وعده کمک‌های مالی برای بازسازی اوکراین در کنفرانس لندن

لندن – ایرنا – نمایندگان دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی شرکت کننده در کنفرانس بازسازی اوکراین که امروز (چهارشنبه) در لندن گشایش یافت وعده‌هایی را برای کمک مالی به بازسازی اوکراین مطرح کردند.

به گزارش ایرنا، ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس طی سخنانی در افتتاحیه این کنفرانس با اشاره به اینکه اقتصاد اوکراین در اثر جنگ با روسیه ۲۹ درصد کاهش یافته است مدعی شد که مسکو باید غرامت پرداخت کند.

وی اعلام کرد که انگلیس سه میلیارد دلار وام برای بازسازی اوکراین اختصاص داده و درصدد راه‌اندازی آنچه «پل فناوری» میان دو کشور نامید، است تا از سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری انگلیس در اوکراین حمایت کند.

سوناک همچنین از راه‌اندازی پیمان تجاری اوکراین در چارچوب این کنفرانس خبر داد تا بخش‌های خصوصی در سراسر جهان بتوانند به تعهدات خود برای بازسازی افتصاد جنگ زده این کشور کمک کنند.

نخست وزیر انگلیس در این رابطه گفت که بیش از ۴۰۰ کسب و کار از ۳۸ کشور برای مشارکت در این پیمان نام نویسی کرده‌اند.

سوناک همچنین از برنامه لندن برای برگزاری کنفرانس دیگری تحت عنوان بیمه خطر جنگ خبر داد و گفت: این یک گام بزرگ رو به جلو برای کمک به بیمه‌گران در جهت پذیرش سرمایه‌گذاری در اوکراین است که یکی از بزرگترین موانع سرمایه‌گذاران را رفع می‌کند.

نخست وزیر انگلیس افزود: ما با برگزاری این کنفرانس و هر کاری که اینجا انجام می دهیم، پیامی می فرستیم مبنی بر اینکه حمایت ما از اوکراین فراتر از میدان نبرد است و اوکراین پیروز خواهد شد.

در ادامه این اجلاس، اورسولا فون‌درلاین رئیس کمیسیون اروپا از تلاش این اتحادیه برای آسان‌سازی فرایند سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی در اوکراین خبر داد و گفت: دیروز کمیسیون اروپا تسهیلات جدیدی را برای اوکراین در بودجه اتحادیه پیشنهاد داد.

وی افزود که این تسهیلات تا سقف ۵۰ میلیارد یورو از روند بازسازی اوکراین حمایت می‌کند. منابع مالی این تسهیلات به گفته رئیس کمیسیون اروپا، از طریق بودجه اتحادیه اروپا، استقراض از بازار سرمایه و یا درآمد حاصل از مصادره اموال روسیه تامین می‌شود.

همچنین آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا که برای شرکت در این اجلاس به لندن سفر کرده است، گفت: ایالات متحده بالغ بر ۱.۳ میلیارد دلار کمک اضافی به اوکراین برای بازسازی این کشور ارائه خواهد کرد.

وی عنوان کرد که این کشور ۵۲۰ میلیون دلار دیگر نیز برای تعمیرات اساسی شبکه انرژی اوکراین در نظر گرفته است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز به عنوان میزبان مشترک اجلاس طی سخنانی گفت که حرکت به سمت «پروژه‌های واقعی» برای بازسازی اوکراین ضروری است.

او طی سخنانی اظهار داشت: ما باید از مرحله گفت‌وگو به سمت انجام پروژه های واقعی حرکت کنیم.

کنفرانس بازسازی اوکراین درحالی در لندن برگزار می‌شود که دولت انگلیس به‌دنبال مسیری است که اموال روسیه در این کشور را به عنوان غرامت جنگی مصادره کند.

وزیر امور خارجه انگلیس دیروز در تداوم مواضع خصمانه دولت لندن علیه روسیه که نه تنها در ماجرای جنگ اوکراین، که ریشه‌ای تاریخی دارد، اعلام کرد که هزاران فقره از تحریم‌های وضع شده علیه مسکو تا پرداخت غرامت کامل به کی‌یف رفع نخواهد شد.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه انگلیس، این کشور درصدد وضع قوانینی است که اموال متعلق به بانک مرکزی روسیه (CBR)، وزارت دارایی روسیه (MOF) یا صندوق ثروت ملی روسیه (NWF) در این کشور را به نفع اوکراین مصادره کند.

طبق بیانیه منتشر شده، انگلیس «افراد و نهادهایی را که در فهرست تحریم‌های مالی روسیه قرار گرفته‌اند موظف خواهد کرد تا اموال خود را در بریتانیا به وزارت دارایی این کشور افشا کنند.»

جنگ اوکراین که بیش از یک سال از آغاز آن می‌گذرد، در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در پنج اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

این درحالی است که انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تاکنون بیش از یک هزار و ۱۰۰ شهروند روس و بیش از ۱۰۰ سازمان دولتی روسیه را تحریم کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha