مدیرعامل شرکت ملی گاز: خط لوله یازدهم تا شمال شرق اجرا می‌شود

بیرجند - ایرنا - مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: خط لوله سراسری یازدهم از عسلویه در دستور کار قرار دارد و براساس برنامه‌ریزی‌ها این طرح تا بیرجند و سرخس اجرا می‌شود که اجرای آن توان ما را برای صادرات گاز افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا مجید چگینی روز پنجشنبه در نشست با استاندار خراسان جنوبی در بیرجند با اشاره به آغاز عملیات اجرایی خط لوله گاز دوراهی دشتک - نهبندان گفت: اجرای این خط تکمیل رینگ شرقی کشور را رقم خواهد زد و شاهد تقویت شبکه گازرسانی به شمال شرق کشور و خراسان جنوبی هستیم.

وی افزود: با اجرای این خط، خراسان جنوبی به خط هفتم سراسری گاز متصل می‌شود و اگر برنامه صادرات گاز داشته باشیم، این خط لوله ظرفیت صادرات گاز را برای ما ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: از طرفی اگر بخواهیم از همسایه شمالی گاز وارد کنیم از طریق این شبکه که به جنوب متصل است، می‌توانیم برای صادرات گاز هم استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: خط لوله انتقال ۳۰ اینچ تربت حیدریه - دیزباد به طول ۶۵ کیلومتر از طرح‌های مهم دیگر در دست اقدام است که در پایداری شبکه گاز شمال شرق کشور کمک کننده است.

چگینی افزود: خط انتقال گاز تربت جام - صالح آباد هم با سرعت و قوت در دست اجراست که در آبان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و همه این طرح‌ها به تقویت شبکه گاز شرق کشور کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه همه تلاش‌ها بر این است که شبکه گاز شمال شرق کشور تقویت شود گفت: شرکت گاز تاکنون به ۳۰ میلیون واحد تولیدی گازرسانی کرده و گاز آنها را تامین می‌کند،  ۳۰۳ میلیون متر مکعب گاز روز گذشته در اختیار نیروگاه‌ها قرار دادیم که رقم بالایی است.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه از عسلویه باید گاز به طول ۲ هزار کیلومتر به شمال و شمال شرق کشور منتقل شود که کار سنگینی است بیان کرد: ۹۸ درصد شهرها و ۸۵ درصد روستاهای کشور از نعمت گاز برخوردار هستند که تا پایان سال جاری این رقم به ۸۸ درصد هم خواهد رسید.

وی گفت: این اقدامات به برکت انقلاب و نظام رقم خورده و در هیچ کجای دنیا چنین اقدامی صورت نگرفته است از طرفی گاز با پایین‌ترین قیمت در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

چگینی با اشاره به وجود ۲۱ پالایشگاه برای تامین گاز کشور گفت: ۳۹ هزار کیلومتر خطوط انتقال فشار بالا و ۴۲۶ هزار کیلومتر شبکه گاز روستایی و شهری داریم.

وی اضافه کرد: در بحران سرمای سال گذشته روزانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز به خطوط تزریق شد که ۳۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی در تولید گاز در کشور وجود داشت.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه اولویت ما تامین گاز بخش خانگی بعد از نیروگاه و صنعت است تاکید کرد: باید استان‌ها نگاه ملی در مصرف و مدیریت گاز داشته باشند.

وی گفت: ایران یکی از کشورهای بالای تولید کننده گاز است از طرفی هم از پرمصرف‌ترین کشورهای جهان هستیم چرا که بی‌رویه استفاده می‌کنیم و در حالی که با مدیریت مصرف گاز و استفاده براساس نرم جهانی، گاز اضافی برای صادرات هم داریم.

چگینی با بیان اینکه برنامه‌های بهینه‌سازی در دستور کار شرکت ملی گاز است، بیان کرد: یکی از برنامه‌های ما در این راستا تعویض چهار میلیون بخاری کم‌بازده است که باید انجام شود.

وی افزود: راهبردی که امسال برای حل ناترازی گاز داریم، بهینه‌سازی است و در این زمینه سرعت دادن به تعویض بخاری‌های فرسوده با بخاری‌هایی با بازده بالا می‌تواند بخشی از ناترازی گاز را جبران کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران استفاده از کنتورهای هوشمند برای مدیریت مصرف را راهکار دیگر بهینه‌سازی مصرف گاز از سوی شرکت ملی گاز اعلام کرد و افزود: اگر اجرای این پروژه کلان و ملی براساس برنامه و به‌ درستی پیش برود، ضمن ایجاد بستر توسعه بازار بهینه‌سازی، تا حد زیادی مصرف گاز نیز کنترل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد مخازن رو زمینی در دستور کار شرکت گاز قرار دارد بیان کرد: سرمایه گذاران در این طرح برای شهرک‌های صنعتی این مخازن را احداث می‌کنند و ما هم گاز آن را با قیمت مناسب تامین می‌کنیم تا در بحران انرژی از این ظرفیت‌ استفاده شود.

چگینی افزود: شیوه نامه اجرای مخازن رو زمینی به همه استان‌ها ابلاغ شده تا با احداث آن و در بحران سرما صنایع در تامین گاز خود مشکلی نداشته باشند و در این خصوص نیازمند همراهی وزارت صمت هم هستیم.

وی گفت: این اقدام در ناترازی گاز خیلی کمک می‌کند و از طرفی باعث می‌شود تا در بحران‌ها، صنایع در تامین گاز خود مشکلی نداشته باشند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه خراسان جنوبی می‌تواند در ایجاد مخازن رو زمینی گاز با جذب سرمایه گذاران پیشگام باشد افزود: طرح‌های ذخیره سازی رو زمینی گاز در دستور کار قرار گرفته که طرح‌های جدید است و می‌توانیم با استفاده از CNG و MINILNG به خصوص در شهرک‌های صنعتی و واحدهای فولادی و پتروشیمی، بخشی از ناترازی و محدودیت‌ها را رفع کنیم.

وی گفت: تمام تمرکز این شرکت در دولت سیزدهم خدمت‌رسانی به استان‌های محروم است.

چگینی بیان کرد: در این راستا برای گازرسانی به سیستان و بلوچستان پنج استان را معین قرار دادیم که یکی از این استان‌ها، شرکت‌ گاز خراسان جنوبی است.

بهره‌مندی ۹۹.۹ درصد روستاهای خراسان جنوبی از گاز

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: در مجموع در دولت سیزدهم هزار و ۳۵۷ پروژه گازرسانی در این استان با هزینه‌کرد هزار و ۷۶۴ میلیارد تومان انجام شده که رقم قابل توجهی است.

رحمان محمودی افزود: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور با ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و دارای ۳۲ شهر است که همه این شهرها از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

وی عنوان کرد: درصد بهره‌مندی خانوارهای شهری از گاز ۱۰۰ درصد بوده و در بخش روستایی ۹۹.۹ درصد است.

مدیرعامل شرکت گاز استان به تشریح اقدامات صورت گرفته پرداخت و گفت: گازرسانی به ۲ هزار و ۱۲۰ واحد صنعتی انجام شده و ۳۳۱ هزار و ۴۵۷ مشترک خانگی از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند، در مجموع ۲۰۰ هزار انشعاب گاز برای مردم اجرا شده که پوشش نزدیک به ۱۰۰ درصدی استان را شاهدیم.

وی تصریح کرد: در دولت سیزدهم اقدامات خوبی انجام شد که گازرسانی به ۴۹۲ روستا و ۲۶۴ واحد صنعتی و مناطق محروم، گازرسانی به ۹ هزار و ۷۰۲ واحد مسکونی در طرح جهش مسکن و شهرک‌های صنعتی نهبندان، درمیان و زیرکوه و منطقه ویژه اقتصادی، پاسگاه‌های مرزی و مرز ماهیرود، بهینه‌سازی ۸۸۲ مورد موتورخانه از جمله این اقدامات است.

محمودی با اعلام این خبر که در هفته دولت روستایی نخواهیم داشت که سکنه دائم داشته باشد ولی از نعمت گاز محروم باشد، گفت: تمامی روستاهایی که سکنه دائم دارند چه روستاهای بالای ۲۰ خانوار چه زیر ۲۰ خانوار از گاز طبیعی به صورت ۱۰۰ درصدی بهره‌مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه زمستان بسیار سختی را با توجه به افت فشار گاز گذراندیم، متذکر شد: اگر قطعی گاز نداشتیم به این دلیل بود که همه مسئولان و مردم پای کار بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha