پیمایش ۷۰۰ کیلومتر راه در آذربایجان غربی با دغدغه توسعه

ارومیه - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی در آخرین روز کاری هفته گذشته، میهمان مردم و مسوولان آذربایجان‌غربی بود، در این سفر چند پروژه مهم و تاثیرگذار در حوزه راه، پایانه مرزی و مسکن مهر و ملی مورد بهره برداری قرار گرفت و تصمیمات خوبی هم در راستای توسعه این بخش‌ها اتخاذ شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در تداوم حضور اعضای کابینه دولت سیزدهم در استان‌های مختلف بویژه آذربایجان‌غربی، این استان پنجشنبه و بامداد جمعه هفته گذشته میهمان وزیر راه و شهرسازی و مجموعه کاملی از تیم مدیریتی و معاونین وزارت راه و شهرسازی بود تا علاوه بر افتتاح چندین پروژه مهم در حوزه‌های راه، پایانه‌های مرزی و مسکن، وضعیت استان در بخش‌های مختلف نیز رصد شده و برای بهبود وضعیت همه این بخش‌ها، تصمیمات خوبی اندیشیده شود.

از بدو ورود وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان‌غربی در فرودگاه خوی تا خروج از استان در فرودگاه ارومیه، نزدیک به ۷۰۰ کیلومتر راه (تقریبا مسیر ارومیه - تهران) در کمتر از ۱۸ ساعت پیموده شد که نشان دهنده اهمیت این استان و توسعه حوزه‌های زیرمجموعه این وزارتخانه برای دولت بود؛ در این مدت ۱۱ جلسه، مراسم و آیین افتتاح برگزار شد که بسیار قابل توجه بود.

پیمایش ۷۰۰ کیلومتر با دغدغه توسعه راه‌های آذربایجان‌غربی

بهبود زیرساخت‌های مرزی با ترکیه؛ تاکید رییس کمیسیون مشترک ۲ کشور

وزیر راه و شهرسازی که ریاست کمیسیون مشترک ۲ کشور ایران و ترکیه را هم بر عهده دارد، در بدو ورود به فرودگاه خوی گفت که بهبود زیرساخت‌ها در پایانه‌های مرزی و گمرکات کشور در دستور کار دولت سیزدهم است و با جدیت دنبال می‌شود.

بذرپاش با اشاره به آغاز به کار دولت جدید پس از انتخابات اخیر در ترکیه اضافه کرد: امیدواریم با زمینه سازی مقدمات، کمیسیون مشترک ایران و ترکیه را برگزار کنیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به برنامه‌های این سفر یک روزه گفت: بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های استان در حوزه‌های راه، مسکن و نهضت ملی مسکن و همچنین افتتاح پایانه مرزی رازی بین ایران و ترکیه از جمله برنامه‌های این سفراست.

پیمایش ۷۰۰ کیلومتر با دغدغه توسعه راه‌های آذربایجان‌غربی

افتتاح روشنایی باند فرودگاه خوی

همچنین وزیر راه و شهرسازی در ابتدای ورود به فرودگاه شهدای خوی، طرح روشنایی باند فرودگاه را افتتاح کرد؛ برای اجرای این طرح در طول ۲ هزار و ۵۰۰‌ متر، ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هزینه شده‌است.

این اقدام گامی‌مهم در جهت ارتقای ایمنی پروازهای فرودگاه خوی بوده و امکان ۲۴ ساعته شدن این فرودگاه برای نشست و برخاست هواپیماهای مسافربری را فراهم می‌کند.

بعد از افتتاح این طرح مهم برای یکی از سه فرودگاه آذربایجان‌غربی که از قضا سابقه زیادی هم از نظر بهره برداری دارد، وزیر راه و شهرسازی به همراه هیات همراه و استاندار آذربایجان‌غربی راهی نقطه صفر مرزی با ترکیه در مرز رازی – کاپی کوی شد.

پیمایش ۷۰۰ کیلومتر با دغدغه توسعه راه‌های آذربایجان‌غربی

دیدار صمیمی با مردم مشکل‌دار در مسیر خوی - قطور

البته در مسیر خوی تا قطور، اهالی یکی از روستاها که متوجه حضور وزیر شده بودند، جلو ماشین وزیر و هیات همراه را گرفته و ضمن قربانی کردن بر جلو پای بذرپاش، مشکلات خود را در خصوص راه دسترسی به روستا و همچنین مسیر مشکل دار خوی – قطور – رازی مطرح کردند؛ حوصله زیاد وزیر راه و شهرسازی در شنیدن حرف مردم در گرمای وسط جاده بسیار قابل توجه بود و وزیر تا حرف آخرین نفر را شنید و بعد از دادن برخی دستورها، سوار ماشین شد تا باز به مسیر خود تا پایانه ادامه دهد.

پیمایش ۷۰۰ کیلومتر با دغدغه توسعه راه‌های آذربایجان‌غربی

افتتاح پایانه مرزی رازی خوی

در آیین افتتاح پایانه مرزی رازی خوی که پس از حدود ۷۰ کیلومتر طی مسیر صورت گرفت، سالن مسافری و تجاری مرز رازی که بیشترین تردد مسافر را در دوره‌های مختلف سال‌های اخیر به خود اختصاص داده و رتبه بالایی هم در کشور دارد، با حضور وزیر راه و شهرسازی مورد بهره برداری قرار گرفت.

طرف ترک در سال‌های گذشته سالن مجهزی را طراحی و اجرا کرده بود و در حال حاضر با افتتاح این پایانه شکیل در طرف ایران هم، این مرز که نزدیکترین مرز ایران به شهر وان در شرق ترکیه هم به شمار می‌رود، خدمات لازم را در بالاترین سطح به مسافران می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح این طرح هم با اشاره به اشتیاق کشورهای همسایه برای پیوستن به کنسرسیوم‌ها در حوزه کریدورهای ترانزیتی ایران گفت: باید زمینه توسعه و استفاده این کشورها از ظرفیت ترانزیتی بسرعت فراهم شده و جذابیت‌های لازم را برای همسایگان خود ایجاد کنیم.

بذرپاش با ابراز خرسندی از زیرساخت‌های خوب ایجاد شده در خوی، گریزی هم به وضعیت فرودگاه این شهر زد و ادامه داد که این فرودگاه ظرفیت بین‌المللی شدن را دارد.

او اضافه کرد که مرز رازی هم ظرفیت تجاری خوبی دارد که این ظرفیت این مرز را باید فعال تر کنیم.

البته گفتنی است که در حال حاضر از مرز رازی به عنوان مرز تجاری استفاده نمی‌شود و این مرز به صورت مسافری فعال‌است.

پیمایش ۷۰۰ کیلومتر با دغدغه توسعه راه‌های آذربایجان‌غربی

بازهم در حلقه دغدغه مردم

بذرپاش در مسیر محل جلسه تا سوارشدن به خودرو برای بازگشت به خوی و بعد از آن ارومیه، نیز در جمع مردم حاضر در پایانه که به طور معمول از شهروندان خویی و برخی از آنها رانندگان خودروهای حامل مسافران از خوی به رازی و برعکس بودند، قرار گرفت و پای درد دل آنان هم نشست.

این افراد که ابتدا فکر می‌کردند معاون وزیر آمده و بعد از فهمیدن آن که وزیر آمده، خوشحال شدند، گرداگرد بذرپاش حلقه زده و با لحنی نزدیک به عصبانیت از وضعیت راه دسترسی به رازی گلایه کردند و البته وزیر باز هم با حوصله و سعه صدر به حرف آنان گوش داد و سپس باز هم دستوراتی صادر کرد.

البته برخی از این افراد هم، ساکنان روستاهای اطراف پایانه بودند که از نبود راه دسترسی مناسب گلایه داشتند.

بهبود راه دسترسی از خوی تا پایانه مرزی رازی مورد تاکید وزیر راه

وزیر راه و شهرسازی در مسیر رفت و برگشت از پایانه مرزی رازی، وضعیت این مسیر مهم مسافری را مورد بررسی قرار داد و با توجه به اینکه این مسیر، وضعیت خوبی با توجه به استفاده بسیار زیاد توسط مسافران ایرانی و خارجی را ندارد، بر تعریض و بهسازی جاده خوی - رازی تاکید کرد و گفت که مسیر دسترسی هم باید در تراز پایانه مرزی رازی قرار بگیرد؛ به‌ویژه که در آینده نه‌چندان دور این مسیر زیر بار ترانزیتی خواهد رفت و باید جوابگو باشد.

پیمایش ۷۰۰ کیلومتر با دغدغه توسعه راه‌های آذربایجان‌غربی

جلسه‌ای بدون حضور اصحاب رسانه

بعد از حضور وزیر راه و شهرسازی در ارومیه، استانداری آذربایجان‌غربی میزبان جلسه بذرپاش با نمایندگان شهرستان‌های مختلف استان در مجلس شورای اسلامی‌بود؛ در این جلسه هم که حدود چهار ساعت به طول انجامید، مباحث مختلفی در حوزه‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی مطرح و تصمیمات خوبی هم گرفته شد؛ هرچند که این جلسه رسانه ای نشد.

پیمایش ۷۰۰ کیلومتر با دغدغه توسعه راه‌های آذربایجان‌غربی

افتتاح مسکن مهرهای باقی‌مانده و طرح‌های جدید نهضت ملی مسکن

پس از این جلسه طولانی، نوبت به افتتاح‌های واقع در شهر ارومیه رسید؛ اولین افتتاح بهره برداری رسمی‌از صدها واحد مسکونی طرح مسکن مهر و همچنین نهضت ملی مسکن در ارومیه و دیگر شهرهای آذربایجان‌غربی بود؛ در این آیین که به صورت نمادین در یکی از واحدهای مجتمع‌های مسکونی گلشهر ارومیه برگزار شد، کلید این واحد به صاحبان آن اهدا و هدایایی هم برای فرزندان این خانواده اعطا شد.

در این بازدید اعلام شد که یک هزار و ۲۰۲ واحد مسکونی در این آیین مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و حدود ۶۰۰ واحد باقی مانده تا پرونده مساکن مهر در آذربایجان‌غربی به اتمام برسد؛ این ۶۰۰ واحد هم قول داده شد که تا هفته دولت امسال که حدود ۲ ماه بعد است، افتتاح شود.

پیمایش ۷۰۰ کیلومتر با دغدغه توسعه راه‌های آذربایجان‌غربی

آغاز بهره‌برداری از ۱۵۳ کیلومتر روکش آسفالت راه روستایی

نوبت دوم افتتاحی‌های ارومیه، به روکش آسفالت ۱۵۳ روستا و ۱۰ کیلومتر از مسیر مهم ارومیه – مهاباد اختصاص داشت؛ بذرپاش بعد از خروج از شهرک گلشهر ارومیه، به جاده ارومیه – مهاباد رفت تا در آیین ویژه افتتاح رسمی‌این طرح، روبان آن را ببرد.

این طرح‌ها در مجموع حدود ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه داشتند که بخش مهمی‌از آنها در حوزه روستاهای محروم آذربایجان‌غربی اجرایی شده بود.

در پایان این افتتاح، وزیر راه در جمع راهداران که در روزهای گرم و سرد سال در جاده ها حضور دارند، تا به مردم خدمت رسانی کنند، قرار گرفت و عکس یادگاری با آنان، بهترین دقیقه این آیین بود.

پیمایش ۷۰۰ کیلومتر با دغدغه توسعه راه‌های آذربایجان‌غربی

راه‌آهن ارومیه؛ یک گام دیگر به جلو

حضور در راه‌آهن نسبتا تازه تاسیس ارومیه و بهره برداری از انبارهای آن که به تازگی ساخته و تجهیز شده است، دیگر برنامه بذرپاش در سفر یکروزه به آذربایجان‌غربی بود؛ بذرپاش و هیات همراه تقریبا پس از غروب آفتاب به جاده مهاباد و پس از آن به جاده اشنویه و راه‌آهن ارومیه رسیدند تا این طرح را افتتاح کنند.

انبارهای راه‌آهن ارومیه با رویکرد استفاده از ظرفیت باری ارزان راه‌آهن در دولت سیزدهم تدارک دیده و با تاکید استاندار آذربایجان‌غربی، احداث شد؛ افتتاح این طرح می‌تواند در بهبود حمل ارزان و با حجم بالای بار با استفاده از راه‌آهن به ارومیه و دیگر شهرهای استان بسیار موثر باشد.

البته قرار است انبارهایی هم در ایستگاه‌های نقده، مهاباد و میاندوآب ساخته و افتتاح شود که در آن صورت، حجم بارهای ورودی با استفاده از این ظرفیت در استان بسیار بالاتر رفته و در کاهش قیمت تمام شده برخی محصولات در استان هم اثر خود را خواهد گذاشت.

پیمایش ۷۰۰ کیلومتر با دغدغه توسعه راه‌های آذربایجان‌غربی

افتتاح راه و بزرگراه؛ آخرین گام و بلندترین گام

افتتاح ۵۱ کیلومتر مسیر ارومیه – سرو و ۱۴۸ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به همراه آغاز عملیات اجرایی ۲۶ کیلومتر بزرگراه در آذربایجان‌غربی، آخرین برنامه افتتاحی وزیر راه و شهرسازی در آذربایجان‌غربی بود که البته در نزدیکی‌های نیمه شب به پایان رسید.

بذرپاش در این آیین گفت که فعال سازی ظرفیت مرزی نیازمند ارتقای شبکه‌های مواصلاتی بوده و طرح بزرگراه بین‌المللی ارومیه - سرو یکی از طرح‌های مهم‌است.

وی اضافه کرد که در سراسر کشور بیش از ۵۰ نقطه مرزی را برای هدف گذاری بهره‌مندی از ظرفیت‌ها، مشخص کردیم و شبکه‌های مواصلاتی جزو راس‌های هدف است و با فاز بندی متفاوت این امر را محقق می‌کنیم.

پیمایش ۷۰۰ کیلومتر با دغدغه توسعه راه‌های آذربایجان‌غربی

رسیدگی به دغدغه تامین مسکن مردم آذربایجان‌غربی

پس از آن، جلسه شورای تامین مسکن برای تبیین راهکارهای توسعه خدمات به ویژه در حوزه نهضت ملی مسکن، دیگر برنامه وزیر راه و شهرسازی بود، در این جلسه مشکلات حوزه ساخت و توسعه مسکن در استان مورد بررسی دقیق قرار گرفت و راهکارهای بهبود خدمت‌رسانی و خانه دار شدن خانواده‌های بیشتر در استان مورد بررسی قرار گرفت؛ این جلسه مصوباتی هم داشت که می‌تواند موتور محرکی برای توسعه بخش مسکن در استان باشند.

بعد از اتمام این جلسه، سفر وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه به آذربایجان‌غربی هم در بامداد روز جمعه به اتمام رسید؛ از مسیر محل جلسه تا خانه در حال محاسبه مسیرهای پیموده شده در این سفر فشرده یکروزه بودم که متوجه شدم در این سفر حدود ۷۰۰ کیلومتر راه توسط وزیر راه و سایر مسوولان کشوری و استانی از شمال تا مرکز این استان پیموده شد و این سفر، چه برکاتی برای استان داشت و چه برکاتی که می‌تواند در آینده داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha