پیاده‌سازی کامل مقررات ملی ساختمان نیازمند عزمی همگانی و رویکردی نوین است

رشت - ایرنا - رئیس سازمان نظام مهندسی کشوربا تاکید بر اینکه رعایت مقررات ملی ساختمان در احداث بناها الزامی و موجب کاهش آسیب‌های جانی و مالی می‌شود، گفت : امروز پیاده سازی کامل این مقررات نیازمند عزمی همگانی و رویکردی نوین است.

به گزارش ایرنا، حمزه شکیب روز چهارشنبه در همایش بزرگ مهندسان کشور با عنوان «طراحی بر مبنای عملکرد» همزمان با سالروز زلزله رودبار در رشت اظهار کرد: در سال ۷۴ مجلس شورای اسلامی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را تصویب کرد که این خود باعث تحول شد و مقررات ملی ساختمان نیز اجرایی و تغییر و تحولات مثبتی در حوزه ساخت و سازها ایجاد کرد.

وی افزود: با وجود اینکه مردم حدود ۴۴ درصد از درآمد خود را صرف هزینه های مسکن می‌کنند، گفت: از اینرو باید این ساختمان ها استحگام لازم را داشته باشند و با خیالی آسوده در محل، سکونت نمایند از اینرو مسئولیت بزرگی برای ایمنی ساخت و سازها بر دوش ماست.

وی ادامه داد: در طراحی ساختمان باید اجرا، نظارت و اصلاحات لازم و استاندارد با دقت پیگیری شود و در این راستا مقررات ملی ساختمان جدی گرفته شود چون ایمنی و سلامت مردم در گرو آن و ساختمان های مقاوم است.

فعالیت ۶۰۰ هزار نیرو در سازمان نظام مهندسی

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در ادامه بیان کرد: هم اینک این سازمان در سطح کشور حدود ۶۰۰ هزار عضو دارد که فعالیت آنان در جامعه بسیار اثرگذار است و به همین دلیل انتظار داریم وزارت راه و شهرسازی تعامل بیشتری با این سازمان داشته باشد.

وی اضافه کرد: ساختمان‌ها نباید بدون مجری و ناظر احداث شود و ضمن آنکه باید ایرادها و اشکالات آن برطرف و مقررات ملی ساختمان در احداث رعایت شده و روشهای نوین نیز در این ساخت و سازها گنجانده شود.

شکیب خاطرنشان کرد: با توجه به توسعه شهرها باید به سمت تاسیس شرکت‌های دانش بنیان حرکت کنیم و بتوانیم با همدلی و تعامل مناسب گام‌های موثری در این خصوص برداریم تا خیال مردم در این بخش آسوده باشد.

زلزله به اقتصاد و توسعه کشور صدمه می‌زند

رئیس سازمان نظام مهندسی گیلان هم در ادامه این همایش اظهار کرد: در زلزله علاوه بر تلفات جانی که قابل جبران نیست به اقتصاد و توسعه کشور نیز آسیب وارد می‌شود.

حمیدرضا شعبانی افزود: همچنین به تولید ناخالص داخلی نیز صدمه و آسیب وارد می‌شود و به همین دلیل باید ساختمان و سازه‌ها با بهترین کیفیت ساخته شود تا در هنگام وقوع زلزله، شاهد کمترین خسارت جانی و مالی باشیم.

وی ادامه داد: البته پس از زلزله سال ۶۹ رودبار که حادثه تلخی را رقم زد و متاسفانه تلفات جانی زیادی داشت، پس از آن آمار تلفات ما در زلزله‌ها کاهشی بود و امیدواریم که به موازات دانش‌افزایی و ترویج حرفه مهندسی، ساختمان‌ها و سازه‌ها با بهترین استانداردها ساخته و احداث شوند.

در همایش بزرگ مهندسان کشور که به مدت ۲ روز در رشت ادامه می‌یابد، اسدالله عباسی استاندار گیلان، سردار محمد عبدالله‌پور فرمانده سپاه قدس این استان، سردار سیدعلی آقازاده یکی از نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی و مسئولان راه و شهرسازی گیلان نیز حضور داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha