۶ تیر ۱۴۰۲، ۸:۵۱
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85148014
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پایداری اشتغال و رونق تولید گیلان به مدد تسهیلات یارانه‌دار

رشت - ایرنا - فعالسازی حدود ۲۰۰ واحد تولیدی و پرداخت تسهیلات تلفیقی یارانه‌دار به ۶۳۷ طرح در کنار پرداخت سایر تسهیلات سال گذشته تاحدودی توانست رونق را به کارخانه‌های گیلان بازگرداند تا خوان کارگران از نعمت حلال بی‌بهره نماند.

به گزارش ایرنا، تسهیلات یارانه‌دار رونق تولید واشتغال و یا همان بند الف تبصره ۱۸، تسهیلاتی هستند که دولت آورده خود را از محل منابع بودجه با اعتبارات برخی از بانک های عامل(بصورت مشارکتی) و تحت عنوان تسهیلات یارانه دار به اشخاص حقیقی یا حقوقی با هدف ایجاد یک واحد تولیدی اشتغالزا و یاطرح توسعه واحدهای فعال پرداخت می‌کند.

این بند از سال ۱۴۰۰ در قانون بودجه کشور مصوب شد و به بودجه ۱۴۰۱ تسری پیدا کرد. این تسهیلات کم‌بهره و یارانه‌ای دولت به واحدهای تولیدی پرداخت می شود تا رونقی به کسب و کارها بدهد. سال گذشته در گیلان ۶۳۷ طرح از تسهیلات یارانه‌دار برخوردار شدند.

طبق آماری که از سوی اداره کل امور اقتصاد و دارایی گیلان اعلام شد بیش از ۵۰ درصد اعتبارات این محل در حوزه کشاورزی صرف شد و در حوزه صنعت، معدن و تجارت نیز ۱۷ طرح در مجموع توانستند ۲۱۴ میلیارد تومان اعتبار جذب کنند.

همچنین علاوه بر این دو بخش، در استان ۴۱ طرح در حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۴۳ طرح تحت پوشش کمیته امداد امام(ره)، ۹ طرح فعال در عرصه دانش، ۹۲ طرح در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ۴۸ طرح در حوزه راهداری و حمل نقل جاده ای و ۱۶ طرح تحت پوشش بهزیستی نیز از تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ برخوردار شدند.

کمک تبصره ۱۸ به واحدهای تولیدی بخش صنعت

یکی از شرکت‌هایی که در بخش صنعت از تسهیلات یارانه‌دار برخوردار شد یک کارخانه تولید لوازم خانگی بود که از این تسهیلات به عنوان سرمایه در گردش بهره گرفت.

مدیر عامل شرکت تولیدی لوازم خانگی برقی پارس زرآسا در این رابطه گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز نیاز به نقدینگی در هر شرکت و واحد تولیدی افزایش می‌یابد و اگر واحد تولیدی نتواند این نقدینگی را به واسطه فروش محصولات و درآمد شرکت بدست آورد تامین منابع از طریق شرکت امکانپذیر نخواهد بود و کارخانه به سمت اخذ تسهیلات گام برمی‌دارد اتفاقی که برای این کارخانه افتاد.

فرحمند پورعلی گفت: اگر شرکت بتواند تسهیلاتی با نرخ پایین‌تر دریافت کند این امر روی قیمت تمام شده کالا و نیز قیمت فروش آن تاثیرگذار خواهد بود. گاهی که دولت به واسطه پرداخت تسهیلات کم بهره مانند تبصره ۱۸ که نرخ سودپایین‌تری از تسهیلات معمول بانک‌ها دارند کمکی به واحدهای تولیدی گیلان است.

وی می گوید: تسهیلات یارانه‌دار کم بهره فقط به حل بخشی از مشکلات کارخانه‌داران کمک می کند و این واحدهای تولیدی برای اینکه شرایط اشتغال را پایدار نگهدارند و تولید در کارخانه ادامه دار باشد باید تسهیلات دیگری نیز از بانکها دریافت کند ضمن آنکه کمک دستگاه‌ها به رفع چالش‌ها و مسائل دیگر این واحدها و همراهی ستاد تسهیل هم خود راهگشاست.

پایداری اشتغال و رونق تولید گیلان به مدد تسهیلات یارانه‌دار

حدود ۹۶ درصد سهمیه تعیین شده بخش صنعت جذب شد

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در این رابطه به ایرنا گفت: در استان گیلان از محل منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۲۱۴ میلیارد تومان به ۱۷ واحد تولیدی پرداخت شد و حدود ۹۶ درصد سهمیه تعیین شده از محل استانی توسط این سازمان جذب شد.

سعید اخلاقی با این توضیح که به دلیل برخی محدودیت‌های بودجه‌ای و تاخیر در اعلام منابع درآمدی و صدور فراخوان‌های منابع مربوطه، بودجه ۱۴۰۰ در سال ۱۴۰۱ به نتیجه رسیدو به متقاضیان پرداخت شد، عنوان کرد: عموما این تسهیلات برای سرمایه در گردش هزینه می‌شود و واحدهایی موفق به دریافت تسهیلات می‌شوند که پس از بررسی در کمیته کارشناسی استانی که دبیرخانه آن از سال گذشته به اداره کل امور اقتصادی و دارایی منتقل شده و با حضور دستگاه‌های کشوری، استانداری و نیز دستگاههای نظارتی برگزار می‌شود.

وی گفت: مصوبات این دبیرخانه سال گذشته پس از تائید نهایی در کارگروه استانی به بانک‌های عامل از جمله صنعت و معدن، توسعه تعاون، آینده و ملت ابلاغ شد و واحدهای تولیدی توانستند تسهیلات مورد نیاز را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: شیوه نامه منابع مرتبط به بند الف تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۱ نیز در اردیبهشت ماه امسال ابلاغ شد و هفته گذشته امکان ثبت نام در سامانه وزارت صمت برای متقاضیان فراهم شده است. سایر دستگاههای اجرایی نیز از طریق سامانه مربوطه می توانند این اطلاع رسانی را به متقاضیان انجام دهند.

اخلاقی تاکید کرد: هرچند به خاطر تنگناهای اقتصادی رقم اختصاص یافته ممکن است متناسب با نیاز اصلی بخش صنعت نباشد اما دولت از کانال‌های مختلف سعی در تامین مالی بخش تولید دارد که یکی از این روشها تبصره ۱۸ و تبصره ۱۶ است که از سال گذشته در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: در سالهای اخیر برای برطرف کردن مساله انحراف در هزینه‌کرد از شبکه بانکی، کمیته نظارت با دستورالعمل تبصره ۱۸ و ۱۶ و سایر دستورالعمل های شبکه بانکی تنظیم شده است و این کمیته متشکل از دستگاههای اجرایی و نظارتی در استانداری نحوه هزینه کرد تسهیلات این واحدها را بصورت مورد به مورد بررسی می کنند.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اضافه کرد: این کمیته با بررسی مستندات و بازدیدهای میدانی، اثر بخشی تسهیلات را بررسی می کنند. درمورد تسهیلات تبصره ۱۸ نیز از اواخر سال گذشته این بررسی آغاز شد و بسیاری از این واحدها مورد ارزیابی و راستی آزمایی قرار گرفت.

اخلاقی خاطر نشان کرد: میزان اثر بخشی تسهیلات اعطایی به ۱۷ واحد تولیدی بخش صنعت که از واحدهای خوب و رو به رشد استان هستند نیز توسط دستگاههای نظارتی قابل قبول ارزیابی شده است.

بخش صنعت از این تسهیلات اغلب برای سرمایه در گردش استفاده کرد اما در بخش کشاورزی هم از این منابع بی بهره نبود و توانست ۵۰ درصد این اعتبارات را اخذ کنند.

۵۱۲طرح کشاورزی از محل تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ تامین مالی شدند

رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان نیز در گفت و گو با ایرنا، یکی از علل افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را پرداخت تسهیلات از منابع مختلف به ویژه بند الف تبصره ۱۸ به این حوزه اعلام کرده بود.

صالح محمدی در این زمینه (پرداخت ۹۱۶ میلیارد تومان) اعلام کرد : جهاد کشاورزی گیلان در پرداخت تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ از استان‌های برتر کشور است.

تسهیلات تبصره ۱۸ بند الف در استان به حوزه اصلاح ساختار شالیکوبی‌ها، توسعه زیرساخت ها، ایجاد سردخانه‌ها، کشتارگاه ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی اختصاص یافت.

پایداری اشتغال و رونق تولید گیلان به مدد تسهیلات یارانه‌دار

پرداخت ۳۲۵ میلیارد تومان به شرکت فعال در صنعت طیور بخش کشاورزی

به عنوان نمونه یکی از طرح‌های جهاد کشاورزی که از این تسهیلات استفاده کرده یک واحد تولیدی فعال در صنعت طیور است که با توجه به نقش و اهمیت فعالیت این شرکت در استان و ابعاد ملی طرح های آن در راستای تحقق اهداف بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور در توسعه تولید و اشتغال، مبلغ ۳۲۵ میلیارد تومان از اعتبارات سهم بخش کشاورزی در قالب تسهیلات ثابت با عاملیت بانک کشاورزی برای اجرای ۲ طرح بدان اعطاشد.

این مبلغ بیش از ۶۵ درصد کل تسهیلات جذب شده در جهاد کشاورزی و ۳۰ درصد کل تسهیلات پرداخت شده در استان گیلان بود. پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی بزرگ که از ساختار مالی منسجم، بازارهای مصرف قابل اعتماد و تاب آوری بیشتر در قبال نوسانات بازار برخوردار هستند در راستای تحقق اهداف تولید و اشتغال پایدار است.

طرح تولید خوراک آماده طیور این شرکت در خرداد ۱۴۰۰ با هدف جایگزینی واردات تاسیس و در زیربنای ۱۰ هزار متر در شهرستان شفت اجرایی شده و برای حداقل ۶۰ نفر به طور مستقیم و بیش از ۱۵۰ نفر غیر مستقیم اشتغال ایجاد می کند و با بهره برداری از آن پیش بینی می شود سالانه حدود ۲۰۰ هزارتن خوراک آماده طیور و مکمل های مربوطه تحت نظارت دامپزشکی، تولید شود.

کل سرمایه گذاری طرح ۲۶۰ میلیارد تومان و میزان تسهیلات دریافتی آن ۱۲۵ میلیارد تومان است که با توجه به میزان کل سرمایه گذاری طرح، تسهیلات پرداختی از محل بند الف تبصره ۱۸ حدود ۵۰ درصد منابع مالی مورد نیاز طرح را پوشش می دهد.

پایداری اشتغال و رونق تولید گیلان به مدد تسهیلات یارانه‌دار

طرح دوم این شرکت کشتارگاه طیور است که در دی ماه ۱۴۰۰ تاسیس شد و عمده محصول این واحد ارائه گوشت مرغ بسته بندی شده است. سایرمحصولات جانبی وضایعات و زائدات که شامل پر، دل، جگر، سنگدان، پا و پودر گوشت و پودرخون می باشد، از ضایعات کشتار بدست می‌آید.

با بهره برداری از این طرح به عنوان یک کشتارگاه مدرن و صنعتی و مطابق با استانداردهای صادرات یامکان کشتارحدود هشت هزار قطعه مرغ درساعت، حدود ۵۰۰ قطعه بوقلمون درساعت و حدود چهار قطعه بلدرچین درساعت، بسته بندی گوشت طیور بصورت تازه یا منجمد، کامل یا قطعه شده فراهم خواهد شد.

تعهد اشتغال بابهره برداری ازاین طرح که مربوط به یکی ازبزرگترین زنجیره های تولید طیور کشور است حداقل ۱۰۰ نفراشتغال مستقیم وبیش از ۳۰۰ نفرفرصت شغلی غیرمستقیم است.

کل سرمایه گذاری این طرح ۹۸۰ میلیارد تومان، میزان تسهیلات دریافتی ۲۰۰ میلیارد تومان است. با توجه به کل سرمایه گذاری طرح، تسهیلات پرداختی از محل بند الف تبصره ۱۸، حدود ۲۰ درصد هزینه برای بهره برداری از طرح را پوشش می دهد.

به گفته مسئولان با اجرای این طرح اهداف صادارتی ایران به کشورهای عراق، سوریه، افغانستان با تمرکز بر خدمات کشتارگاهی، قطعه بندی و بسته بندی محصولات محقق خواهد شد ضمن آنکه این طرح به عنوان یکی از حلقه های تکمیلی زنجیره تامین و تامین نیاز داخل استان و کشور بوده و جایگزینی برای واردات و تکنولوژی به روز از اروپا است.

اداره کل امور اقتصاد و دارایی گیلان نیز به فعالان اقتصادی نوید داد ۳۹۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تسهیلات تبصره ۱۸ یارانه دار سال۱۴۰۱ به طرح های در نوبت بانک‌های عامل و متقاضیان طرح های جدید پرداخت شود.

تامین مالی واحدهای تولیدی برای سرمایه در گردش و راه‌اندازی طرح‌های توسعه‌ای جدید در واحدهای تولیدی فعال استان ضمن حفظ اشتغال پایدار در بخش‌های مختلف صنعت و کاهش بیکاری در طولانی مدت موجب ازدیاد جمعیت در استان گیلان خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha