گفت‌وگوی تلفنی بلینکن و گوترش درباره احتمال خروج روسیه از توافق غلات

تهران- ایرنا- دبیر کل سازمان ملل و وزیر خارجه آمریکا در یک گفت‌وگوی تلفنی با نگرانی از احتمال خروج روسیه از توافق صادرات غلات دریای سیاه بر اهمیت این توافق برای امنیت غذایی جهانی و تاثیری که لغو آن بر کشورهای واردکننده می‌گذارد، تاکید کردند.

به گزارش روز جمعه ایرنا از خبرگزاری آناتولی، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، در این گفت‌وگو با تاکید بر اهمیت وجود این توافق برای تامین امنیت غذایی جهان، به اثرات نامطلوب تعلیق آن بر کشورهای واردکننده مواد غذایی به ویژه در کشورهای درحال توسعه اشاره کردند.

بر این اساس، توافق مذکور ژوئیه گذشته (تیر ۱۴۰۱) در استانبول به امضای ترکیه، سازمان ملل، روسیه و اوکراین رسید. هدف این توافق از سرگیری صادرات غلات از بنادر اوکراین بود که به دلیل جنگ میان روسیه و اوکراین متوقف شده بود.

این توافق از زمان اجرا تاکنون چندین بار تمدید شده است که آخرین بار در تاریخ ۱۸ مِه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲) و به مدت دو ماه بود.

حدود ۳۵ روز از این مدت دو ماهه گذشته است. گوترش هفته گذشته به دنبال اظهارات پوتین درباره بررسی خروج از این توافق نسبت به تصمیم احتمالی مسکو برای عدم تمدید دوباره این توافق ابراز نگرانی کرده بود.

نگرانی‌ها از مخالفت روسیه با تمدید دوباره توافق صادرات غلات از دریای سیاه در حالی است که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هفته گذشته گفت بود: اگر توافقات قبلی در مورد تمدید صادرات غلات دریای سیاه تا ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر) اجرایی نشود، قرارداد غلات را تمدید نمی‌کنیم.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به اثر تحریم‌های غرب به بخشی از این توافقنامه که با هدف اطمینان از صادرات محصولات و کودهای کشاورزی روسیه تنظیم شده، خاطر نشان کرده بود: بسته توافقنامه امضا شده در ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ (۳۱ تیر ۱۴۰۱)، تاکنون فقط در مورد تامین غلات اوکراین اجرا شده و بخشی از توافقنامه که مربوط به صادرات آمونیاک روسیه است هنوز جنبه عملی به خود نگرفته است.

پیش‌تر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز گفته بود که مسکو در حال بررسی خروج از توافق صادرات غلات دریای سیاه است.

وی با بیان اینکه بیشتر غلات اوکراین، بر خلاف توافقات به کشورهای کاملاً مرفه اتحادیه اروپا می‌رود، تاکید کرده بود: ما از این موضوع آگاه هستیم. ما به منظور حمایت از کشورهای در حال توسعه و دوستانمان و به منظور لغو تحریم‌ها بر بخش کشاورزی روسیه با این توافق موافقت کردیم اما یک بار دیگر فریب خوردیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha