تولیت حرم شاهچراغ (ع) : حاکمیت مشروع سیاسی باید بر مبنای دین خدا به سامان برسد

شیراز - ایرنا - تولیت حرم احمدبن موسی (ع) گفت: حاکمیت مشروع سیاسی مورد قبول اسلام حاکمیتی است که بر مبنای دین خدا به سامان برسد و دلایل متعددی قرآنی برای این امر وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری روز پنجشنبه در سلسله نشست‌های ولایت فقیه، بیان کرد: یکی از این دلایل «وجوب کفر به طاغوت» است.

وی افزود: الله و طاغوت دو قطب متضادی هستند که در برابر یکدیگر قرار دارند و مردم مسلمان نمی‌توانند هم از خدا فرمان ببرند و هم زیر ولایت طاغوت باشند چرا که هم قرار دارند. الله نور، هدایت و کمال است و طاغوت ظلمت، ضلالت و نقص است.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی با اشاره به آیاتی از سوره‌های بقره و نساء، ادامه داد: راه ایمان به خدا و طاغوت از یکدیگر جدا است و شیطان، بت، حاکم جبار و متکبر و هر مسیری که به غیر حق منتهی شود، طاغوت نامیده می‌شود که در قرآن کریم هشت بار به آن اشاره شده است.

کلانتری اضافه کرد: شناخت دقیق الله و طاغوت و توجه مستمر به وجود دوگانگی و تضاد بین آن دو در سیر و حرکت تکاملی انسان، از چنان اهمیتی برخوردار است که از نگاه قرآن، عموم پیامبران الهی در بستر تاریخ بدین منظور مبعوث شده‌اند تا مردمان را متوجه این دوگانگی بکنند.

وی گفت: در این مسیر است که پیامبران الهی، آدمیان را به ایمان و اخلاق حسنه، عدل پرهیز از ظلم و سپردن امور به اهلش فراخوانده و از کفر و سیّئات، بدی، شرک و سپردن امور به خائنان پرهیز داده‌اند.

تولیت حرم مطهر تصریح کرد: بدیهی است که بین ایمان و کفر، تضاد کامل وجود دارد، همانگونه که بین اخلاق حسنه و اخلاق سیئه، و نیکی و بدی، عدل و ظلم و توحید و شرک تضاد جدی وجود دارد.

کلانتری گفت: همه همت و تلاش و کار اصلی پیامبران و رسولان حق و اولیاء الهی در بستر تاریخ، معرفی دقیق الله و طاغوت به آدمیان در گام اول، جهت دادن بینش‌ها، گرایش‌ها و کنش‌های انسان‌ها به سمت الله در گام دوم، و پرهیز دادن عموم مردمان از طاغوت به لحاظ بینشی و گرایشی و کنشی در گام سوم، بوده است.

وی درباره این دلیل قرآنی اثبات ولایت فقیه توضیح داد: انواع و اقسام روابطی که در زندگی فردی و اجتماعی آدمیان به سامان می‌رسند نیز در همین قطب‌بندی قرآنی بین الله و طاغوت قابل شناسایی و طبقه‌بندی است.

وی ادامه داد: اصولی همچون توحید، نبوّت، معاد، عدل و امامت، همه بر مبنای «اُعبُدوا اللهَ» بنا شده‌اند، زیرا همگی از الله سرچشمه گرفته و به آن منتهی می‌شوند و در جهت بندگی غیر خدا، اطاعت از طاغوت قرار دارند.

کلانتری عنوان کرد: انواع و اقسام ولایت‌هایی که در شریعت اسلامی مشروع شمرده شده‌اند، همگی برخواسته از ولایت الله است؛ چنانکه انواع و اقسام ولایت‌هایی نیز که در شریعت اسلامی نامشروع و حرام شمرده شده‌اند، از آن جهت حرام و نامشروع شمرده شده‌اند که ریشه در ولایت طاغوت دارند.

کلانتری با اشاره به آیه ۶۰ سوره مبارکه نساء، ادامه داد: کفر به طاغوت تنها یک شعار و یک انکار لفظی نیست، بلکه انکار نظری، قولی و عملی را شامل می‌شود، یعنی انسان مؤمن در عمل نیز از طاغوت دوری می‌کند و هرگز تحت ولایت و حاکمیت طاغوت نمی‌رود.

وی تاکید کرد: بی‌تردید یکی از مصادیق اصلی طاغوت، حاکمیت جور است که احکام شریعت را مبنای حکمرانی قرار نداده و نقطه مقابل نظام امامت است.

تولیت حرم مطهر احمدبن موسی (ع) با اشاره به برخی روایات در این خصوص، بیان کرد: وقتی حاکمیت جور که نقطه مقابل نظام امامت است مصداق طاغوت و فاقد مشروعیت شمرده می‌شود، بنابراین در نگاه قرآن فقط نظام امامت و حاکم منصوب از ناحیه خداوند مشروعیت حکمرانی بر جامعه اسلامی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha