۲ هزار و ۵۰۰ هیات مذهبی در استان گلستان فعالیت دارند

گرگان - ایرنا - مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان‌ گفت: این استان ۲ هزار و ۵۰۰ هیات مذهبی دارد که ۴۰ هیات از مجموع آنها شاخص هستند، در ۱۲ شهرستان شیعه‌نشین استان، ۴۰۰ هیات فعالیت دائمی دارند و مابقی هیات‌ها برنامه‌های خود را به صورت برنامه‌ای و مناسبتی انجام می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام عباسعلی گرزین روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی و هفته تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی با اشاره به اینکه این استان سه هزار مداح زن و مرد دارد که حدود دو سوم آن را بانوان تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: این مداحان، فاقد مجوز فعالیت بوده و به صورت آتش به اختیار فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در این حوزه، مربوط به ساماندهی و سازماندهی مداحان حاضر در مراسم‌های ختم و مزارهاست تا ضمن هویت‌دار کردن و شناسنامه‌دار کردن آنان، بتوانیم به خوبی تکریم آنان را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در بخش بانوان مداح نیز آسیب‌هایی وجود دارد که این بخش هم در حال ساماندهی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان با اشاره به تشکیل شورای شبکه هیئات و تشکل‌های دینی در سطح کشور و ایجاد این شورا در استان‌ها گفت: به زودی همه مداحان، هیات‌ها و تشکل‌های مذهبی زیر مجموعه این شورا به منظور ساماندهی و هماهنگی لازم قرار خواهند گرفت.

گرزین ادامه داد: در استان نیز ۲ هزار و ۵۰۰ هیات مذهبی وجود دارد که ۴۰ هیات از مجموع آنها شاخص بوده و در ۱۲ شهرستان شیعه‌نشین استان، ۴۰۰ هیات فعالیت دائمی دارند و مابقی هیات‌ها برنامه‌های خود را به صورت برنامه‌ای و مناسبتی انجام می‌دهند.

وی افزود: استان گلستان دارای ۲ هزار روحانی مبلغ است که هزار نفر در استان حضور دارند و بقیه خارج استان هستند.

وی تصریح کرد: تا پایان سال گذشته، ۲۰۰ مبلغ با این اداره‌کل در قالب طرح روحانی مستقر همکاری داشتند، اما امسال طرح استقرار به حوزه‌های علمیه در قالب طرح هجرت واگذار شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان گفت: با این کار، همه مخاطبین و آحاد جامعه مبلغین ما خواهند بود و به سراغ همه گروه‌ها خواهیم رفت تا همه مردم حرف مبلغین را بشوند.

گرزین اضافه کرد:با برگزاری دوره‌های تخصصی، بنا داریم تا این مبلغین را برای سال جاری براساس ظرفیت و تخصصی که دارند، توانمندسازی کنیم و به سمت فعالیت‌های متناسب با نیازهای جامعه بروند.

وی اظهار کرد: از مجموع مبلغین استان، حدود نیمی را بانوان تشکیل می‌دهند و برنامه‌ریزی به منظور ساماندهی و هماهنگی بین مبلغین در چندین جلسه تا قبل از ماه محرم انجام شده و قرار است در دهه اول محرم، هزار مبلغ اعم از مرد و زن چه از داخل و چه از خارج استان، برای حضور در منابر و مجالس عزای امام حسین (ع)، ساماندهی شوند.

وی بیان کرد: در هفته تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی بیش از ۶۰۰ برنامه استانی و شهرستانی تدوین شده که ۶۰ برنامه شاخص و خاص است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان گفت: تشکیل گروه زیست عفیفانه از موضوعاتی بود که در حوزه گستره حجاب در استان پیگیری کردیم و تلاش کردیم با بررسی عمیق بتوانیم یک اقدام هوشمندانه داشته باشیم.

گرزین افزود: تاکنون بیش از ۲۰۰ کارگاه زیست عفیفانه در استان برگزار شده و این گروه با ادبیات مبتنی بر مسائل انسان‌شناسی و اسلام‌شناسی و تاریخی اقدام کرده و کمیته تولید محتوا و قرارگاه تبیین استان را برعهده داریم.

وی اضافه کرد: با کمترین هزینه از اغتشاشات سال گذشته در استان عبور کردیم و این در حالی بود که دشمن چشم امید زیادی به گلستان داشت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان گفت: امام راحل انسان‌شناس بی‌نظیر عصر ما بودند که فهم دقیق از اسلام ناب محمدی (ص) و سیره اهل بیت (ع) داشت که برآن اساس تصمیمات هوشمندانه، مدبرانه و آگاهانه گرفتند و آن تصمیمات امروز نه تنها الگوی حکمرانی انقلاب اسلامی، بلکه الگوی حکمرانی در برابر بحران‌ها و فتنه‌ها از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون شد.

گرزین بیان کرد: اگر آن تصمیمات نبود، تکه‌ای از آن بحران‌ها و فتنه‌ها برای سقوط هر نظام و دولتی کافی بود، اما آن تدابیر هوشمندانه سبب پشت‌سر گذاشتن تمام مشکلات سخت شد.

وی افزود: گفت: یکی از تصمیمات هوشمندانه و آگاهانه، ایجاد و تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی بود.

وی اضافه کرد: این سازمان زمانی تاسیس شد که منافقین و متجاوزین، قرائت‌های تقطیع شده و انحرافی از اسلام به مردم القا می‌کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان اضافه کرد: خوشبختانه در ۴۴ سال گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی، نه تنها از ضرورت وجودی این سازمان کاسته نشده، بلکه منشا خدمات بوده و سبب برکات زیادی برای نظام شده و ضرورتی فزاینده یافته است.

وی یادآور شد: نگاه سازمان در تفکرات فرهنگی و اجتماعی مهم بوده و معتقدیم رسانه و تبلیغات حرف اول را می‌زند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان گفت: این سازمان پرچمدار و آرمان گفتمان و معارف و نیازها در داخل و خارج کشور است و میادین و معانی جدید به روی مردم باز کرده است.

گرزین اظهار کرد: مبانی فکری و استدلال‌های امام به مبانی اسلامی و اعتقادی، باعث شد تا غیرمسلمانان نیز ضمن استقبال از پیام‌ها و آرمان‌های امام راحل استقبال و حتی گرایش پیدا کردند.

وی بیان کرد: تشکیل محور مقاومت در واقع نمونه همین گرایش است که محور تحولات سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی منطقه و دنیا شده و در واقع اراده ما را بر دنیا غالب کرد.

وی افزود: روز گذشته حرکتی که علیه منافقین شد، حاکی از غلبه اراده محور مقاومت و تاثیرگذاری در تحولات است و این اتفاقی عادی نیست و نشات گرفته از گفتمان‌سازی امام راحل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha