۳۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۱۳
کد خبرنگار: 1160
کد خبر: 85147069
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

هیچ کم‌کاری در حوزه مقاوم‌سازی ساختمان‌هادر استان پذیرفتنی نیست

رشت - ایرنا - استاندار گیلان گفت: با وجود بلاهای طبیعی متعدد در استان باید جلوی ساخت و سازهای غیراصولی و تراکم فروشی گرفته شود و در رابطه با مقاوم سازی ساختمان هیچ عذر و کم کاری پذیرفتنی نیست.

به گزارش ایرنا، اسدالله عباسی روز چهارشنبه در همایش بزرگ مهندسان با عنوان «طراحی بر مبنای عملکرد» همزمان با سالروز زلزله رودبار در رشت اظهار کرد: بناهای احداث شده باید در مقابل زلزله احتمالی و همچنین سیل و برف سنگین از استحکام و مقاومت مناسب و استاندارد برخوردار باشد.

وی افزود: از سویی متاسفانه امروز شیوه نادرستی در حوزه ساخت وسازهای شهری شکل گرفته و آن تراکم فروشی است و فرد یک طبقه خلاف می‌سازد و سپس جریمه خلافی را پرداخت می کنند که این خود به شدت آسیب زاست و براساس قانونی که دراختیار داریم باید با این تخلفات به طور جدی برخورد شود.

نماینده عالی دولت در گیلان به ساخت مسکن در استان در قالب طرح راهبردی دولت و نهضت ملی مسکن اشاره و بیان کرد: قرار است در گیلان طی چهار سال ۹۰ هزار مسکن احداث شود که در تامین زمین مورد نیاز و تراکم مربوطه محدودیتهایی وجود دارد که تا کنون برای حل این مشکل با برخی تغییر کاربری ها در مناطق مختلف البته با این رویکرد که به محیط زیست و فضای سبز آسیبی وارد نشود اقدام شده و امیدواریم که بتوانیم این تعداد مسکن را احداث کنیم.

استاندار گیلان همچنین با اشاره به زلزله سال ۶۹ رودبار نیز عنوان کرد: اگر ساختمان سازی اصولی و بر اساس تخصص و استانداردهای مربوطه انجام می‌شد، در زلزله رودبار شاهد این حجم گسترده خسارت نبودیم.

عباسی تصریح کرد: البته در دهه ۸۰ اقداماتی را بنیاد مسکن در خصوص مقاوم سازی خانه‌های روستایی انجام داد که متاسفانه پس از آن این امر جدی گرفته نشد.

وی خاطرنشان کرد: مسکن، محل زندگی، استراحت و آسایش است و باید از دانش روز برای ساخت و سازها استفاده کنیم که در این راستا دست به سوی همه اندیشمندان معماری دراز می‌کنیم تا گام‌های اساسی و اصولی در این بخش برداشته و ماندگار شود و این ساختارها سالیان طولانی پابرجا باشد.

عباسی گفت: طی چند سال اخیر در برخی از مناطق کشور شاهد زلزله بودیم و در آبادان نیز ساختمانی فرو ریخت که این حادثه نوعی خیانت بود و آنانی که به خاطر مسایل مادی، سلامت و امنیت مردم را به خطر انداختند و چنین حادثه تلخی را رقم زدند باید پاسخگو باشند.

وی در خاتمه اظهار کرد: به همین دلیل برای احداث بناهای مستحکم و مقاوم باید راه و شهرسازی، بنیاد مسکن؛ نظام مهندسی ساختمان و سایر نهادها تعامل و همکاری گسترده ای با هم داشته باشند و برای احداث ساختمان های مقاوم از تجربیات اساتید، مهندسان و نخبگان استفاده شود.

در مراسم آغازین همایش بزرگ مهندسان کشور که به مدت ۲ روز در رشت ادامه می یابد، سردار محمد عبدالله پور فرمانده سپاه قدس گیلان، حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور، مسئولان راه و شهرسازی گیلان و مسئولان سازمان نظام مهندسی این استان حضور داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha