خراسان جنوبی در برگزاری دادگاه‌های آنلاین پیشرو است

بیرجند - ایرنا - دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: این استان برای برگزاری دادگاه‌های آنلاین و برخط در کشور پیشرو است و سال گذشته ۴۱ هزار و ۵۴ دادگاه آنلاین برگزار شد که در کاهش مراجعات به دادگستری اثرگذار بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام علی نسایی زهان امروز در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه بیرجند که به مناسبت هفته قوه قضاییه ایراد شد، گفت: تکریم شهروندان از اولویت‌های دستگاه قضاست و سال گذشته ۸۵ هزار نفر از مردم استان در ملاقات مردمی با قضات، دادستان‌ها و روسای دادگستری مشکلات خود را مطرح کردند.

وی با ارائه تحلیلی از روند تشکیل پرونده‌های قضایی در خراسان جنوبی افزود: پنج جرم اول استان احصا شده که پرونده‌های مرتبط با مواد مخدر در صدر این جرایم است.

دادستان بیرجند با اشاره به وجود بیش از ۷۷ هزار پرونده کیفری در این استان گفت: قضات وظیفه دارند در پرونده‌های مواد مخدر هیچ ارفاقی نکنند لذا افراد سابقه‌دار که به طور شبکه‌ای مواد مخدر را حمل می‌کنند قابل بخشش و اغماض نیستند.

وی تصریح کرد: با توجه به قاطعیت دستگاه قضا در اجرای قانون، آمار پرونده‌های مواد مخدر در استان خراسان جنوبی هشت درصد کاهش یافته است و همه جرایم از مواد مخدر نشات می‌گیرد لذا از شهروندان انتظار داریم در مبارزه با مواد مخدر برای کاهش تقاضا و افزایش ترک اعتیاد همکاری کنند.

نسایی زهان با بیان اینکه ۲۱ درصد پرونده‌های دادسرا مربوط به سرقت است ادامه داد: اکثر سرقت‌ها در خراسان جنوبی خرد است و مردم باید در نگهداری اموال خود مراقبت بیشتری داشته باشند.

وی گفت: توهین ۱۷ درصد جرایم استان را به خود اختصاص داده که رقم بالایی است و امیدواریم آستانه تحمل مردم افزایش یابد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی افزود: ضرب و جرح غیر عمدی ۱۲ درصد پرونده‌های کیفری را به خود اختصاص داده که این عدد هم برای خراسان جنوبی زیاد است و بیشتر آنها به تصادفات مربوط می‌شود.

وی با اشاره به دلایل افزایش تصادفات در خراسان جنوبی گفت: سرعت بالا از مهمترین دلایل بوده و دستور قضایی توقیف خودرو اقدامی برای مقابله با این آسیب است.

نسایی زهان اظهار کرد: برای پیشگیری از تردد وسایل نقلیه سوخت‌کش (شوتی) هم توقیف سه تا ۶ ماه تصویب شده تا از تاراج ثروت ملی جلوگیری کنیم زیرا سوخت سرمایه ملی است و نباید به راحتی از کشور خارج شود لذا ۲ هزار و ۸۵۲ وسیله نقلیه در همین رابطه توقیف شده است.

خراسان جنوبی در برگزاری دادگاه‌های آنلاین پیشرو است
دادستان بیرجند

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه دعاوی حقوقی بیشتر پرونده‌ها مربوط به مسائل خانوادگی است گفت: آنچه باعث نگرانی شده اینکه که ۳۷ درصد دعوای خانوادگی افزایش یافته و طلاق توافقی در استان ۱۸ درصد رشد داشته است.

دادستان بیرجند افزود: ۲ هزار و ۲۱۴ فقره طلاق در سال گذشته ثبت شده که در شأن استان نیست.

وی بیان کرد: ۲۳۷ مجرم حرفه‌ای و سابقه‌دار در استان شناسایی شده‌اند که هر زمان مرتکب جرم شوند با آنان برخورد قاطع می‌شود.

نسایی زهان گفت: سال گذشته سه هزار و ۲۶۱ بازدید از زندان‌های استان انجام شد لذا زندان‌ها از امنیت خوبی برخوردار است و به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران، انجمن حمایت خانواده‌های زندانیان تشکیل شده که حمایت‌های خوبی در این خصوص انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین در راستای دفاع از حقوق عامه، پزشکان موظف به استفاده از کارتخوان هستند و شترداران هم مکلف به نشان‌دار کردن شترها در استان شده‌اند که در جاده‌ها عامل تصادف نباشند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی گفت: امسال مشکلات حقوقی و قانونی واحدهای تولیدی دنبال می‌شود تا شعار رشد تولید و مهار تورم را بتوانیم محقق کنیم.

وی تصریح کرد: شرکت‌های خدمات‌رسان هم نباید آب، برق و گاز واحد تولیدی را قطع کنند اگرچه با افراد سوءاستفاده کننده نیز برخورد می‌شود.

نسایی زهان با تاکید بر اینکه رصد کالاهای اساسی به طور دقیق انجام می‌شود تا کمبودی در استان نباشد افزود: خوشبختانه مشکلی در این خصوص نداریم و معمولا با یک تماس تلفنی، مسوولان ذیربط مشکلات رصد شده را رفع می‌کنند.

وی با اشاره به تلاش دستگاه قضایی برای حل مشکل تبدیل قیر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به آسفالت گفت: در ۲ مرحله با هزینه‌کرد ۱۱۶ میلیارد تومان و ۹۶ میلیارد تومان و تبدیل قیر رایگان ۲۳۹ روستای استان روکش آسفالت شد.

دادستان بیرجند ادامه داد: افرادی که به اراضی ملی و حقوق بیت‌المال دست درازی کنند، دستگاه قضا با آنها برخورد می‌کند و با قوت این کار برای سال جاری ادامه دارد.

وی گفت: یکی از اقدامات دستگاه قضا در سال گذشته به‌روز رسانی انبارهای جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی بوده که از این محل کمک‌هایی به جامعه هدف کمیته امداد، بهزیستی و مردم محروم انجام شده است.

نسایی زهان با بیان اینکه سال گذشته از محل فروش خودروهای توقیفی ۱۳۷ میلیارد تومان به خزانه کشور واریز شد عنوان کرد: امسال هم مزایده بزرگی برای خودروهای توقیفی به صورت کشوری برگزار می‌شود که انتظار می‌رود مردم استان هم در این مزایده شرکت کنند.

اول تا هفتم تیر (سالروز شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام و انقلاب) هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است و به همین مناسبت امروز میز خدمت دستگاه‌های قضایی خراسان جنوبی در مصلی المهدی (عج) بیرجند برپا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha