چرا مودی سفر آمریکا را با یوگا در سازمان ملل شروع کرد؟

تهران- ایرنا- مودی حضورش در آمریکا را با یوگا در سازمان ملل آغاز می‌کند که بتواند پیام صلح هندی را به گوش جهان برساند، این اقدام نمادین، تلاش هند که مدت‌هاست به دنبال یک کرسی دائمی در شورای امنیت، قدرتمندترین ارگان سازمان ملل است را از دیدگاه فرهنگی معنا می‌بخشد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از آسوشتیدپرس، رهبر پرجمعیت ترین کشور جهان پس از ورود به نیویورک بعد از ظهر سه شنبه و برگزاری جلسات خصوصی، برنامه عمومی خود را روز چهارشنبه با یک جلسه یوگا گروهی در چمن شمالی سازمان ملل آغاز می کند.

انتظار می رود «چابا کوروسی»، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، «امینه محمد» معاون دبیرکل و بسیاری دیگر از دیپلمات ها و مقامات سازمان ملل در این مراسم شرکت کنند. این مراسم، روز جهانی یوگا را گرامی می دارد، که مودی در سال ۲۰۱۴ برگزاری سالانه آن در سازمان را پیشنهاد کرد و به تصویب رساند.

بازدید از سازمان ملل با مضمون یوگا، یک انتخاب هوشمندانه و نمادین برای نخست وزیری است که این رشته باستانی را هم به یک تمرین شخصی و هم به یک ابزار دیپلماتیک تبدیل کرده است. یوگا که ابتدا توسط حکیمان هندو انجام شد، اکنون به یکی از محبوب ترین صادرات فرهنگی هند تبدیل شده و مودی آن را به عنوان روشی برای ایجاد احساس بهتر برای گسترش نفوذ کشور هند در خارج از مرزهایش ترویج کرده است.

مودی، یک ناسیونالیست هندو است که خود را به عنوان یک زاهد معرفی می کند و به دستورات دین خود در مورد گیاه خواری و یوگا پایبند است. او در طول سال‌ها ویدیوهایی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است که در آن حرکت‌های یوگا را تمرین می‌کند.

هند مدت‌هاست که به دنبال یک کرسی دائمی در شورای امنیت، قدرتمندترین ارگان سازمان ملل است و چندین بار برای یک کرسی دو ساله انتخاب شده است که آخرین آن برای سال های ۲۰۲۱-۲۰۲۲ است.

مودی اواخر روز چهارشنبه برای یک سفر سه روزه به واشنگتن می رود که شامل دیدار با رئیس جمهور جو بایدن، سخنرانی در نشست مشترک کنگره، شام دولتی کاخ سفید و موارد دیگر می شود، این دیدار در حالی انجام می شود که هر دو کشور علاقه مند به تقویت روابط هستند.

آمریکا به هند، به عنوان بزرگترین دموکراسی جهان، به عنوان یک شریک کلیدی در مسائلی از جمله بررسی اقدامات چین در منطقه هند و اقیانوس آرام نگاه کرده است. در همین حال، هند می خواهد روابط نظامی و تجاری خود را با آمریکا را تقویت کند.

با این حال، مدافعان حقوق بشر از بایدن می خواهند که مودی را در مورد مسائل حقوق بشر، چه در سطح بین المللی و چه در داخل هند تحت فشار قرار دهد. مودی به دلیل قوانینی که تابعیت برخی از مهاجران را سریع‌تر می‌کند اما مسلمانان را مستثنی می‌کند، با انتقاد مواجه شده است. افزایش خشونت علیه مسلمانان و دیگر اقلیت های مذهبی توسط ملی گرایان هندو؛ و محکومیت اخیر رهبر اپوزیسیون هند، راهول گاندی، به دلیل تمسخر نام خانوادگی مودی، از مواردی تهدید آزادی بیان و دموکراسی در هند شناخته شده اند.

دولت هند از سابقه حقوق بشر خود دفاع می کند و اصرار دارد که اصول دموکراتیک این کشور ثابت باقی مانده است.

اخبار مرتبط