کشت مستقیم و حفظ بقایای گیاهی مهمترین استراتژی در کشاورزی حفاظتی است

سنندج - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی کردستان گفت: کشاورزی حفاظتی در اولویت برنامه این سازمان است که مهمترین استراتژی آن هم کشت مستقیم و حفظ بقایای گیاهی است.

به گزارش ایرنا، محمد صالح احمدی روز پنجشنبه در روز مزرعه استانی پایگاه نوآوری و مزارع الگویی سایت TCP سازمان فائو که در روستای رمشت دهستان امیرآباد از توابع شهرستان کامیاران برگزار شد، اظهار کرد: طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور یکی از مهمترین پروژه های جهاد کشاورزی است که در چند سال اخیر آغاز شده و این طرح فائو هم همسو با طرح‌های پیشین اساس و برنامه آن کشاورزی حفاظتی است.

وی با اشاره به اینکه همه برنامه‌های سازمان در راستای کشاورزی حفاظتی است، افزود: با توجه به تغییرات شرایط اقلیمی و کاهش بارندگی‌ها و با توجه به تغییر اقلیم که در جهان صورت گرفته استراتژی ما کشت مستقیم است یعنی اجازه نداریم رطوبت خاک را با شخم زدن از بین ببریم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی کردستان بیان کرد: بعد از اینکه گندم را برداشت کردیم اگر قصد کشت محصولاتی هم چون نخود، گلرنگ، ماشک یا علوفه را داریم باید با ادوات مناسب اقدام به کشت مستقیم کنیم یعنی به طور مستقیم بذر و کود را در خاک قرار دهیم تا رطوبت در خاک حفظ شود.

احمدی مهمترین استراتژی در کشاورزی حفاظتی را بحث کشت مستقیم و مولفه دوم آنرا حفظ بقایا خواند و ادامه داد: یکی از راه‌های حفظ رطوبت در خاک عملیات کم خاک ورزی است که به وسیله ادوات خاک ورز مناسب مانند دستگاه چیزل انجام می‌شود تا بقایا در خاک حفظ شود.

وی یادآور شد: متاسفانه در سال گذشته که قیمت علوفه و کاه بالا رفته باعث آن شد که ادوات و کمباین‌های کاه کوب باعث کفبر کردن بقایا شوند و تقریبا بقایا را از دسترس خارج کنند .

کشت مستقیم و حفظ بقایای گیاهی مهمترین استراتژی در کشاورزی حفاظتی است

رئیس اداره ترویج دانش و فناوری سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: موضوع برنامه افزایش بهره‌وری و بالفعل سازی پتانسیل تولید کشاورزی دیم است که در آن ۱۲۰ نفر از کشاورزان و بهره برداران پیشرو استان حضور دارند.

مهدی فتحی بیان کرد: این پروژه افزایش بهره‌وری و بالفعل‌سازی ظرفیت تولید کشاورزی دیم است که در چهار استان همدان، آذربایجان‌شرقی، اردبیل و کردستان اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: هدف از اجرای این پروژه مشترک، ایجاد پایگاه‌های نوآوری و مزارع الگویی با محوریت کشت ارقام جدید و نمایش مدیریت‌های نوین زراعی در کشت محصولات زراعی دیم است.

فتحی اضافه کرد: در این پروژه کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های روز مزرعه برای کشاورزان و کارشناسان برگزار می‌شود تا دستاوردها را از نزدیک ببینند و با مدیریت‌های نوین مزرعه آشنا شوند.

رئیس اداره ترویج دانش و فناوری سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: با توجه به تغییر اقلیم و خشکسالی‌های مداوم، رعایت دستورالعمل‌های تحقیقاتی می‌تواند به تولید پایدار در کشت دیم منجر شود و ترویج روزافزون نتایج پژوهش‌ها ضروری است.

وی یادآور شد: اولویت پروژه «TCP» در ایران «اجرای طرح‌ها و چارچوب‌های توسعه‌یافته برای مدیریت هوشمندانه نسبت به تغییر اقلیم و پایدار منابع آب و خاک را شامل می‌شود».

فتحی بیان کرد: مزرعه مورد نظر در سطح سه هکتار در روستای رمشت بخش موچش شهرستان کامیاران و در این مزرعه ارقام مختلف گلرنگ، ماشک علوفه‌ای، نخود، گندم و جوکشت شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha