پیمودن هزاران راه نرفته برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز با عزم دولت

تبریز- ایرنا- متوسط بیش از ۱۲ سال عمر ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز و فرسودگی این ناوگان در سال‌های گذشته عوارض منفی از جمله نارضایتی مردم و آلودگی هوای شهر را به دنبال داشت و برای رفع این مشکلات نیاز به عزم جدی وجود داشت تا اینکه دولت سیزدهم با کار جهادی و اهتمام مدیران شهری راه برای نوسازی این ناوگان هموار شد.

به گزارش ایرنا، پویایی و جوانی ناوگان حمل و نقل عمومی و نقش و جایگاه آن در جابجایی مسافران درون شهری، کاهش حجم آلایندگی هوا و خدمات رسانی مطلوب به شهروندان بر کسی پوشیده نیست ولی پیری و فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز و عمر بالای ۱۵ سال تاکسی ها و اتوبوس های این شهر در سال های گذشته، نفس کشیدن را برای این کلانشهر و ساکنانش به ویژه در برخی روزهای سال سخت و دشوار کرده و نیاز به دمیدن نفس تازه به کالبد این ناوگان کاملا احساس می شد.

رویکرد دولت سیزدهم برای توجه به حمل و نقل عمومی در حوزه های مختلف قطارشهری، اتوبوسرانی و تاکسیرانی در کشور و کاهش آلودگی کلانشهرها و عزم راسخ مدیریت شهرداری تبریز و حمایت اعضای شورای اسلامی از طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر موجب شد تا از سال گذشته آغاز طرح کلید بخورد و اتوبوس ها و تاکسی های جدید وارد ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر شود.

رویکرد دولت سیزدهم برای توجه به حمل و نقل عمومی در حوزه های مختلف قطارشهری، اتوبوسرانی و تاکسیرانی در کشور و کاهش آلودگی کلانشهرها و عزم راسخ مدیریت جدید شهرداری تبریز و حمایت اعضای شورای اسلامی از طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر موجب شد تا از سال گذشته استارت این طرح کلید بخورد و اتوبوس ها و تاکسی های جدید وارد ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر شود.

مدیریت جدید شهرداری تبریز به موازات نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر، تکمیل خط یک و عملیات حفاری در خطوط ۲ و ۳ قطارشهری را سرعت بخشید به طوری که در سال گذشته خط یک را به ایستگاه آخر رساند و در دور دوم سفر استانی رییس جمهور و هیات همراه به آذربایجان‌شرقی، وزیر کشور کلنگ خط ۳ را به زمین زد.

پیمودن هزاران راه نرفته برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز با عزم دولت

تبریز به یکهزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد

احمد وحیدی، در این مراسم با تاکید بر اهمیت خط ۳ قطارشهری تبریز و لزوم شروع هرچه سریع‌تر عملیات اجرایی آن، اعلام کرد که خط ۲ با فاینانسی که اخذ کرده در حال ساخت بوده و خط ۳ نیز با منابع دولتی و شهرداری آغاز می‌شود که تاکنون ۱۷ میلیارد تومان برای این خط واریز شده است.

وی با بیان اینکه توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز نیز با ورود یکهزار دستگاه تاکسی ادامه می یابد و انتظار می‌رود این تعداد به پنج هزار تاکسی برسد، اظهار کرد: تبریز به یکهزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد و در ۱۰ سال گذشته هیچ اتوبوسی به ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر افزوده نشده بود ولی در سال گذشته ۱۳۰ دستگاه اتوبوس وارد چرخه این ناوگان شده و ۲۰۰ دستگاه نیز در آینده به آن اضافه می شود تا به استاندارد یکهزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برسد.

پیمودن هزاران راه نرفته برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز با عزم دولت
عابدین خرم، استاندار آذربایجان‌شرقی

دولت سیزدهم و مدیریت جدید شهرداری تبریز اهتمام جدی بر توسعه و بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر دارند

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز با بیان اینکه توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی در مرکز توجه دولت سیزدهم و شهرداری تبریز قرار دارد، می گوید: در حوزه حمل و نقل عمومی، تقویت این ناوگان و کاهش متوسط عمر آن در دولت سیزدهم حرکت جهادی انجام شده و این حرکت از سوی مدیریت شهری تبریز و شورای اسلامی این شهر شتاب گرفته است.

عابدین خرم، با تاکید بر اینکه توسعه حمل و نقل عمومی در خیلی از حوزه ها باعث توفیقاتی برای تبریز می‌شود، می افزاید: هوای پاک از موضوعات مهم شهری تبریز بوده و دولت نیز در این استان در حوزه محیط زیست و مقابله با آلودگی هوا برنامه های متنوعی دارد که از جمله توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی این شهر است.

وی با اشاره به اینکه چهار اولویت اساسی در تبریز در دستور کار بوده که اساس و مبنای اقدامات، مشارکت دولت در مسائل شهری است، اظهار می کند: این اولویت ها شامل اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، اجرای مسیرگشایی‌ها، رفع حاشیه‌نشینی و توسعه و نوسازی حوزه حمل و نقل درون‌ شهری تبریز است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته حوزه حمل و نقل عمومی تبریز اعم از نوسازی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوس ها، تغییر و پیشرفت چشم گیری نداشته است، می گوید: در دوره فعلی با همراهی نمایندگان تبریز و مساعدت دولت به ویژه وزیر کشور گشایش‌های خوبی در این زمینه انجام شده و با اعطای تسهیلات ویژه، یک سوم نیاز شهر در حوزه حمل و نقل عمومی تامین شده است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته حوزه حمل و نقل عمومی تبریز اعم از نوسازی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوس ها، تغییر و پیشرفت چشم گیری نداشته است، می گوید: در دوره فعلی با همراهی نمایندگان تبریز و مساعدت دولت به ویژه وزیر کشور گشایش‌های خوبی در این زمینه انجام شده و با اعطای تسهیلات ویژه، یک سوم نیاز شهر در حوزه حمل و نقل عمومی تامین شده است.

خرم، قطارشهری را از مهمترین موضوعات حوزه حمل و نقل تبریز اعلام کرده و ادامه می دهد: خط یک قطارشهری تکمیل شده و عملیات حفاری خط ۲ در دست اجرا بوده و عملیات عمرانی خط سه نیز آغاز می‌شود تا از این طریق تردد شهروندان تسهیل یابد.

پیمودن هزاران راه نرفته برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز با عزم دولت

تبریز رکورددار نوسازی تاکسی در کشور است

شهردار تبریز نیز با بیان اینکه حفظ سلامت شهروندان با محوریت کاهش آلودگی هوا از راهبردهای مدیریتی شهر است، می گوید: در این راستا شهرداری با همکاری دولت کار توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر را شروع کرده است.

یعقوب هوشیار، با اشاره به اینکه تبریز رکورددار نوسازی تاکسی کشور است، می افزاید: در این راستا یک هزار دستگاه تاکسی فرسوده از رده خارج و با تسهیلات کم‌بهره چهار درصدی نوسازی شد.

وی اظهار می کند: برنامه نوسازی چهار هزار تاکسی تا پایان ششمین دوره شورای اسلامی شهر نیز پیگیری می شود و از این تعداد ۲ هزار دستگاه در سال جاری نوسازی می‌شود که با تحقق این حجم از نوسازی، تحول مطلوبی در کاهش آلودگی هوای این شهر روی خواهد داد.

شهردار تبریز می گوید: حوزه حمل و نقل عمومی از نیازهای اساسی کلانشهر تبریز بوده که در این زمینه ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در سال گذشته خریداری شد و از این تعداد تاکنون ۱۸۰ دستگاه تحویل گرفته شده است.

شهردار تبریز می گوید: حوزه حمل و نقل عمومی از نیازهای اساسی کلانشهر تبریز بوده که در این زمینه ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در سال گذشته خریداری شد و از این تعداد تاکنون ۱۸۰ دستگاه تحویل گرفته شده است.

هوشیار، با بیان اینکه قرداد خرید ۱۵۰ دستگاه اتوبوس با وزارت کشور بسته شده و ۲۵ دستگاه از این قرارداد تحویل داده شده است، ادامه می دهد: قرارداد خرید ۱۵۰ دستگاه دیگر نیز با یک شرکت خودرو ساز داخلی منعقد شده است.

وی عمر عمومی دستگاه‌های اتوبوس درون شهری را حدود ۱۳ سال اعلام کرده و یادآوری می کند: ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز به یک هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد.

شهردار تبریز همچنین با اشاره به اجرای خط۲ مسیر تندرو با بهره گیری از حمل و نقل ترکیبی برای کاهش ترافیک شهری، می گوید: اجرای این خط بخشی از دغدغه شهروندان در این حوزه را برطرف می‌کند.

هوشیار، می افزاید: در راستای ارایه خدمات مطلوب به شهروندان و کاهش بار ترافیکی شهر، سال گذشته خط۱ قطارشهری تکمیل شد و نواقص موجوئد در این خط نیز امسال رفع می شود و عملیات حفاری خط ۲ و ۳ نیز آغاز شده است.

وی با تاکید بر اهمیت شروع هرچه سریع‌تر عملیات اجرایی خط۳ اظهار می کند: مدوده خط۳ جزو مناطق پرترافیک و پرجمعیت تبریز است در حالی‌ که زیرساخت‌های حمل و نقل در این مناطق ضعیف است.

پیمودن هزاران راه نرفته برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز با عزم دولت

سهم ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز از سفرهای درون شهری تبریز زیر ۵۰ درصد است

معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز نیز می گوید: این کلانشهر با یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت روزانه شاهد سه میلیون و ۶۰۰ هزار سفر درون‌شهری در شریان‌های اصلی و فرعی است.

یعقوب وحیدکیا، با بیان اینکه سهم ناوگان حمل و نقل عمومی در سفرهای درون شهری زیر ۵۰ درصد است، می افزاید: در این سفرها، خودروهای شخصی ۵۵ درصد، تاکسی حدود ۳۰ درصد، اتوبوس ۱۰ درصد و قطارشهری پنج درصد از سهم سفرهای روزانه را به خود اختصاص می دهد.

پیمودن هزاران راه نرفته برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز با عزم دولت

به کارگیری ۲۴ دستگاه اتوبوس جدید در مسیرهای کم برخوردار تبریز

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه نیز با اشاره به استمرار نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تبریز، می گوید: در این راستا ۲۴ دستگاه اتوبوس جدید در مسیرهای کم برخوردار این شهر به کارگیری شده است.

پرویز عباس نژاد، می افزاید: این اتوبوس ها در مسیرهای یاغچیان، کوی دانشگاه، اشرفی لاله، خیام، مشروطه، ترمینال، ایده لی، مایان، الوار، شهید بهشتی، گلکار، حافظ، کوچه باغ، اوغلی، پایگاه هوایی، بهار، فیضیه، شهید قره باغی، شهید مفتح، کمربندی میانی و آذربایجان به شهروندان خدمات رسانی می کنند.

وی اظهار می کند: با توجه به تاکید اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار تبریز مبنی بر تسریع در اختصاص اتوبوس های خریداری شده به مسیرهای کم برخوردار، در روزهای آتی نیز به تدریج اتوبوس‌های نو و جدید در خطوط نیازمند اتوبوس بکارگیری می شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه با بیان اینکه روند نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تبریز شروع شده و تداوم می یابد، می گوید: برای استفاده از این اتوبوس ها، ۱۰۰ نفر راننده جدید جذب و بکارگیری شده اند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه با بیان اینکه روند نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تبریز شروع شده و تداوم می یابد، می گوید: برای استفاده از این اتوبوس ها، ۱۰۰ نفر راننده جدید جذب و بکارگیری شده اند.

عباس نژاد، ادامه می دهد: با بکارگیری اتوبوس‌های جدید در مسیرهای نیازمند اتوبوس، تحول کمی و کیفی محسوس در خدمات رسانی اتوبوسرانی تبریز ایجاد خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha