۱ تیر ۱۴۰۲، ۷:۰۳
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85147318
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جهش تولید در دیمزارها و ارتقای بهره‌وری کشاورزی زنجان

زنجان - ایرنا - طرح جهش تولید در دیمزارها برای دومین سال متوالی در استان زنجان به مرحله اجرا درآمده است تا میزان بهره وری در تولید محصولات راهبردی از جمله گندم استان ارتقا یابد.

به گزارش ایرنا، استان زنجان ۱.۳ درصد مساحت کل کشور را دارد و با داشتن ۸۴۵ هزار هکتار عرصه های مناسب کشاورزی، پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

۷۰ درصد اراضی کشاورزی استان زنجان دیمی است و از سال گذشته اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان کلید خورده است.

در این طرح از اراضی دیم موجود در سطح استان برای کشت محصولات مهم و استراتژیک نظیر گندم و جو، حبوبات و گیاهان دارویی در راستای کمک به تامین امنیت غذایی استفاده می شود.

یکی از اهداف دیگر در این طرح علاوه بر تامین امنیت غذایی و کمک به درآمدزایی روستاییان، صرفه جویی در منابع آبی زیرزمینی و بهره برداری مطلوب از آب های جاری و نزولات جوی است.

کشاورزان مشارکت کننده در این طرح از حمایت های مختلف پیش بینی شده از سوی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و وزارت جهاد کشاورزی نظیر آموزش های رایگان، دریافت تسهیلات قرض الحسنه و یارانه بیمه محصولات دیم بهره مند می شوند.

جهش تولید در دیمزارها و ارتقای بهره‌وری کشاورزی زنجان

پیش بینی تولید بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم در استان زنجان

رییس جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در کشور به مدت سه سال است که اجرا می شود ولی اجرای این طرح در استان زنجان سال دومش را سپری می کند، گفت: از ۳۲۰ هزار هکتار اراضی دیم استان، ۲۰۰ هزار هکتار به محصول گندم اختصاص یافته است و با توجه به بارندگی های خوبی که اخیرا در استان داشتیم امسال شاهد رشد در تولید این محصول راهبردی خواهیم بود.

روح الله حسنی از فعالیت ۲۲۰ کارشناس در سطح پهنه دیمی استان در راستای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان خبر داد و افزود: ۱۱۰ تن از این کارشناسان از بخش دولتی و ۱۱۰ نفر نیز از بخش و سازمان نظام مهندسی کشاورزی هستند که وظیفه دارند از مرحله شروع کشت تا پایان برداشت با ارائه آموزش های لازم کشاورزان را همراهی کنند.

وی افزود: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت اجرای این طرح را بر عهده دارد و در این راستا بخشی از هزینه طرح توسط ستاد اجرایی فرمان امام و بخشی از طریق سازمان جهاد کشاورزی در استان تامین می شود. ۲ سال پیش میزان خرید تضیمینی گندم در استان ۷۰ هزار تن بود که سال گذشته این میزان به ۲۲۰ هزار تن رسید و امسال پیش بینی می کنیم میزان خرید تضمینی گندم در استان به حدود ۳۲۰ هزار تن برسد.

حسنی از پیش بینی تولید بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم در استان زنجان در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: ۲ سال پیش میزان خرید تضیمینی گندم در استان ۷۰ هزار تن بود که سال گذشته این میزان به ۲۲۰ هزار تن رسید و امسال پیش بینی می کنیم میزان خرید تضمینی گندم در استان به حدود ۳۲۰ هزار تن برسد.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۸۰ هزار تن خرید گندم نیز علاوه بر خرید تضمینی در استان توسط کارخانجات خریداری می شود.

رییس جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: میزان مصرف آرد دولتی در نانوایی ها و همینطور آرد صنف و صنعت در استان حدود ۲۰۰ هزار تن است و امسال مازاد خرید محصول گندم در استان خواهیم داشت که البته سال گذشته هم همینطور بود و مازاد خریدها را به سایر استان ها صادر می کردیم.

جهش تولید در دیمزارها و ارتقای بهره‌وری کشاورزی زنجان

افزایش تولید در دیمزارهای استان قابل تحقق است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه هدف از طرح جهش تولید در دیمزارها افزایش میزان تولید و تثبیت آن در واحد سطح است، گفت: افزایش تولید در دیمزارها با استفاده از ادوات و روش های نوین کشاورزی همچون اجرای خاک‌ورزی حفاظتی، استفاده از کودهای بذر مال، ریزمغذی ها و رعایت تناوب زارعی غلات و حبوبات قابل دسترسی است که این موارد در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان مورد نظر قرار گرفت.

اکبر طیبی اظهار کرد: ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی استان زنجان دیمی است از این‌ رو مهمترین اقدام برای روزهای قبل از کشت، اقدامات ترویجی خواهد بود تا کشاورزان برای رعایت استانداردهای کشت، آمادگی لازم را با پیش‌زمینه علمی داشته باشند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۸۶ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به صورت آبی کشت می‌شود که از این میزان بیش از ۱۲۴ هزار هکتار استعداد آبیاری نوین و تحت فشار را دارند، ابراز کرد: بذور گواهی شده به میزان کافی در شرکت‌های بذری استان وجود دارد و کشاورزان می‌توانند از این بذور استفاده کنند. ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی استان زنجان دیمی است از این‌ رو مهمترین اقدام برای روزهای قبل از کشت، اقدامات ترویجی خواهد بود.

طیبی افزود: با این وجود با توجه به اینکه کیفیت بذرهای تولیدی بالا است، استقبال خوبی از طرف کشاورزان وجود دارد که خوشبختانه نهاده‌های لازم نیز تامین شده است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه با جدیت و تلاش در اجرای موفقیت‌آمیز این طرح می‌توان به نتایج قابل توجهی در تولید دست یافت، خاطرنشان‌ کرد: این اراضی زیرکشت شامل محصولات مختلفی از جمله گندم، جو، حبوبات، گیاهان علوفه‌ای، نباتات و دانه‌های روغنی مخصوصاً گلرنگ خواهد شد و حمایت‌های ویژه از کشاورزان در بحث بیمه، نهاده‌ها و سایر اقدامات ترویجی انجام می شود.

جهش تولید در دیمزارها و ارتقای بهره‌وری کشاورزی زنجان

حمایت ها از اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها افزایش یابد

فرماندار شهرستان خدابنده با بیان اینکه این شهرستان قطب تولید گندم در استان است و ۵۰ درصد گندم استان در شهرستان خدابنده تولید می شود، گفت: اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها هرچند با تاخیر یک ساله است به طور حتم ثمراتی در افزایش تولید دارد ولی بسته های حمایتی این طرح در سال نخست آن بیشتر بود.

جواد تاراسی افزود: اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها برای نخستین بار، سه سال پیش در تعدای از استان ها شروع شد و بعدا تعداد استان ها که زنجان هم جزو آنها بود افزایش یافت ولی با افزایش تعداد استان ها بخشی از خدماتی که در قالب این طرح به کشاورزان در سال اول اجرای طرح ارائه شده بود، مقداری تعدیل شد. فرماندار خدابنده:۶۰ تا ۷۰ درصد تولید در این اراضی وابسته به بارندگی است.

وی با بیان اینکه مشاوره های رایگان کارشناسان و حضور آنان در پهنه ها از مهمترین بخش های اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها است، افزود: این مهم در استان و به تبع آن در خدابنده به خوبی اجرا می شود.

فرماندار شهرستان خدابنده به تاثیر میزان و پراکنش بارندگی ها در تولید دیمزارها اشاره کرد و ادامه داد: ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید در این اراضی وابسته به بارندگی است و البته عملیات های به‌زراعی که در قالب اجرای جهش تولید در دیمزارها دنبال می شود نقش تعیین کننده در تولید خواهد داشت.

برآیند:

با توجه به خشکسالی ها و کمبود نزولات جوی، حرکت به سمت به زراعی و اصلاح الگوی کشت در سطح کشور بسیار ضروری است.

خوشبختانه در دولت سیزدهم با نگاه انقلابی و جهادی برای تحقق این مهم و تامین امنیت غذایی و محصولات استراتژیک از جمله گندم اقدام شده است که نتیجه آن در سال های آینده خود را نشان می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha