ماجرای ادامه‌دار کاروانسرای تاریخی سمنان تا حادثه تلخ معدن طزره دامغان

سمنان - ایرنا - سمنان استان برتر از لحاظ کمترین تعداد پرونده مسن، عفو ۱۵۷ نفر از اغتشاشگران سال گذشته، نبود منع مرمت کاروانسرای تاریخی سمنان، پرونده حادثه تلخ معدن معدن طزره دامغان در انتظار رای نهایی بخشی از موضوع‌های مطرح شده در نشست خبری رییس کل دادگستری استان سمنان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدجعفر عبداللهی روز پنجشنبه به مناسبت سالروز شهادت شهید آیت‌الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران انقلابی ایشان و هفته قوه قضاییه در نشست با اصحاب رسانه در سالن همایش دادگستری استان سمنان به ارائه گزارش عملکرد یکساله از دادگستری استان سمنان پرداخت.

ماجرای ادامه‌دار کاروانسرای تاریخی سمنان تا حادثه تلخ معدن طزره دامغان

منعی در مرمت کاروانسرای تاریخی سمنان وجود ندارد

رییس کل دادگستری استان سمنان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره کاروانسرای تاریخی سمنان گفت: اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از مدت‌ها قبل می‌توانست اقدام به مرمت و عمرانی بنای تاریخی کند و ممنوعیتی وجود نداشت، اما مشخص نیست چرا این اقدام انجام نشده است.

وی ادامه داد: سوال است که چرا اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان در مرمت تعلل می‌کند؟

وی تاکید کرد: مرمت، عمران و آبادانی بسته به هیچ امری نیست و نمی‌دانم چرا معطل است.

تشخیص علت و عواملی منجر به حادثه بر عهده دستگاه قضا با ابزار فنی است و این پرونده هنوز منتهی به تصمیم نهایی نشده است و با صدور رای نهایی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رییس کل دادگستری استان سمنان در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا درباره حادثه معدن طزره دامغان گفت: تشخیص علت و عواملی منجر به حادثه بر عهده دستگاه قضا با ابزار فنی است و این پرونده هنوز منتهی به تصمیم نهایی نشده است و با صدور رای نهایی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ساعت ١٢ ظهر روز شنبه ١١ اردیبهشت ۱۴۰۰ در تونل شماره ٤٢ معدن بزرگ طزره، از معادن چهارگانه شرکت زغال سنگ البرز شرقی، در کارگاه استخراج k ١٣ پیشرو، هنگام استخراج و به دلیل ریزش ناگهانی سقف کارگاه، حادثه تلخی رخ داد که در این حادثه ۲ کارگر پیمانکاری شرکت به نام‌های میلاد روشنایی و سید اصغر افضلی از دامغان محبوس شدند و در نهایت پس از گذشت حدود ۱۳۰ ساعت از زمان وقوع حادثه، پیکر آن‌ها از زیر آوار خارج شد.

عبداللهی در پاسخ به سومین پرسش خبرنگار ایرنا در زمینه ورود دستگاه قضا به عنوان مدعی العموم به موضوع بحران کم‌آبی در استان سمنان و خطرات مختلف ناشی از این بحران مانند فرونشست زمین دلیل برداشت بی‌رویه ناشی از آب‌های زیرزمینی اظهار کرد: آب انفال حق عام است و اگر تقصیری باشد سازمان بازرسی ورود می‌کند و هنوز گزارشی بر نشست و فرونشست به دستگاه قضایی ارائه نشده است و در صورت ارائه گزارش دستگاه قضا ورود خواهد کرد.

استان سمنان سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی و سه و ۲ دهم میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته دارد.

۸۲۴ میلیون مترمکعب آب مصرفی استان سمنان از محل منابع آب زیرزمینی شامل چاه، چشمه و قنات و ۱۹۲ میلیون متر مکعب از محل منابع آب‌های سطحی شامل رودخانه و نهرها تامین شده است.

رفع تصرف پنج هکتار اراضی ملی بستر رودخانه در استان سمنان

رییس کل دادگستری استان سمنان گفت: پنج هکتار بستر رودخانه و ۳۷۹ هزار و ۴۰۰ متر مربع اراضی ملی سال گذشته رفع تصرف شد.

وی بیان کرد: آزادی مجرمان زندانی سال گذشته نسبت به ۱۴۰۰ افزایش ۱۹ درصد داشت. عبدالهی یادآور شد: ۱۴۰ نفر از زندانیان با پابند الکترونیک سال گذشته از زندان آزاد شدند که ۷۱ درصد نسبت به ۱۴۰۰ افزایش داشت.

وی تصریح کرد: سه ماه نخست امسال آزادی مشروط زندانیان یک درصد افزایش یافت و سال گذشته نیز ۱۴۰ زندانی به صورت ازادی مشروط آزاد شدند که سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ ۴۵ درصد عملکرد این زمینه بهبود یافت.

تشکیل ۱۸۹ هزار و ۱۳۸ پرونده در دستگاه قضا استان سمنان

رییس کل دادگستری استان سمنان گفت: ۱۸۹ هزار و ۱۳۸ پرونده در سال گذشته در دستگاه قضایی استان سمنان تشکیل شد که پرونده‌های ورودی ۲ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشت.

وی بیان کرد: ۵۵ درصد پرونده‌های تشکیل شده در دستگاه قضایی استان سمنان در سال گذشته ۵۵ درصد در بخش دادگستری و ۴۵ درصد در بخش شورای حل اختلاف ثبت شد.

عبداللهی یادآور شد: ۱۹۰هزار و ۹۰۷ پرونده سال گذشته در دستگاه قضایی استان سمنان رسیدگی و مختومه شد.

وی افزود: سال ۱۴۰۱ حدود ۲ درصد بیش از ۱۴۰۰ پرونده قضایی در استان سمنان تشکیل و رسیدگی شد و سه ماه نخست امسال ثبت پرونده در استان سمنان ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.

به گفته وی، مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها در استان سمنان از ۸۹ روز به ۸۶ در امسال کاهش یافته است و تلاش می‌شود مدت زمان رسیدگی بیش از پیش کاهش یابد.

عبداللهی یادآور شد: در بخش تحقیق و محاکمی حتی یک پرونده غیرمتعارف وجود ندارد و طبق گزارش‌ها سه و نیم درصد ارتقا و بهبود عملکرد در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ محقق شد.

رییس کل دادگستری استان سمنان با بیان اینکه به پرونده‌هایی که مدت نگهداری بیشتر از یکسال باشد مسن گفته می‌شود، افزود: سه‌هزار و ۷۸۱ پرونده برابر ۱۹ درصد پرونده‌ها در دادگستری استان مسن است و در این زمینه سمنان، استان برتر کشور است.

ماجرای ادامه‌دار کاروانسرای تاریخی سمنان تا حادثه تلخ معدن طزره دامغان

افزایش ۴۴ درصدی پرونده‌های منجر به سازش در شوراهای حل اختلاف

رییس کل دادگستری استان سمنان تاکید کرد: برقراری فرهنگ صلح، سازش، برادری و برابری رویکرد شورای حل حل اختلاف است و با تمرکز به این راهبرد پرونده‌های منجر به سازش در شورای‌های حل اختلاف در سال ۱۴۰۱ به ۴۴ درصد رسید.

وی خاطر نشان کرد: ۱۴ پرونده منتهی به قصاص ناشی از قتل عمد از سال ۱۴۰۱ تا کنون منجر به سازش شده است.

رییس کل دادگستری استان سمنان گفت: دعاوی بخش خانواده سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ هفت دهم درصد افزایش داشت و سه ماه نخست امسال نسبت به ۱۴۰۱ کاهش هفت دهم درصد ثبت شد.

وی اظهار کرد: سه ماه نخست امسال پرونده‌ها در زمینه جرائم خشن مانند آدم‌ربایی، قتل عمد، سرقت مسلحانه، ضرب و جرح عمدی ۱۲ و ۶ دهم درصد نسبت به مدت مشابه کاهش داشت.

رییس ‌کل دادگستری استان سمنان تصریح کرد: درخواست بدون دلیل از سوی زوج، شرایط مشروط عقد از سوی زوجه، اعتیاد، فقر، عدم ایفای وظایف از جمله دلایل طلاق است.

وی خاطرنشان کرد: ۵۰ کارخانه طی یکسال گذشته بازید و با ۵۰۵ تولید کننده برای گره‌گشایی صحبت شد که نتیجه همکاری جلوگیری از بیکاری ۲ هزار کارگر و اشتغالزایی برای سه هزار و ۶۰۰ کارگر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شد.

ماجرای ادامه‌دار کاروانسرای تاریخی سمنان تا حادثه تلخ معدن طزره دامغان

دستگیری هفت کارمند کارچاق کن دستگاه‌های اجرایی استان سمنان

رییس کل دادگستری استان سمنان گفت: هفت نفر کارچاق‌کن، جاعل اسناد و اعمال نفوذ در دستگاه‌های اجرایی استان سمنان سال گذشته دستگیر شدند.

وی بیان کرد: پنج میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان سال گذشته و ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سه ماه نخست امسال خیران برای آزادی بدهکاران مالی در استان سمنان کمک کردند.

رییس کل دادگستری استان سمنان گفت: قوه قضاییه هوشمندسازی و تشکیل پرونده‌های تمام الکترونیک را با اهتمام پیگیری می‌کند و طبق گزارش‌ها ۵۴درصد پرونده‌های تشکیل شده در دستگاه قضایی استان سمنان سال گذشته تمام الکترونیک بود.

وی افزود: سه ماه نخست امسال ۴۲ درصد پرونده‌های ورودی در دادگستری استان سمنان به صورت الکترونیک تشکیل شد و ۲ هزار و ۲۳ فقره دادرسی الکترونیکی صادر شد.

به گفته وی، ۲۳ هزار و ۹۲۲ فقره استعلام برخط سال گذشته و چهار و هزار و هفت استعلام هویت برخط ۲ ماه نخست امسال در استان سمنان صادر شد.

عبداللهی خاطر نشان کرد: ۳۶‌هزار و ۱۱۶ مورد ملاقات چهره به چهره مدیران دستگاه قضا در استان سمنان با شهروندان انجام شد.

وی با بیان اینکه ۳۷ میلیارد و ۶۷۱ میلیون تومان ارزش اموال مصادره شده در سال گذشته به نفع دولت در استان سمنان بود، ابراز کرد: ۳۹۰ میلیون تومان سه ماه نخست اموال به نفع دولت تملیک شد و همچنین ۱۱ مورد مزایده سال گذشته برگزار شد.

رییس کل دادگستری استان سمنان گفت: ۸۲ درصد مراجعه‌کنندگان سال گذشته و ۸۴ درصد امسال از عمکرد دستگاه قضا در استان سمنان ابراز رضایت کردند.

وی بیان کرد: ستاد پیشگیری و رسیدگی جرایم انتخاباتی با حضور دستگاه قضایی، اجرایی و دستگاه‌های مرتبط با انتخابات تشکیل می ‌شود تا آرامش انتخاباتی برقرار باشد و مر قانون اجرا شود.

عبداللهی اضافه کرد: ۱۵۸ نفر از افراد دستگیر شده در اغتشاش سال گذشته استان سمنان مورد عفو قرار گرفته و آزاد شدند و تعداد اندکی از افراد دستگیر شده که توبه نکرده در زندان هستند.

هفته قوه قضائیه از یکم تیر تا هفتم تیر سالروز شهادت شهید آیت الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران انقلابی ایشان است.

طبق اعلام معاون اول قوه قضائیه، پنجشنبه یکم تیر «روز سیره شهدا و عدالت قضائی»، جمعه دوم تیر«روز عدلیه در مسیر حرکت جهادی و تحول»، شنبه سوم تیر «روز قوه قضائیه هوشمند، گسترش عدالت، ترویج صلح و سازش»، یکشنبه چهارم تیر «روز مبارزه با فساد و صیانت از حقوق عامه»، دوشنبه پنجم تیر «روز حمایت از سرمایه‌گذاران، شرکت‌های دانش‌بنیان و مهار تورم»، سه‌شنبه ششم تیر «روز همدلی قوا و خدمت به مردم» و چهارشنبه هفتم تیر «روز ولایت مداری و صیانت از ارزش‌های اسلامی» نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha