کمک ۶۰ میلیارد دلاری کنفرانس لندن برای بازسازی اوکراین

لندن- ایرنا- نمایندگان کشورها و نهادهای بین‌المللی شرکت کننده در اجلاس دو روزه بازسازی اوکراین که در لندن برگزار شد، با تامین ۶۰ میلیارد دلار کمک مالی برای بازسازی اوکراین و احیای اقتصاد جنگ‌زده این کشور توافق کردند.

به گزارش ایرنا، دولت انگلیس روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد که این کنفرانس یکی از بزرگترین اجلاس‌های پس از پایان جنگ جهانی دوم بشمار می‌رود.

کنفرانس لندن در حالی به پایان رسید که بانک جهانی تخمین زده که برای بازسازی اوکراین به ۴۱۱ میلیارد دلار کمک مالی نیاز است. از این میزان ۱۴ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری‌ در زمینه اقدامات با اولویت بالا در سال جاری نیاز است.

جیمز کلورلی وزیر خارجه انگلیس که ریاست این کنفرانس را بر عهده داشت، در بیانیه‌ای با تکرار مواضع خصمانه غرب علیه روسیه، گفت: کنفرانس بازسازی اوکراین پیام روشنی را ارسال کرد که ما نه تنها در حملات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در کنار اوکراین هستیم، بلکه در صلح نیز کنار این کشور خواهیم ایستاد.

وی افزود:‌ همانطور که اوکراین بازسازی می‌شود ما از تلاش‌های این کشور برای رسیدن به یک اقتصاد قوی‌تر، انعطاف پذیرتر، پایدارتر و نوآورانه‌تر حمایت می‌کنیم. ما به‌ عنوان جامعه بین‌المللی و ائتلافی از تجار، دولت‌ها و جامعه مدنی، باید تلاش‌های خود را برای حمایت از اوکراین نه تنها برای دفاع از آزادی بلکه در بازسازی آن متمرکز کنیم.

اما کنفرانس بازسازی اوکراین درحالی در لندن برگزار شد که دولت انگلیس درصدد مصادره اموال روسیه به‌عنوان غرامت جنگی است. وزیر امور خارجه انگلیس یک روز پیش از آغاز کنفرانس در تداوم مواضع خصمانه دولت لندن علیه روسیه که نه تنها در ماجرای جنگ اوکراین که ریشه‌ای تاریخی دارد، اعلام کرد که هزاران فقره از تحریم‌های وضع شده علیه مسکو تا پرداخت غرامت کامل به کی‌یف رفع نخواهد شد.

بر اساس اعلام وزارت خارجه انگلیس، این کشور درصدد وضع قوانینی است که اموال متعلق به بانک مرکزی روسیه (CBR)، وزارت دارایی روسیه (MOF) یا صندوق ثروت ملی روسیه (NWF) در این کشور را به نفع اوکراین مصادره کند.

طبق بیانیه منتشر شده، انگلیس «افراد و نهادهایی را که در فهرست تحریم‌های مالی روسیه قرار گرفته‌اند موظف خواهد کرد تا اموال خود را در بریتانیا به وزارت دارایی این کشور افشا کنند.»

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس روز گذشته (چهارشنبه) در سخنانی در افتتاحیه کنفرانس اشاره کرد که اقتصاد اوکراین ۲۹ درصد بر اثر جنگ کوچک شده است. او با بیان این مطلب نتیجه گرفت که مسکو باید غرامت پرداخت کند.

در همین پیوند، آندری کلین سفیر روسیه در انگلیس روز گذشته در مصاحبه‌ای با اسکای نیوز گفت که تلاش مقامات انگلیس برای مصادره دارایی‌های روسیه مانند سیاست‌های دوران استعمار کشورها توسط لندن و غارت هند و مصر است.

وی افزود: من می‌دانم که انگلستان در سرقت پول از کشورهای مختلف بسیار با تجربه است. هند و مصر و کشورهای دیگر نیز مورد سرقت قرار گرفته‌اند بنابراین این شکل دیگری از دزدی و سرقت است.

کلین گفت که طبق قوانین بین المللی، دارایی‌های روسیه متعلق به این کشور هستند و هیچ کشوری جز روسیه نمی‌تواند آن‌ها را مدیریت کند و اقدامات بر خلاف این غیرقانونی است.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین که بیش از یک سال از آغاز آن می‌گذرد، در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در پنج اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

این درحالی است که انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تاکنون بیش از یک هزار و ۱۰۰ شهروند روس و بیش از ۱۰۰ سازمان دولتی روسیه را تحریم کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha