پیروزی انقلاب اسلامی مرهون مساجد و هیات‌های مذهبی است

ارومیه - ایرنا - رییس سازمان هیات و تشکل‌های دینی کشور گفت: پیروزی انقلاب اسلامی مرهون مساجد و هیات‌های مذهبی و مجاهدت علما است چرا که هیچ کسی باور نمی‌کرد مردم با دست خالی در برابر حکومت تا بن دندان مسلح، پیروز شوند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام باباخانی روز چهارشنبه در نشست روسای هیات‌های مذهبی شمالغرب کشور در اردوگاه نور ارومیه، با بیان اینکه اساس انقلاب اسلامی کار فرهنگی بود، افزود: هیات مذهبی علت محدثه این نظام بوده‌اند.

وی ادامه داد: هیات در کنار احساس و هنر، شور و نشاط به جامعه تزریق می‌کند و معنویت خیلی از افراد مرهون این هیات‌هاست و بسیاری از مردم در زمان‌های دیگر فرصت حضور در محافل دینی و معنوی را ندارند اما در ماه محرم آن فضای معنوی را درک می‌کنند.

به گفته وی، بر اساس نظرسنجی‌ها، ۹۵ درصد مردم کشورمان گفته‌اند با هیات و عزاداری ارتباط مستمر و مستقیم دارند.

رییس سازمان هیات و تشکل‌های دینی کشور اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی هیات‌های مذهبی از یک مراسم ساده خارج و در مسیر یک نهاد اجتماعی فعال حرکت کرد که وظیفه‌اش است در محله‌ای که برپا می‌شود باید آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق و اعتیاد کم شود و مسایل مهم کشور در آنجا مورد بررسی قرار گیرد.

وی یادآور شد: باید هیات‌های مذهبی آموزش ببینند و در منطقه‌ای که فعال هستند، جوان و نوجوانی نباشد که هیات برای او برنامه نداشته باشد بلکه باید سلایق و علایق مختلف را دور هم جمع کنیم که در این راستا می‌توان از تجربیات همدیگر استفاده کرد.

حجت الاسلام باباخانی اضافه کرد: دفاع مقدس یک جنگ عادی نبود بلکه رشد و تعالی جامعه را به رخ کشید و شهدای ما معلمین فضای عرفان شدند و این به برکت نفس الهی امام خمینی (ره) بود که در جای جای انقلاب هیات‌های مذهبی رشد کردند و امروز کمیت‌ها و کیفیت آنها زبانزد عموم مردم است.

وی با بیان اینکه حاکمیت دینی قوام بخش هیات‌ها بوده است، ادامه داد: در زمان پهلوی، کشور در ریل فساد و تباهی قرار داشت و آن چیزی که در غرب امروز مواجه هستیم اگر انقلاب اتفاق نیفتاده بود، در ایران هم شاهد بودیم ولی امروز هیات‌های مذهبی ما مملو از حضور جوانان و نوجوانان است.

به گفته وی، در مکتب امامین انقلاب اسلامی اساس حرکت «الله» است و مردم در این حرکت نقش اساسی دارند و این امام امت بود که نقش اصلی را به مردم بازگرداند چون قبل از آن خیلی اعتقادی به نقش مردم نداشتند.

حجت الاسلام باباخانی تاکید کرد: باید اول برادری تحقق پیدا کند تا حکومت الله محقق شود و ممکن نیست مردم پای کار نیایند و حکومت دینی مستقر شود البته در برخی موارد مسوولان فرهنگی کوتاهی کرده‌اند که هیات باید آن را باز تعریف کرده و برایش برنامه ریزی کند.

وی گفت: باید هیات مذهبی در زمینه عفاف، حجاب و تبیین احکام دینی و دستاوردهای انقلاب اسلامی فعال باشد چون دشمن، اسلام و انقلاب را هدف قرار داده و هیات در خنثی کردن این توطئه نقش اساسی دارد.

رییس سازمان هیات و تشکل‌های دینی افزود: در پیروزی انقلاب اسلامی، هیات‌های مذهبی در تولید شعارها نقش اساسی داشتند و امروز نیز باید برای مسایل روز جامعه شعار تولید کرد البته اطمینان داریم مسیری که هیات می‌رود، درست است و جای نگرانی نیست البته باید مراقبت کنیم در دامن دشمنان نیفتیم.

پیروزی انقلاب اسلامی مرهون مساجد و هیات‌های مذهبی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی هم در این نشست اظهار کرد: از دیدگاه رهبر انقلاب هیات جایگاه ویژه ای دارد و این دیدگاه برگرفته از خط و مشی اهل بیت است و از همان زمان بعثت نبی مکرم اسلام (ص) اجتماع و تبلیغ دغدغه اصلی بود که نتیجه اصلی آن اکنون ایجاد هیات مذهبی است.

حجت الاسلام منصور امامی ادامه داد: این جایگاهی که پیامبر الهی نسبت به تبلیغ و تبیین دین و شعرا داشتند بسیار دیدگاه متعالی است و اولین کسی که غدیر را به شعر کشیده است حسان بن ثابت بوده که از نبی اکرم (ص) برای این کار اجازه گرفت و آن را به شعر کشید.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی اضافه کرد: التفات به شاعر و مادح اهل بیت مورد توجه معصومین بوده و فرزدق، کمیت، دعبل خزاعی و سید حمیری مورد لطف اهل بیت بودند و این اندازه اهتمام به جایگاه این شعرا از سوی اهل بیت قابل تامل است و امروز علم این مکتب به دست ما رسیده و ما باید از آن نگهداری کنیم.

وی گفت: امام رضا (ع) فرمودند: «رَحِمَ اللهُ عَبداً أَحْیَا أَمْرَنَا» خدا رحمت کند بنده‌ای را که امر ما را زنده می‌نماید شاعر می گوید سوال کردم؛ چگونه امر شما زنده می‌ماند؟ فَقُلْتُ لَهُ: وَکَیْفَ یُحْیی أَمْرَکُمْ؟ قَالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَیُعَلِّمُهَا النَّاسَ، فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا»؛ فرمود: «علوم ما را فرا بگیرد و آنها را به مردم بیاموزد که اگر مردم، محاسن و زیبایی‌های کلام ما را بدانند از ما پیروی می‌کنند». و این مکتب دایر مدار فطرت الهی است و ما زیبایی‌های این مکتب را به بهترین شکل در هیات می‌توان بیان کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha