۷- روابط ایران -عربستان و ایران-مصر

- درباره برقراری روابط با عربستان در سفر به چین، آقای شی‌جین‌پینگ از تمایل عربستان برای برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی ایران خبر داد که ما نیز اعلام کردیم که از این موضوع استقبال می‌کنیم. دولت عربستان سطح حضور خود برای مذاکرات را اعلام کرد و ما هم بر این اساس دبیر شورای‌عالی امنیت ملی را برای شرکت در این مذاکرات اعزام کردیم و گفت وگوها انجام شد کهتا برقراری کامل روابط میان دو کشور ادامه خواهد داشت.

- با وجود اختلافات فراوان هیچ زمانی عربستان را دشمن خود تصور نکردیم، برخی کشورهای منطقه در گذشته تحت القائات آمریکا و دنباله‌روهای آن، اقداماتی علیه ایران انجام دادند که ره به جایی نبرده و پشیمان شدند و نباید آنها را دشمن پنداشت. باید بدانیم که دشمن اصلی ما کیست و رژیم صهیونیستی را در این زمینه فراموش نکنیم‌.

- همچنین درباره مصر نیز موضوع برقراری روابط با این کشور در سفر سلطان عمان و دیدار او با رهبری معظم انقلاب مطرح شد که ایشان فرمودند در این زمینه هیچ مشکلی نداریم و ما هم به عنوان دولت این مساله را دنبال خواهیم کرد.

۸-میز مذاکرات

- در مذاکرات قبلی تیم مذاکره کننده ما خواسته‌های خود را مطرح و اتحادیه اروپا نیز خواسته‌های ایران را منطقی دانسته بود، اما این موضوع با اغتشاشات هم‌زمان و آنها دچار اشتباه محاسباتی شده و تصور کردند از رهگذر این اغتشاشات می‌توانند خواسته‌های خود را پیش برده و کشور را دچار مشکل کنند، غافل از اینکه جمهوری اسلامی ایران بسیار مستحکم‌تر از تصورات آنها بود، بنابراین دچار پشیمانی شدند که در پیام‌های دریافتی از آنها کاملاً مشهود است.

- ما میز مذاکره را ترک نکردیم، اما آنها تمایل داشتند از طریق دیگری مذاکرات را پیش ببرند. در عین حال ما همانند دولت قبل برجام را تنها پرونده سیاست خارجی دولت خود نمی‌دانیم و پرونده‌های متعددی در این حوزه در دستور کار است و برجام و لغو تحریم‌ها را در صورتی که طرف مقابل رویکرد عادلانه داشته باشد، دنبال می‌کنیم، اما مهم‌تر از آن، این است که کشور را به مرحله‌ای از قوی‌ شدن برسانیم که تحریم‌ها بی‌اثر شده و کشور قابل تحریم نباشد.

- موضوع برجام در دستور کار ماست و به این فکر می‌کنیم که کشور به حدی قدرتمند شود که اساساً از تکانه‌هایی مثل تحریم هیچ تکانی نخورد.

- طرف‌های مذاکرات سعی کردند خواسته‌هایی که نتوانستند در مذاکرات به‌دست بیاورند را در اغتشاشات دنبال کنند اما الان پیام‌هایی می‌دهند که نشان می‌دهد نادم شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha